راهبرد چین در مواجهه با آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی اعلام شد

وزیر امور خارجه چین سه موضع راهبردی پکن در مواجهه با اقدام پیونگ یانگ در آزمایش بمب هیدروژنی را اعلام کرد و خواستار از سرگیری فوری مذاکرات خلع سلاح اتمی کره شمالی شد.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در گفت و گوی تلفنی با «یون بیونگ سه» همتای کره جنوبی خود همچنین اقدام کره شمالی در آزمایش یک بمب هیدروژنی را محکوم کرد.
وی گفت: در سال های اخیر مسئله هسته ای شبه جزیره کره شاهد انواع حوادث بوده است و چین همواره بر اصل پایبندی طرفین به رژیم خلع سلاح تاکید داشته است.
وزیر امور خارجه چین در این مذاکره تلفنی گفت: پایبندی به تحقق واقعی خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره کره، پایبندی به تحقق صلح و ثبات در منطقه و پایبندی به اصل گفت و گو به عنوان تنها راه حل مسائل، سه اصل مورد نظر چین در مواجهه با مسائل این حوزه است.
«وانگ» این سه اصل را ضرورت غیرقابل انکار حل معضلات سیاسی شبه جزیره کره دانست و مخالفت کشورش با اقدام اخیر پیونگ یانگ را مورد تاکید قرار داد.
رئیس دستگاه دیپلماسی چین همچنین بر لزوم تداوم ارتباط دیپلماتیک با سئول تاکید کرد و گفت: در مواجهه با شرایط پیچیده کنونی یکی از اصول اساسی از سر گیری مجدد مذاکرات هسته ای مربوط به شبه جزیره است که باید هر چه سریع تر در دستور کار قرار گیرد.
کره شمالی روز چهارشنبه هفته گذشته و پیش از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی بمبی را آزمایش کرد که به گفته مقام های ارشد پیونگ یانگ، این بمب از نوع «هیدروژنی» بوده است. مقام های کره شمالی این اقدام را نخستین آزمایش بمب «هیدروژنی» کشور اعلام کردند که با موفقیت آزمایش شدد.
در اثر آزمایش این بمب، زمین لرزه ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر در منطقه به ثبت رسید.
یک روز پس از انجام این آزمایش که با واکنش های شدید کشورهای مختلف همراه بود، دولت آمریکا و برخی کارشناسان تسلیحاتی در سخنان پیونگ یانگ مبنی بر اینکه سلاح آزمایش شده یک بمب نیرومند هیدروژنی بوده است، ابراز تردید کردند. 
این آزمایش هسته ای موجب خشم چین شد. پیونگ یانگ قبل از این آزمایش، پکن را در جریان آزمایش آن قرار نداده بود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.