نگرانی غرب از عملکرد بایدن در شکست مذاکرات وین

مقام‌های فعلی و سابق اروپا ابراز نگرانی کرده‌اند که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به دلیل یک موضوع کاملاً نمادین، اجازه دهد که احیای برجام با شکست مواجه شود.

به نقل از فارس، لورا روزن خبرنگار آمریکایی وبگاه «دیپلمات» گزارش کرد که یک دیپلمات اروپایی که در مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران و احیای برجام مشارکت دارد، در حالی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «هر روز که بدون دستیابی به توافق می‌گذارد، خطر از دست دادن همه چیز به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد»

این دیپلمات اروپایی با اشاره به ایالات متحده و ایران گفت: «تاجاییکه من می‌بینم، هر دو طرف در مسیر‌های متفاوتی گام برمی‌دارند و فاصله کم نمی‌شود».

ابراز نگرانی دیپلمات‌های اروپایی از عدم احیای برجام در حالی است که «خاویر سولانا» دبیرکل سابق ناتو و «کارل بیلت» نخست‌وزیر پیشین سوئد هفته گذشته طی یادداشتی در روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» هشدار دادند: «بایدن باید با جدیت هزینه‌های انفعال خود در قبال ایران را به طور جدی در نظر بگیرد و راهی برای پیشرفت بیابد یا در غیر این صورت ممکن است در یک درگیری دیگری که هیچ‌کس خواستار آن نبوده است، گرفتار شویم».

این وبگاه آمریکایی در ادامه گزارش خود نوشت، از طرف دیگر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز ۱۷ می (۲۷ اردیبهشت ماه) در جریان یک کنفرنس خبری در خصوص روند مذاکرات وین در خصوص احیای برجام گفت: «پیش‌نویس توافق برای ازسرگیری پایبندی به برجام بیش از دو ماه است که آماده شده است. به همین دلیل مذاکره‌کنندگان سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) وین را ترک کردند. آن‌ها متقاعد شدند که این توافق ظرف مدت بسیار کوتاهی قابل نهایی شدن است».

این دیپلمات فرانسوی در ادامه افزود: «با این حال، این (توافق) به دلیل موضوعی بین ایالات متحده و ایران که به برجام مرتبط نیست، متوقف شده است. ما از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم که یک رویکرد مسئولانه در پیش بگیرند و خیلی فوری تصمیمات لازم برای نهایی کردن این توافق را اتخاذ کنند. این یک اشتباه جدی و خطرناک است که فکر کنیم که می‌توانیم به طور نامحدود این موضوع را روی میز نگه داریم».

بر اساس گزارش وبگاه دیپلمات، «انریکه مورا» معاون دبیرکل اتحادیه اروپا هفته گذشته به ایران سفر کرد تا درباره پیشنهاداتی برای غلبه بر بن‌بست به وجود آمده در مذاکرات وین، با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران گفتگو کند.

طبق این گزارش، آن طور که منابع می‌گویند، یکی از پیشنهاداتی که مورا در این سفر مطرح کرده این بوده که پس از احیای برجام، در خصوص خارج کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سازمان‌های تروریستی مذاکراتی برگزار شود.

بر اساس این گزارش، یکی از کارشناسانی که با طرف‌های مختلف در مذاکرات وین رایزنی می‌کند، روز گذشته (جمعه ۲۰ می ۳۰ اردیبهشت ماه) گفت که پس از سفر مورا به ایران، سیگنال‌های مثبتی از سوی ایران دریافت کرده است و ادامه داد طرف ایرانی احتمالاً تمایل داشته باشد که پشنهاد بررسی موضوع خارج کردن سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی را پس از احیای برجام مورد بررسی قرار دهد.

دیپلمات ادامه داد، با این حال این دیپلمات اروپایی در پاسخ به سؤالی درباره سیگنال‌های مثبت از سوی ایران گفت: «می توانید از این چشم‌انداز نگاه کنید، اما لزوماً دلیلی برای خوشبینی بیش از حد نمی‌شود».

طبق این گزارش، یکی دیگر از کارشناسانی که در جریان رایزنی‌های مورا در ایران قرار گرفته است، در خصوص برآیند این مذاکرات در ایران می‌گوید که پیشرفت چندانی نداشته است.

«کلسی داونپورت» مدیر سیاست عدم اشاعه در انجمن کنترل تسلیحات به وبگاه دیپلمات در خصوص برنامه غنی‌سازی ایران گفت: «این خطر وجود دارد که برنامه غنی‌سازی ایران به نقطه‌ای پیشرفت کند که زمان گریز آن غیرقابل تشخیص باشد. ایران می‌تواند به سمت دستیابی به مواد مورد نیاز برای ساخت بمب در فواصل بازرسی‌های آژانس حرکت کند و این در حقیقت تهدید اشاعه را افزایش می‌دهد».

وی با این حال تصریح کرد که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و گفت: «فکر می‌کنم که بعید است که ایران به سمت ساخت سلاح‌های هسته‌ای حرکت کند، اما ایالات متحده و آمریکا احتمالاً تمایل ندارند که با خطر زندگی کنند».

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.