جنگ در اوکراین پیچیده می‌شود!

با ادامه جنگ بایدن باید برای «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین و مردم اوکراین نیز روشن سازد که محدودیتی برای مقابله با روسیه وجود دارد. او باید مشخص سازد که آمریکا و ناتو محدودیت‌هایی برای حمایت‌های تسلیحاتی، پولی و سیاسی از اوکراین دارند.

به نقل از فرارو، سنا بسته کمک اضطراری ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین را روز پنجشنبه تصویب کرد، اما با توجه به این که گروه کوچکی از جمهوری خواهان انزواطلب با صدای بلند از این هزینه‌ها انتقاد می‌کنند و جنگ وارد مرحله جدید و پیچیده شده است ادامه حمایت دو حزبی در امریکا از اوکراین تضمین نمی‌شود.

به نقل از نیویورک تایمز، «آوریل هاینز» مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده آمریکا اخیرا به کمیته نیرو‌های مسلح سنا هشدار داد که ممکن است چند ماه آینده شاهد بی‌ثباتی در وضعیت باشیم. او گفت که درگیری بین اوکراین و روسیه می‌تواند روندی «غیر قابل پیش بینی‌تر و بالقوه تشدید شونده تر» به همراه داشته باشد با این احتمال که روسیه تهدید به استفاده از تسلیحات هسته‌ای کند.

این موارد هزینه‌هایی فوق العاده به همراه دارند و خطراتی جدی هستند. با این وجود، پرسش‌های زیادی وجود دارند که بایدن هنوز در رابطه با ادامه دخالت ایالات متحده در این مناقشه باید به افکار عمومی آمریکا پاسخ دهد.

در ماه مارس، نمایندگان نهاد‌های اطلاعاتی امریکایی استدلال کردند که پیام ایالات متحده و متحدان‌اش به اوکراینی‌ها و روس‌ها باید این باشد: مهم نیست که تا چه زمانی به طول خواهد انجامید اوکراین در نهایت آزاد خواهد بود. اوکراین سزاوار حمایت در برابر تجاوز بی‌دلیل روسیه است و ایالات متحده باید متحدان خود را در ناتو رهبری کند تا به «ولادیمیر پوتین» نشان دهند که آن پیمان مایل و قادر به مقاومت در برابر جاه طلبی‌های او است.

این هدف نمی‌تواند تغییر کند، اما در نهایت هنوز به نفع آمریکا نیست که وارد یک جنگ همه جانبه با روسیه شود حتی اگر یک صلح از طریق مذاکره احتمالا نیازمند اتحاذ تصمیمات دشوار توسط اوکراین باشد. تشخیص اهداف و استراتژی ایالات متحده در این جنگ دشوارتر شده، زیرا به نظر می‌رسد پارامتر‌های ماموریت تغییر کرده است.

برای مثال، آیا ایالات متحده در تلاش است تا به پایان دادن به این درگیری از طریق حل و فصلی که امکان ایجاد یک اوکراین مستقل و نوعی رابطه بین ایالات متحده و روسیه را فراهم سازد کمک کند؟ یا اکنون ایالات متحده در تلاش است روسیه را برای همیشه تضعیف کند؟ آیا هدف دولت بایدن مبنی بر بی‌ثبات کردن ولادیمیر پوتین یا برکناری او تغییر کرده است؟ آیا ایالات متحده قصد دارد پوتین را به عنوان جنایتکار جنگی به دادگاه بکشاند؟ یا هدف تلاش برای جلوگیری از یک جنگ گسترده‌تر است و اگر چنین است چگونه می‌توان از طریق ارائه اطلاعات ایالات متحده برای کشتن روس‌ها و غرق کردن یکی از کشتی‌های آنان این کار را انجام داد؟

بدون شفافیت در مورد این پرسش‌ها کاخ سفید نه تنها با خطر از دست دادن علاقه آمریکایی‌ها به حمایت از اوکراینی‌ها که هم چنان از تلفات جانی و معیشتی رنج می‌برند مواجه خواهد شد بلکه صلح و امنیت طولانی مدت در قاره اروپا را نیز به خطر خواهد انداخت.

آمریکایی‌ها از درد و رنج اوکراین غافلگیر شده‌اند، اما حمایت شهروندان امریکایی از جنگی دور از سواحل ایالات متحده به طور نامحدود ادامه نخواهد یافت. افزایش نرخ تورم برای رای دهندگان آمریکایی مسئله‌ای بسیار بزرگ‌تر و مهم‌تر از اوکراین است. با ادامه جنگ در اوکراین احتمالا اختلال در بازار‌های جهانی غذا و انرژی تشدید خواهد شد.

لحظه کنونی در این درگیری زمان آشفته‌ای است که ممکن است بی‌میلی بایدن و دولت او را برای تعیین هدف مشخص توضیح دهد. به نظر می‌رسد بایدن پیش از از نوامبر قصد دارد به رای دهندگان بگوید که حمایت از اوکراین به معنای حمایت از ارزش‌های دموکراتیک و حق کشور‌ها برای دفاع از خود در برابر تجاوز است در حالی که صلح و امنیت به عنوان یک ایده‌آل در نتیجه جنگ باقی می‌ماند.

وسوسه‌انگیز است که موفقیت‌های خیره کننده اوکراین در برابر تجاوز روسیه را نشانه‌ای از این قلمداد کنیم که با کمک کافی آمریکا و اروپا اوکراین به عقب راندن روسیه به مواضع پیش از حمله نزدیک است. با این وجود، این یک فرض خطرناک است.

یک پیروزی نظامی قاطع برای اوکراین بر روسیه که در آن اوکراین تمام اراضی‌ای را که روسیه از سال ۲۰۱۴ تصرف کرده است بازپس بگیرد هدفی واقع گرایانه نیست. اگرچه برنامه ریزی و جنگ روسیه به طرز شگفت‌انگیزی شلخته و نامنظم بوده، اما روسیه هم چنان قوی است و پوتین اعتبار شخصی زیادی از خود در تهاجم سرمایه گذاری کرده است.

ایالات متحده و ناتو در حال حاضر عمیقا از نظر نظامی و اقتصادی درگیر جنگ اوکراین هستند. انتظارات غیر واقع بینانه می‌تواند اعضای ناتو را بیش از پیش به یک جنگ پرهزینه و طولانی بکشاند. روسیه هر چند ضربه خورده و ناتوان شده، اما هم چنان قادر به ایجاد ویرانی‌های بی‌حد و حصر در اوکراین است.

روسیه هم چنان یک ابرقدرت هسته‌ای با یک مستبد آسیب دیده و بی‌ثبات است که تمایل چندانی به یک راه حل از طریق مذاکره نشان نداده است. طبق «گزارش تایمز» اوکراین و روسیه اکنون «از هر نقطه دیگری در جهان در جنگ تقریبا سه ماهه از هم دورتر می‌شوند».

اظهارات ستیزه جویانه اخیر واشنگتن، اظهارات بایدن مبنی بر آن که پوتین «نمی تواند در قدرت بماند»، «اظهارات لوید آستین» وزیر دفاع مبنی بر این که روسیه باید «تضعیف شود» و وعده «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان مبنی بر آن که ایالات متحده از اوکراین حمایت خواهد کرد «تا زمانی که پیروزی حاصل شود» ممکن است اظهاراتی حمایتی و تحریک کننده باشند، اما زمینه ساز نتیجه بخش بودن مذاکرات احتمالی در آینده نیستند.

در پایان، این اوکراینی‌ها هستند که باید تصمیم‌های دشوار اتخاذ کنند: آنان هستند که می‌جنگند، کشته می‌شوند و خانه های‌شان را بر اثر تجاوز روسیه از دست می‌دهند و آنان هستند که باید تصمیم بگیرند که پایان جنگ چگونه باشد. اگر درگیری منجر به مذاکرات واقعی شود این رهبران اوکراین خواهند بود که باید تصمیمات دردناک سرزمینی را اتخاذ کنند که مستلزم پذیرش هرگونه سازشی است.

ایالات متحده و ناتو نشان داده‌اند که از نبرد اوکراین با قدرت آتش فراوان و ابزار‌های دیگر حمایت خواهند کرد؛ و به هر حال زمانی که جنگ به پایان برسد ایالات متحده و متحدانش باید برای کمک به بازسازی اوکراین آماده باشند.

با این وجود، با ادامه جنگ بایدن باید برای «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین و مردم اوکراین نیز روشن سازد که محدودیتی برای مقابله با روسیه وجود دارد. او باید مشخص سازد که آمریکا و ناتو محدودیت‌هایی برای حمایت‌های تسلیحاتی، پولی و سیاسی از اوکراین دارند. ضروری است که تصمیمات دولت اوکراین بر اساس ارزیابی واقع بینانه از ابزار و میزان تخریب بیش‌تر اوکراین باشد.

مواجهه با این واقعیت ممکن است دردناک باشد، اما مماشات نیست. این همان کاری است که دولت‌ها موظف به انجام آن هستند نه آن که دنبال یک پیروزی واهی باشند. روسیه تا سالیان آینده در ناشی از انزوا و تحریم‌های اقتصادی تضعیف کننده را احساس خواهد کرد و نام پوتین به عنوان یک قصاب در تاریخ باقی خواهد ماند. اکنون چالش این است که سرخوشی را از بین ببرید، تمسخر را متوقف کنید و بر تعریف و تکمیل ماموریت تمرکز کنید. حمایت آمریکا از اوکراین آزمونی برای جایگاه آن کشور در جهان در قرن بیست و یکم است و بایدن فرصت و تعهدی دارد که کمک کند تا مشخص شود که آن جایگاه چه خواهد بود.

 

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.