آلمان و آمریکا همکاری اطلاعاتی را از سر گرفتند

رادیو آلمان امروز (شنبه) خبر داد آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) دوباره از اطلاعات جاسوسی آژانس اطلاعات فدرال آلمان (BND) بهره مند شده است.

رادیو آلمان به نقل از برخی روزنامه ها نوشت، عملیات جاسوسی در پایگاه باد آیبلینگ (Bad Aibling) ایالت باواریای آلمان آغاز شده است که توانمندی های فن آوری اطلاعات آن ستون فقرات عملیات نظارت بر کشورهای بحران زده خاورمیانه مانند سوریه، افغانستان، عراق و لیبی است.
تجدید همکاری ها پس از گذشت حدود هشت ماه از وقفه ناشی از افشای همکاری دو سازمان در جاسوسی از مقام ها و شرکت های اروپایی صورت گرفته است. تیم های جاسوسی آلمان فن آوری لازم را برای پردازش حجم فراوانی از ارتباطات ماهواره ای و اینترنتی در پایگاه باد آیبلینگ دارند. 
چند سال پیش این دو سازمان توافق کردند آمریکا اجازه دسترسی به توانمندی های فن آوری اطلاعات آلمان را داشته باشد تا حجم انبوه اطلاعات را برای یافتن محتوای مشکوک غربال کند. برای پالایش نتایج، آژانس امنیت ملی آمریکا گزینه هایی مانند آدرس ایمیل، آی پی رایانه ها و شماره های تلفن را در نظر گرفت.
اما پس از اینکه این آژانس متهم شد جستجوهایش محدود به موارد فوق نبوده است مشخص شد اطلاعات سیاستمداران و شرکت های آلمانی و اروپایی موجود در این داده ها جستجو می شده اند. ماه مه ۲۰۱۵(خرداد ۱۳۹۴) دولت آلمان همکاری خود را با آژانس امنیت ملی آمریکا تعلیق و تحقیقات در زمینه تخلفات را آغاز کرد.
اما در حالیکه رسانه های آلمانی خبر دادند اتهامات مزبور رد شده است، گزارش کورت گرولیچ (Kurt Graulich) بازپرس ویژه دولت آلمان در ماه نوامبر مشخص می سازد آمریکا بارها سعی کرده است از فن آوری های اطلاعاتی آلمان برای جاسوسی از اروپائی ها استفاده کند.
برخی روزنامه ها گمانه زنی کرده اند حملات ۲۲ آبان پاریس و هشدارهای اخیر حملات تروریستی در هانوفر و مونیخ در تجدید همکاری اطلاعاتی آلمان و آمریکا نقش داشته است.
در پی هشدار امنیتی مونیخ که حاصل همکاری یک 'سازمان اطلاعاتی دوست' بود، توماس دو مایزیر (Thomas de Maiziere) وزیر کشور آلمان خواستار همکاری با سرویس های امنیتی خارجی شد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.