رسانه آمریکایی: بادهای موافق به سوی اقتصاد ایران می وزد

پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن براساس پیش بینی های بانک جهانی برای اقتصاد ایران نوشت: با لغو تحریم ها، بادهای موافق به سوی اقتصاد ایران وزیدن خواهد گرفت.

بانک جهانی در گزارش چشم انداز اقتصادی جهان پیش بینی کرده است تولید ناخالص داخلی ایران که در سال ۲۰۱۵ فقط ۱.۹ درصد رشد کرده بود، در سال ۲۰۱۶ به میزان ۵.۸ درصد افزایش خواهد یافت. 
بانک جهانی رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۷ معادل ۶.۷ درصد پیش بینی کرد. 
به عنوان بخشی از توافقی که ایران با قدرت های جهانی در سال گذشته کرد، جمهوری اسلامی می تواند پس از اجرای تعهدهای خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ۱۵۰ میلیارد دلار دارایی حساب های مسدود خارجی خود را برداشت کند.
تهران همچنین اجازه می یابد نفت بیشتری صادر کند و فروش نفت خود در سال ۲۰۱۶ را پنج دهم تا هفت دهم میلیون بشکه در روز افزایش دهد.
بانک جهانی در گزارش چشم انداز اقتصادی جهان همچنین پیش بینی کرده است، توافق هسته ای راه را برای برای پیوستن دوباره ایران به اقتصادی جهانی می گشاید و جان تازه ای به بخش های نفت، گاز و اتومبیل آن می بخشد.
گزارش بانک جهانی ادامه می دهد، اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید کند که دولت ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرده است، لغو تحریم ها از اوایل سال ۲۰۱۶ آغاز خواهد شد. 
این گزارش می افزاید: خوش بینی ایجاد شده در مورد پتانسیل اقتصادی ایران موجب سراسیمگی شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در این کشور شده است.
«مایکل روبین» کارشناس مسایل ایران و خاورمیانه در موسسه «امریکن اینترپرایز» نیز از طریق پست الکترونیکی به واشنگتن فری بیکن گفت که وی نیز انتظار دارد اقتصاد ایران در پی اجرای برجام، رشد کند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.