جزئیات برنامه ایران برای ساخت پالایشگاه ۲۰۰ هزار بشکه ای در اسپانیا

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی از مذاکره ایران با شرکت های اسپانیایی برای ساخت یک پالایشگاه ۲۰۰ هزار بشکه ای در این کشور با هدف تضمین فروش نفت کشورمان خبر داد.

عباس کاظمی درباره طرح ایران برای مشارکت در پروژه های پالایشی خارج از کشور، افزود: پیشنهادی از طرف شرکت های اسپانیایی برای ساخت پالایشگاه در این کشور با هدف استفاده از نفت خام صادراتی ایران ارائه شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده های نفتی اضافه کرد: ظرفیت این پالایشگاه ۲۰۰ هزار بشکه است که به طور کامل از نفت خام ایران استفاده خواهد کرد.
وی درباره چگونگی مشارکت ایران در این طرح، گفت: سرمایه گذاری در این پالایشگاه به طور مساوی بوده و ۵۰ درصد هزینه توسط ایران و ۵۰ درصد نیز توسط شرکت های اسپانیایی تامین می شود.
وی ادامه داد: البته مذاکرات جریان دارد و هنوز نهایی نشده است.
وی تاکید کرد: هدف ایران از مشارکت در ساخت پالایشگاه در اسپانیا و سایر کشورها، ایجاد امنیت پایدار در فروش و صادرات نفت خام است.
پیش از این نیز مدیرعامل شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده های نفتی گفته بود: برای افزایش صادرات نفت باید در خارج از کشور تقاضا ایجاد کنیم تا از طریق آن، فروش بلندمدت نفت کشورمان تضمین شود.
وی، رایج ترین و مطمئن ترین روش ها برای افزایش صادرات را سرمایه گذاری در پالایشگاه های خارج از کشور بیان کرده و افزوده بود: بر این اساس وزارت نفت نیز بدنبال آن است در پالایشگاه های خارج از کشور که نفت خام آن از ایران تامین شود، سرمایه گذاری کند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده های نفتی درخصوص این ادعا که خرید پالایشگاه در خارج از کشور صرفه اقتصادی ندارد، گفت: خرید پالایشگاه در خارج از کشور بدلیل امنیتی که برای فروش نفت خام ما ایجاد می کند، اقدام درستی به شمار می رود.
کاظمی خاطرنشان کرد: همچنین سود پالایشگاه های جدید نیز بالاست به طوری که هشت تا ۹ دلار در هر بشکه سودآوری دارند.
وی ادامه داد: براین اساس، ایران مذاکراتی را با برخی کشورها در اروپا، آسیا و آمریکای مرکزی برای خرید پالایشگاه انجام داده است.
به گزارش ایرنا، ایران قصد دارد پس از رفع تحریم ها با هدف تضمین فروش بلندت مدت ومطمئن نفت و جلوگیری از اعمال فشار قدرت های دیگر، برنامه خرید و ساخت پالایشگاه در خارج از کشور را دنبال کند.
خرید پالایشگاه، پتروشیمی و پمپ بنزین در خارج از کشور راهکار مناسبی است که می تواند از حجم فشارهای بین المللی بر صنعت نفت ایران بکاهد.
به عقیده کارشناسان، در دولت گذشته درآمدهای نفتی کشور رکوردشکنی کرد و به رقم های بی نظیری رسید که در طول تاریخ صنعت نفت ایران سابقه نداشته است اما با این حال مقام های وقت می توانستند همانند سایر کشورهای صادرکننده نفت اقدام به خرید پالایشگاه در خارج از کشور کنند.
کارشناسان تاکید می کنند که اگر دولت وقت، در زمانی که تحریم ها هنوز شدت نگرفته بودند اقدام به خرید پالایشگاه های جدید در خارج از کشور می کرد می توانست در مقابل تحریم ها مقاومت بیشتری نشان دهد.
با توجه به این مساله، وزارت نفت قصد دارد پس از رفع تحریم ها برای جبران کم کاری های گذشته، سیاست خرید و ساخت پالایشگاه در خارج از کشور را پیگیری کند.
در حال حاضر شیخ نشین های خلیج فارس که صادرکننده نفت به شمار می روند تعداد قابل توجهی پالایشگاه در کشورهای آمریکایی، اروپایی و آسیایی خریداری کرده اند که نقش زیادی در افزایش نفوذ آنها بر بازار جهانی انرژی دارد. عربستان بخش عمده ای از نفت صادراتی خود را به پالایشگاه هایی در مناطق مختلف جهان صادر می کند که در مالکیتش قرار دارد.
در سال های اخیر نیز پیشنهادهایی به ایران برای ساخت و یا خرید پالایشگاه و پتروشیمی در کشورهای آسیایی، اروپایی، آفریقایی و آمریکایی مطرح شده است اما تاکنون نهایی نشده اند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.