بیش از ۲۰ درصد فولاد خام تولیدی کشور در ۹ ماهه امسال صادر شد

سازمان ایمیدرو اعلام کرد در ۹ ماهه امسال از مجموع حدود ۱۲ میلیون تن فولاد خام تولیدی در کشور بیش از ۲.۶ میلیون تن آن، (افزون بر ۲۰ درصد) به کشورهای هدف صادر شد.

با نگاهی به آمار منتشر شده سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو )، انتظار می رود با توجه به شرایط رکودی در اجرای طرح های عمرانی و برنامه های بخش مسکن، صادرات فولاد کشورمان تا پایان امسال به سه میلیون تن برسد، که این رقم رکورد گونه در سال های گذشته بی سابقه است.
در این مدت همچنین از مجموع ۱۱.۷ میلیون تن تولیدات فولادی، ۷.۵ میلیون تن به ارزش ۱۱۰ هزار میلیارد ریال به فروش رفته است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته، ۹.۳ میلیون تن فولاد به ارزش ۱۶۰ هزار میلیارد ریال فروخته شد.
همچنین این آمارها نشان می دهد در ۹ ماهه امسال، میزان تولید گندله به رقم ۱۶ میلیون تن و آهن اسفنجی به ۱۱.۳ میلیون تن رسید.
رکود بازار فولاد ناشی از توقف پروژه های عمرانی و ساختمان سازی ها، انباشت سه میلیون تن فولاد در انبارها، روند کاهشی قیمت جهانی فولاد، افزایش هزینه های نیروی انسانی و گاز، آب و برق، مشکل در رقابت با دیگر کشورها و کاهش ارزش سهام شرکت ها در بورس، از چالش های صنعت فولاد محسوب می شود.
صاحبنظران در بخش فولاد معتقدند: افزایش بهره وری و کاهش قیمت تمام شده، افزایش تعرفه واردات شمش و تولیدات فولادی، استمهال بدهی واحدها، تقسیط بدهی مالیاتی، اعمال مشوق های صادراتی، حذف عوارض دولتی و کاهش بهره مالکانه، پرداخت تسهیلات کم بهره و همچنین ایجاد محرک های لازم در بخش های مصرف تولیدات فولادی از جمله راهکارها برای برون رفت از این شرایط است.
دفتر آمار و فرآوری داده های وزارت صنعت، معدن وتجارت، میزان تولید فولاد خام در سال گذشته را ۱۶ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۶۰۰ تن ذکر کرد که رشد ۷.۵ درصد نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۲ داشت؛ تولید فولاد در سال ۱۳۹۲ رقم ۱۵ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۲۰۰ تن را ثبت کرد.
پارسال تولیدات فولادی کشور به رقم ۱۶ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۲۰۰ رسید که در مقایسه با سال ۱۳۹۲ رشد ۱.۹ درصدی داشت.
آمارها نشان می دهد، جمهوری اسلامی ایران چهاردهمین فولادساز جهان محسوب می شود و براساس برنامه سند چشم انداز ۱۴۰۴، در ۱۰ سال آینده ظرفیت فولاد کشور باید به ۵۵ میلیون تن برسد.
دولت یازدهم از نیمه سال ۱۳۹۲ فعال سازی هفت طرح فولادی که بدلیل مشکلات مالی متوقف مانده بود را در دستور کار قرار داده است که برای هریک از این واحد ها، ظرفیت ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن پیش بینی شده است.
فولاد سپید دشت (چهارمحال و بختیاری)، نی ریز (فارس)، میانه (آذربایجان شرقی)، قائنات (خراسان جنوبی)، سبزوار (خراسان رضوی)، بافت (کرمان) و شادگان (خوزستان) هفت طرح فولادی محسوب می شوند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.