سخنگوی شورای نگهبان: پرونده داوطلبان مجلس خبرگان رهبری باردیگر بررسی می شود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مجلس در فراهم‌کردن بستر قانونی انتخابات الکترونیک عجله کند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مجلس در فراهم‌کردن بستر قانونی انتخابات الکترونیک عجله کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری ضمن محکوم کردن اعدام آیت‌الله نمر،‌ مبارز شیعه عربستانی، این اقدام را عملی خلاف اخلاق، حقوق و قوانین بین‌المللی دانست.

وی به گزارشی از مصوبات اخیر شورای نگهبان پرداخت و افزود: امروز آخرین مهلت شکایت داوطلبانی است که صلاحیت‌شان برای کاندیداتوری در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تأیید نشده است؛ هیئت‌های نظارت استان‌ها از فردا به‌مدت ۷ روز کاری با کسب نظر از هیئت مرکزی نظارت روند رسیدگی به اعتراضات داوطلبانی را که صلاحیت‌شان تأیید نشده آغاز می‌کنند. هیئت‌های نظارت در قالب بررسی‌های استانی و هیئت‌های مرکزی نیز درباره تأیید صلاحیت شده‌ها اظهارنظر می‌کنند که این براساس قانون انجام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان به شیوه بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های نظارت اشاره کرد و گفت: شورای نگهبان از طریق رأی‌گیری ۵ نفر را برای عضویت در هیئت مرکزی نظارت انتخاب کرده که براساس قانون آنها می‌بایست شرایط مسلمان بودن، مطلع بودن و مورد اعتماد بودن را داشته باشند که هیئت‌های نظارت استانی هم با همین شیوه انتخاب می‌شوند.

ابراهیمیان به استعلام مراجع چهارگانه نظیر وزارت اطلاعات، سازمان ثبت احوال، نیروی انتظامی و دادگستری برای احراز صلاحیت کاندیداها اشاره کرد و گفت: این موضوع روشن است که استعلامات چهارگانه پاسخگوی تمام شرایط مقرر در قانون انتخابات نیست و شروطی نیز دارد که برای احراز آنها چاره‌ای جز متوسل شدن به اطلاعات معتمدین محلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: اطلاعاتی که پیشتر جمع‌آوری شده به‌ویژه درباره سابقه فعالیت سیاسی داوطلبان در هیئت نظارت جهت تأیید و یا ردصلاحیت استفاده می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ۸ هزار داوطلب بدون سابقه داوطلبی در دوره‌های قبلی مجلس و یا فعالیت سیاسی روشن در این انتخابات برای مجلس ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: درصد قابل توجهی از ثبت‌نام‌کنندگان در مرحله بررسی هیئت‌های اجرایی صلاحیت‌شان تأیید شده که پس از آن به مرحله کنترل، ارزیابی و نظارت در هیئت‌های مرکزی می‌رسد و صلاحیت‌ آنها با این روش در هیئت‌های مرکزی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ابراهیمیان با بیان اینکه براساس قانون هم ردصلاحیت شده‌ها و هم داوطلبانی که صلاحیتشان تأیید شده باید صلاحیتشان در هیئت‌های نظارت نیز مورد بررسی قرار گیرد، اظهار داشت: قانون انتخابات و مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مقرر کرده است که داوطلبانی که توسط هیئت‌های اجرایی صلاحیت‌شان تایید شده نیز می‌بایست در هیئت‌های نظارت صلاحیت آنها مورد بررسی قرار گرفته که به همین خاطر شبکه نظارتی مکلف است در این باره اظهارنظر کنند.

وی تفاوت در نتایج بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی با نظارت را متفاوت پیش بینی کرد و گفت: بررسی شبکه نظارت نشان می‌دهد که آیا در تایید صلاحیت داوطلبان نامزدی در انتخابات مجلس عجله صورت گرفته و یا حتی اینکه اطلاعات به طور کامل جمع‌آوری شده یا نه که تجربه به ما نشان می‌دهد این ارزیابی‌ها می‌تواند نتابج متفاوتی داشته باشد و این پیش‌بینی ما است.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه شورای نگهبان می‌بایست براساس مقدورات زمانی درباره صلاحیت داوطلبان اظهارنظر کند، گفت: اینکه چرا باید صلاحیت داوطلبان نامزدی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تایید شود، به این علت است که طبق قانون ما باید این کار را انجام دهیم و موظف به اجرای قانون هستیم؛ البته بخش مهمی از ثبت‌نام‌کنندگان نیز فاقد سابقه فعالیت سیاسی و یا داوطلبی در انتخابات هستند که این منطقی نیست که صلاحیت آنها را به طور قطع تایید نکنیم.

ابراهیمیان اضافه کرد: اگر در فرصتی که باید میان داوطلبان جهت احراز صلاحیت آنها تقسیم شود، این صلاحیت احراز نشود، اعلام می‌کنیم که صلاحیت داوطلبان برای شورای نگهبان احراز نشده که این با اعلام نداشتن صلاحیت آنها متفاوت است و پیام این مطلب این است که سیستم اجرا و نظارت موفق به احراز صلاحیت این افراد نشده و فرصت برای آنها وجود دارد که در آینده با انجام فعالیت‌های سیاسی صلاحیت خود رانشان دهند و بیشتر خودشان را به جامعه و مردم معرفی کنند، البته این با افرادی که دارای سابقه محکومیت هستند متفاوت بوده و آثارش هم متفاوت خواهد بود.

وی در عین حال این حق را برای داوطلبان جهت توضیحات و دفاعیات در اولین فرصت نسبت به صلاحیت شان براساس قانون قائل شد.

به گزارش تسنیم، سخنگوی شورای نگهبان به موضوع انتخابات خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: شأن و احترام افراد چه داوطلب مجلس خبرگان و چه داوطلب مجلس شورای اسلامی، به لباس و جایگاه آنها نیست، اما در عرصه انتخابات خبرگان ما با نهاد روحانیت، دین و اعتقادات مردم سروکار داریم، بنابراین باید یک مجموعه‌ای از اصول و رفتارهای حرفه‌ای بر ما حاکم باشد.

ابراهیمیان عمده ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات خبرگان را علما و فضلا و افرادی با جایگاه اجتماعی بالا دانست و افزود: اینکه شورای نگهبان اعلام کند صلاحیت بعضی داوطلبان نامزدی در انتخابات خبرگان احراز شده یا نشده، نه چیزی به شخصیت آنان اضافه و نه چیزی از جایگاه آنها کم می‌کند، زیرا این جایگاه برای نسل‌های آینده مهم است و این امکان وجود دارد بعضی از این داوطلبان در آینده جزء مراجع و یا فقهای شورای نگهبان شوند، بنابراین باید به جایگاه آنها توجه کرد.

وی نقش رسانه‌ها در توجه به جایگاه نمایندگان و داوطلبان خبرگان رهبری را مهم ارزیابی کرد و گفت: نباید شأن آنها با تیترهای هیجانی در رسانه‌ها مخدوش شود که به عنوان مثال در ابتدای نام آنها یک حجت‌الاسلام اضافه شود و بعد بگوییم آقا و بعد فقط اسم داوطلب را ذکر کنیم، طرفداری از داوطلبان نیست.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: البته در نقطه مقابل آن نیز این است که کسی که می‌خواهد از داوطلب خبرگان رهبری انتقاد کند باید آداب و شئونات را رعایت کرده و شأن جایگاه او را حفظ کند، به همین جهت نباید با مسئله خبرگان مانند دعواهای سیاسی معمولی برخورد شود، بلکه می‌بایست این برخوردها متین و با رعایت ادب بوده تا به دعوای پیش پا افتاده سیاسی تبدیل نشود.

ابراهیمیان تایید صلاحیت در انتخابات خبرگان رهبری را تجزی دانست و گفت: این به معنای این است که داوطلب انتخابات مجلس خبرگان قدرت استنباط برخی از مسائل را دارد و می‌تواند درباره رهبری واجد شرایط اظهارنظر کند که این با اجتهاد یک مرجع صاحب فتوا متفاوت است، بنابراین تیترهایی نظیر «کنکور مجتهدین» تصویر صحیحی از این موضوع را ارائه نمی‌دهد.

وی به تبصره یک ماده ۳ قانون انتخابات خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: براساس این ماده قانونی مرجع تشخیص شرایط داوطلبان خبرگان فقهای شورای نگهبان هستند، بنابراین ترکیباتی که برای تشخیص این شرایط تعیین می‌شود موضوع قانون و یا آیین‌نامه نیست، زیرا ملاک ارزیابی و یقین فقهاست که ممکن است در هر دوره‌ای شیوه‌های متفاوتی برای احراز صلاحیت علمی داوطلبان پیشگیری کنند که این به تشخیص فقهای شورای نگهبان بستگی دارد.

سخنگوی شورای نگهبان به روند برگزاری آزمون خبرگان رهبری که از شهریورماه آغاز شده، اشاره کرد و گفت: امسال از شهریورماه شرکت در آزمون علمی یکی از شیوه‌های احراز شرط اجتهاد برای داوطلبان بود و همان‌طور که همه می‌دانند قانون مرجع نهایی تشخیص صلاحیت داوطلبان را به عهده فقهای شورای نگهبان قرار داده است و این فقها در استفاده از ابزارها برای بررسی صلاحیت اجتهاد داوطلبان خبرگان رهبری آزاد هستند.

ابراهیمیان در ادامه به صدور اطلاعیه‌ای برای برگزاری آزمون و دعوت از داوطلبان نمایندگی خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: شورای نگهبان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد از طریق برگزاری آزمون صلاحیت همه داوطلبان را بررسی کند که به جز چند گروه تمامی ثبت‌نام‌کنندگان می‌بایست در آزمون شرکت می‌کردند که این نشانه دعوت از داوطلبان است.

وی ادامه داد: فقهای شورای نگهبان در جلسات اخیر این شورا اعلام کردند که قصد محدود کردن اختیارات‌شان در جریان تایید صلاحیت داوطلبان خبرگان رهبری را به طور مطلق ندارند، اما اگر کاندیدایی در آزمون علمی شرکت نکرده باشد این به معنای انصراف این کاندیدا از نامزدی در خبرگان رهبری نیست.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه انصراف از نامزدی در انتخابات رهبری باید کتبا از طریق داوطلبان منصرف شده به وزارت کشور و یا فرمانداری‌ها اعلام شود، گفت: تک‌تک داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری موضوع بررسی فقهای شورای نگهبان خواهد بود، اما ممکن است در این اظهارنظرها براساس اختیاراتی که قانون به فقهای شورای نگهبان داده اجتهاد داوطلبی برای فقها احراز شود، حتی اگر آن فرد در آزمون علمی شرکت نکرده باشد.

وی در همین زمینه تصریح کرد: اما اگر این میزان از حد علمی را داوطلب شرکت‌کننده در آزمون نداشته باشد که فقها بتوانند بدون نیاز به شرکت وی در آزمون علمی، اجتهادش را تایید کنند، عدم شرکت داوطلب در آزمون، ابزار احراز اجتهاد را از فقها سلب می‌کند، اما پرونده همه داوطلبان می‌بایست تک‌تک در جلسات فقهای شورای نگهبان مورد بررسی قرار گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: براساس تبصره ۴ ماده ۱۶ آئین‌نامه خبرگان رهبری، احراز صلاحیت داوطلبان توسط فقهای شورای نگهبان مانعی برای نظارت استصوابی و عام شورای نگهبان نیست.

ابراهیمیان در ادامه  اظهار داشت: فقهای شورای نگهبان در زمان بررسی شرایط داوطلبان خبرگان رهبری همانند ارزیابی شرایط داوطلبان مجلس توسط هیئت‌های اجرایی عمل می‌کنند، اینکه شورای نگهبان دخالتی در نظارت و اجرای انتخابات ندارد حرف غلطی است، زیرا شورای نگهبان در همه مراحل اجرای انتخابات براساس قانون نظارت می‌کند.

وی با بیان اینکه نباید دعواهای سیاسی در انتخابات خبرگان رهبری روی داده و شبیه آنها اتفاق بیفتد، گفت: عده‌ای اصرار دارند برخی جنبه‌های معنوی امور را نادیده بگیرند، ممکن است یک عالم بزرگواری تاثیرگذاری‌اش در خارج از مجلس خبرگان رهبری بیشتر از حضورش در این نهاد باشد، شأن و جایگاه علما در هدایت و تقویت بنیه‌های نظام و انقلاب باید محترم شمرده شده و نادیده گرفته نشود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که اظهارات اعضای شورای نگهبان، چه فقها و چه حقوقدانان درباره داوطلبان خبرگان رهبری باید چگونه باشد، گفت: از ابتدا گفته‌ایم که قانون ارزیابی صلاحیت داوطلبان خبرگان رهبری را برعهده فقهای شورای نگهبان قرار داده و اگر ترکیباتی هم اعلام می‌شود، اختیارات کلی فقهای شورا را نادیده نمی‌گیرد.

ابراهیمیان در همین زمینه تاکید کرد: پیش از این برخی فقهای شورای نگهبان گفته بودند که ممکن است داوطلبی در آزمون علمی شرکت نکند، اما اجتهاد و شرط علمی این داوطلب کاملا محرز شود، اما این استثنا در اطلاعیه شورای نگهبان قید نشد و کسی که صلاحیتش خود به خود محرز است و اقتدار علمی‌اش به حدی است که دارای شرط علمی است، اجتهادش اثبات می‌شود، اما اطلاعیه فقهای شورای نگهبان تعارضی با قانون ندارد و اگر قانون را در کنار این اطلاعیه قرار دهیم می‌بینیم که تعارض ظاهری این دو از بین می‌رود.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون نحوه دعوت از داوطلبان مجلس خبرگان رهبری، اظهار داشت: اگر دعوتنامه فردی برای کاندیداها ارسال می‌کردیم مسائل بسیاری پیش می‌آمد و این‌گونه مطرح می‌شد که این مسائل و مشکلات در قانون حل و فصل نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه شورای نگهبان برای محکم کاری و اطمینان خاطر بیشتر به جز اطلاعیه رسمی فقها، به شماره تلفن‌هایی که در پرونده داوطلبان بود، پیامک نیز ارسال کرد، گفت: اما این پیامک به منظور دعوتنامه نبوده، بلکه دعوتنامه رسمی شورای نگهبان برای شرکت در آزمون همان اطلاعیه بود، اما استثنای مطرح شده در این اطلاعیه قید نشده بود، زیرا قانون این اختیار را به فقهای شورای نگهبان داده و آقایان آن را در اطلاعیه قید نکردند.

ابراهیمیان با بیان اینکه آزمون جدید برای داوطلبان خبرگان رهبری که در آزمون شرکت نکرده‌اند، پیش‌بینی نشده، گفت: طبق اطلاعیه شورای نگهبان عده‌ای از داوطلبان که جزو آن ۳ گروه نبودند، باید در آزمون علمی شرکت کنند. این براساس قانون نیست بلکه فقهای شورای نگهبان برای تایید اجتهاد علمی داوطلبان می‌توانند از ابزار مختلف استفاده کنند.

وی با بیان اینکه فرصت شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها محدود است، اظهار داشت: اما این به معنای این نیست که ما به دلیل فرصت کم صلاحیت‌ها را بررسی نکنیم، اما در شرایطی که فرصت محدود است، تحقیقات در حد وسع و امکانی که وقت به ما اجازه دهد، انجام می‌شود. وقت رسیدگی به اعتراضات نیز فرصت نامحدودی نیست، بنابراین نگرانی از این حیث که افرادی وارد عرصه انتخابات شدند، در حالی که هیچ سابقه قابل ارائه‌ای برای شناختن آنها وجود ندارد، وقتی دلایل کافی برای ارائه به هیئت‌های نظارت یا اجرایی وجود نداشته باشد، امکان احراز صلاحیت کاندیداها طبیعتا وجود نخواهد داشت.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه شورای نگهبان از تمام فرصتش برای رسیدگی به اعتراضات و صلاحیت‌ها استفاده خواهد کرد، گفت: کارشناسان ما در حال حاضر هم به طور شبانه‌روزی مشغول جمع‌آوری اطلاعات جهت کمک به اظهارنظر درباره صلاحیت نامزدها هستند و ایام تعطیلی شبانه هم ندارند.

ابراهیمیان در پاسخ به این سوال که بعضی از فرمانداری‌ها می‌گویند داوطلبان ردصلاحیت شده می‌بایست به هیئت‌های نظارت اعتراض کنند، اما هیئت‌ها حاضر نیستند دلایل ردصلاحیت‌شان را به آنها اطلاع دهند، گفت: هیئت‌های اجرایی می‌توانند بدون توجه به پاسخ به استعلامات از مراجع چهارگانه اظهارنظر کنند، زیرا دایره اطلاعات و شرایط بسیار وسیع‌تر است و این امکان وجود دارد که به اطلاعاتی که از معتمدین به دست می‌آید با وجود مانع در پاسخ استعلامات چهارگانه، داوطلبی را رد و یا تایید کنند که شورای نگهبان نیز ناظر بر این اقدامات است و در هر پرونده می‌بایست مشخص شود که آیا فرد براساس مستندات تایید و یا رد شده است.

وی ادامه داد: شورای نگهبان بر تمامی مراحل اجرای انتخابات طبق قانون نظارت می‌کنند، اما هیئت‌های اجرایی مستقل هستند و هیچ‌کس نمی‌تواند به آنها دستور دهد به طوری که فرمانداری عضوی از هیئت اجرایی است و اصلا سلسله مراتبی در این حوزه وجود ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان  در ادامه هیئت‌های اجرایی را مانند قاضی و داور مثال زد و گفت: هیئت‌های اجرایی خودشان باید براساس قانون تصمیم‌گیری کنند، اما کار شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت توجه به عدول از قوانین است به طوری که اگر داوطلبی بی‌دلیل رد یا تایید شده باشد، شورای نگهبان آن را نقض می‌کند و طبق قانون نظر شورای نگهبان در این زمینه نهایی است.

ابراهیمیان تصریح کرد: براساس قانون در صورتی صلاحیت داوطلبی رد شود، علت ردصلاحیت وی باید به او اعلام شود، البته محدودیت‌هایی برای اطلاع‌رسانی نکردن نظیر مسائل امنیتی یا موضوعات مربوط به آبروی اشخاص وجود دارد، اما قاعده کلی این است که باید جهات ردصلاحیت فرد ابلاغ شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون انتشار خبری درباره اعطای وام به داوطلبان تایید صلاحیت شده برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: بنده از این مسئله اطلاعی ندارم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره امکان آماده شدن شرایط برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در ۱۰ کلانشهر کشور افزود: تلاش می‌کنیم در حد مقدورات‌مان در همان کلانشهرها موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

ابراهیمیان تصریح کرد: عدم شرکت در آزمون شورای نگهبان برای داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان ابزار فقها برای احراز صلاحیت داوطلبان را از آنها می‌گیرد، اما خود فقها می‌گویند از اختیارشان برای یقین یافتن نسبت به اجتهاد داوطلبان نمی‌گذرند.

وی به نحوه اطمینان به معتمدان و نظر کارشناسی پیرامون صلاحیت داوطلبان اشاره کرد و افزود: استناد به کارشناس و خبره یک امر عرفی است و در نظامات حقوقی با اینکه احتمال اشتباه در شهادت‌ها وجود دارد، اما آن را از اعداد ادله خارج نمی‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه همه داوطلبانی که قبلا عضو مجلس خبرگان بودند از نظر علمی تایید می‌شوند، اما ممکن است به دلیل موانعی دیگر ردصلاحیت شوند افزود: به جز آزمون راه دیگری برای تایید صلاحیت علمی داوطلبان برای فقهای شورای نگهبان وجود ندارد، بنابراین امکان دارد آنها نتوانند صلاحیت داوطلبانی که در آزمون شرکت نکرده‌اند را احراز کنند که ممکن است به ردصلاحیت آنها نیز منجر شود.

ابراهیمیان در پایان خاطرنشان کرد: اگر فقها از راه‌های دیگری نسبت به اجتهاد داوطلبان علم پیدا کنند، ممکن است صلاحیت علمی داوطلبانی که در آزمون شرکت نکرده‌اند، احراز شود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.