عفو بین الملل: ۲۰۱۵ سال سرکوب خونین در عربستان بود

سازمان عفو بین الملل با تاکید بر وخامت روزافزون وضعیت حقوق بشر در عربستان، سال گذشته میلادی (۲۰۱۵) را سال سرکوب خونین در عربستان برشمرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی نبأ، سازمان مزبور در اولین سالروز اجرای حکم شلاق علیه رائف بدوی وبلاگ نویس عربستانی به دلیل استفاده از حق آزادی بیان، وضعیت حقوق بشر در این کشور را سرکوب خونین توصیف کرد.
گزارش سازمان عفو بین الملل از وخامت روزافزون وضعیت حقوق بشر در عربستان حکایت دارد تا به آنجا که رژیم سعودی ظرف یک روز ۴۷ نفر از جمله آیت الله نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان را اعدام کرد که موجی از شوک در جهان ایجاد کرد.
سازمان مذکور خاطرنشان کرده که عربستان همچنان فعالیت انجمن های مستقل حقوق بشر را در این کشور ممنوع می داند و از برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز جلوگیری می کند.
در گزارش سازمان عفو بین الملل تاکید شده که مقامات سعودی از دادگاه ویژه جنایی مبارزه با تروریسم علیه هر نوع فعالیت سیاسی از جمله صدور حکم اعدام علیه فعالان سیاسی مسالمت آمیز، بهره می گیرند.
گزارش مزبور از علی النمر داوود مرهون و عبدالله الزاهر سخن به میان آورده که در هنگام بازداشت کمتر از ۱۸ سال داشتند و پس از پشت سر گذاشتن محاکمه های جائرانه مبتنی بر اعترافات اخذ شده زیر شکنجه محکوم به اعدام شدند.
سازمان عفو بین الملل اعلام کرده که موج اعدام افراد در سال گذشته میلادی از سال ۱۹۹۵ به این سو به بالاترین سطح خود در عربستان رسیده و بیش از نیمی از احکام اعدام صادر شده مبتنی بر جرایمی است که مجازات آنها اعدام نیست.
در گزارش سازمان عفو بین الملل در مورد ائتلاف نظامی علیه یمن نیز آمده،عربستان از ماه مارس ۲۰۱۵ تاکنون هزاران بار یمن را آماج حملات هوایی خود قرار داده و صدها نفر از شهروندان بی دفاع و غیرنظامی این کشور را قتل عام کرده و تاسیسات زیربنایی و بهداشتی و مدارس و کارخانه ها و تاسیسات انرژی و پل های یمن را ویران کرده است.
سازمان عفو بین الملل در ادامه از کشورهای همپیمان عربستان درخواست کرده تا از رابطه خوب خود با ریاض جهت تحت فشار گذاشتن بر دولت سعودی بطور علنی استفاده کنند تا بدین ترتیب سران آل سعود پرونده خود در زمینه حقوق بشر را بهبود بخشند و به قوانین بین الملل در یمن گردن نهند.
سازمان یاد شده در پایان گزارش خود تاکید کرده که نمی توان در مقابل ادامه اعطای تسلیحات به عربستان (از سوی کشوها) ساکت باقی ماند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.