کارشناس روس: عربستان و آمریکا در سرنگونی بمب افکن روسیه نقش داشتند

کارشناس مسائل نظامی روسیه اعلام کرد: هواپیماهای جاسوسی آواکس آمریکا و عربستان سعودی به ترکیه در سرنگونی بمب افکن سوخو-24 نیروی هوایی روسیه برفراز سوریه کمک کردند.

«آلکسی لئونکوف» کارشناس مسائل نظامی روسیه در تارنمای روسی «رگنوم» خاطرنشان کرد: سرنگونی هواپیمای سوخو-24 روسی در سوریه، اقدامی از پیش برنامه ریزی شده بود که آمریکا و عربستان سعودی برای اجرای آن به ترکیه به عنوان متحد خود کمک کردند.
کارشناس امور نظامی و روزنامه نگار سرشناس روسیه که همکار نشریه معتبر دفاعی «آرسنال آتچستوا» (زرادخانه میهنی) است، افزود: همزمان با پرواز بمب افکن سوخو-24 روسیه برای انجام عملیات ضد تروریستی در سوریه، دو هواپیمای آواکس از فرودگاه های ریاض و آتن متعلق به عربستان و آمریکا به پرواز آمدند.
بمب افکن سوخو-24 نیروی هوایی روسیه 24 ماه نوامبر سال گذشته پس از بمباران مواضع تروریست ها، توسط یک فروند جنگنده اف-16 نیروی هوایی ترکیه بر فراز سوریه هدف قرار گرفت و سرنگون شد.
لئونکوف گفت: با اطلاعات دریافتی از آواکس های آمریکا و عربستان، دو جنگنده اف-16 نیروی هوایی ترکیه در حریم هوایی محدوده مرزی سوریه برای سرنگونی بمب افکن سوخو-24 روسیه کمین کردند.
کارشناس نظامی روسیه افزود: در منطقه ای که هواپیمای روسی هدف قرار گرفت نیز شماری از تروریست ها تحت پوشش ترکمن های محلی مستقر شده بودند و گروه های فیلمبرداری شبکه های سی.ان.ان و فاکس نیوز آمریکایی نیز پنهانی به محل حادثه منتقل شده بودند تا صحنه های سرنگونی هواپیمای روسی را ضبط کنند.
کارشناس روس تاکید کرد که عملیات سرنگونی هواپیمای روسی از مدت ها قبل طراحی شده بود و ناتو و آمریکا از زمان آغاز عملیات ضدتروریستی هوایی روسیه در سوریه (هفتم مهر ماه) در صدد ضربه زدن به روسیه بودند، زیرا مسکو با انجام عملیات ضد تروریستی برنامه های ضد سوری آنها را در استفاده از گروه های تروریستی به ویژه داعش برای سرنگونی حکومت سوریه را برهم زده بود.
لئونکوف ادامه داد: برای این منظور اقدامات هواپیماهای روسی بطور دائم تحت نظارت هوایی، فضایی و تجسسی زمینی آمریکا و متحدانش قرار داشت و در عملیات حمله به بمب افکن روسی در سوریه هم دو فروند هواپیمای آواکس، یک رادار زمینی و دو جنگنده اف-16 ترکیه شرکت داشتند و هواپیمای روسی در حال بازگشت از عملیات بمباران مواضع تروریست ها، کمترین شانسی برای نجات از کمین را نداشت.
سرنگونی هواپیمای سوخو-24 روسی توسط جنگنده های ترکیه که سوم آذرماه بر فراز سوریه انجام گرفت، به روابط مسکو و آنکارا ضربه سنگینی وارد کرد و موجب تیرگی شدید روابط دو کشور شد. 
مسکو از سرگیری همکاری ها با آنکارا را منوط به عذرخواهی این کشور، مجازات عاملان این واقعه و پرداخت غرامت از سوی ترکیه اعلام کرده است. 
ترکیه ضمن رد این درخواست ها، اعلام کرده است، بمب افکن روسی به علت ورود به حریم هوایی این کشور هدف قرار گرفت و روسیه نیز تاکید کرده نقشه های پروازی و اطلاعات ماهواره ای نشان می دهد که سوخو – 24 این کشور تجاوز مرزی انجام نداده است. 
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.