توان ایران برای 27 میلیارد دلار صادرات صنعت برق

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از قابلیت ارتقای 10 برابری صادرات صنعت برق و همچنین تداوم ارائه مشوق هایی مانند خرید تضمینی برق حاصل از سلول های خورشیدی در ساختمان های بلند خبر داد.

هوشنگ فلاحتیان امروز (شنبه) در مراسم افتتاح پروژه های سه گانه شرکت توزیع برق تهران بزرگ در ساختمان شماره 2 شیخ بهایی این شرکت اعلام کرد صادرات نزدیک به دو میلیارد و 700 میلیون دلاری کنونی صنعت برق کشور، قابلیت ارتقای 10 برابری را دارد.
فلاحتیان گفت: سالیانه افزون بر سه میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی در بخش های مختلف به خارج کشور صادر می شود که 90 درصد آن متعلق به صنعت برق است.
به گفته او، 90 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور متعلق به صنعت برق است که توانایی افزایش آن تا 10 برابر میزان کنونی وجود دارد.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: هم اینک ایران اسلامی به جرگه 6 کشور برتر جهان در ساخت نیروگاه ها پیوسته و قادر است صد درصد نیروگاه ها را به طور بومی بسازد.
وی تصریح کرد: بیش از 95 درصد تجهیزات شبکه انتقال برق و صد درصد تاسیسات مورد نیاز توزیع نیروی برق نیز در داخل کشور تولید می شود.
فلاحتیان گفت: این مهم با تکیه بر صنایع و توان داخلی و در شرایط تحریم ها و فشارهای اقتصادی دشمنان به دست آمده که افتخاری بزرگ است.
وی یادآوری کرد: در شرایط کنونی با توجه به کاهش قیمت نفت و به تبع آن درآمدهای کشور، هزینه های برق رو به افزایش است و در چنین شرایطی همراهی و عزم همگانی برای مصرف بهینه برق ضرورت دارد.
به گفته این مقام مسئول، متوسط قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق در کشور یک هزار ریال بدون هزینه سوخت و 2500 ریال با هزینه سوخت است، در حالی که متوسط فروش برق 600 ریال در هر کیلووات ساعت است که البته یکصد ریال آن برای تامین یارانه نقدی مردم به سازمان هدفمندی یارانه ها واگذار می شود.

** لزوم نصب سلول های خورشیدی در ساختمان های بلند تهران
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی درباره لزوم بسترسازی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر گفت: باید شورای شهر تهران، سازمان نظام مهندسی کشور، استانداری تهران و وزارت نیرو با تشکیل یک ستاد فرماندهی در این زمینه، صاحبان همه برج ها و ساختمان های بلند تهران را به نصب سلول های فتوولتاییک (خورشیدی) ملزم کنند.
به گفته او، نصب سلول های خورشیدی به طور متوسط فقط به اندازه یک درصد هزینه ساخت این برج ها و ساختمان ها سهم دارد.
معاون وزیر نیرو اضافه کرد: خرید برق تولید شده به طور تضمینی و تامین 50 درصد هزینه های خرید و نصب این سلول ها، از مشوق های وزارت نیرو در این زمینه است.

** طرح زیست محیطی وزارت نیرو برای تبدیل نیروگاه گازی پرند به سیکل ترکیبی
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی درباره برخی اقدام های وزارت نیرو در حوزه زیست محیطی گفت: با هدف افزایش بازده نیروگاه های مستقر در اطراف تهران، قرارداد تبدیل نیروگاه یک هزار مگاواتی گازی پرند به سیکل ترکیبی و ارتقای بازده آن به 50 درصد در دستور کار است.
به گفته این مقام مسئول، طرح یاد شده هم اینک 40 درصد پیشرفت دارد و قادر است بدون استفاده از سوخت اضافی و فقط با استفاده از دود خروجی از نیروگاه، 480 مگاوات برق جدید وارد مدار کند.
وی یادآوری کرد: جایگزین کردن نیروگاه یک هزار مگاواتی شهرری با بازدهی کنونی 23 درصدی با نیروگاهی با بازدهی 60 درصدی در ماه های آینده و با سرمایه گذاری خارجی به انجام می رسد.
فلاحتیان همچنین درباره توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر، تصریح کرد: قرارداد خرید تضمینی برق با سرمایه گذاران علاقه مند به فعالیت در این عرصه منعقد می شود که به خوبی مورد استقبال قرار گرفته است.
پیشتر «حمید چیت چیان» وزیر نیرو، به ایرنا گفته بود بر پایه تبصره ای در بودجه سال آینده برای حمایت از استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، دست کم هفت هزار میلیارد ریال منابع و اعتبارات از محل عوارض متداول کشور برای انرژی های نو اختصاص خواهد یافت.
«آرش کردی» مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر، نیز ظرفیت کنونی نصب شده در بخش انرژی های تجدیدپذیر را فقط یک درصد سبد انرژی برشمرد و پیش بینی کرد در افق سال 1400 ظرفیت تولید انرژی نیروگاه های تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات برسد.
وی خواستار آن شد که وزارت نیرو با تصویب قواعد و قوانین جهانی در این زمینه، انرژی های تجدیدپذیر را جزء لاینفک انرژی های کشور قرار دهد.
صبح امروز سه پروژه بهره برداری از نیروگاه خورشیدی، یکهزارمین کلید اتوماسیون شبکه و هوشمندسازی با سامانه AMI برای لوازم اندازه گیری، در محل شرکت توزیع برق شیخ بهایی تهران بهره برداری شد.
سامانه AMI، نسل تازه سامانه های اندازه گیری انرژی الکتریکی در زمینه های مدیریت مصرف مشترکان و کاهش تلفات است که توانمندی هایی مانند قرائت از راه دور، تحلیل اطلاعات مصرف مشترکان، تحلیل کیفیت شبکه های توزیع، بررسی و مدیریت تلفات شبکه و مدیریت و کنترل مصرف از راه دور را دارد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.