یک کارشناس: 30 درصد اشتغال ایران در جغرافیای پیاده روها رقم می خورد

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری از شکلگیری 30 درصد اشتغال کشور و 20 درصد تولید ناخالص داخلی در بخش غیررسمی اقتصاد در چارچوب «جغرافیای پیاده روها» خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، «سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی» گفت: مدیریت شهری در کلانشهرها هم اکنون با یک چالش جدی با نام «اقتصاد پیاده روها» روبروست. 
طباطبایی عنوان کرد: بر پایه آمارها، بخش غیررسمی نزدیک به 20 درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص می دهد و اشتغال غیررسمی نزدیک به 30 درصد اشتغال کل کشور را شامل می شود.
وی گفت: در اقتصادهای رو به رشد و در حال گذار نیمی از نیروی کار در بخش غیررسمی یا اقتصاد سایه مشغول فعالیتند که این موضوع تا اندازه زیادی تحت تاثیر وضع بازار کار ناهمگون و شکننده جهانی است. 
به گفته او، باید سالیانه بیش از 42 میلیون شغل تازه در سطح جهانی ایجاد شود و با روند کنونی در سال 2018 میلادی نزدیک به 215 میلیون نفر جویای کار در جهان وجود دارد.
در سال 2014 میلادی بیش از 202 میلیون نفر در جهان بیکار بودند که پنج میلیون نفر بیش از سال گذشته بود.
مدرس دانشگاه خوارزمی تاکید کرد خوداشتغالی و کسب و کارهای خیابانی از دستفروشی تا تکدی گری در مقیاس جهانی سرشار از فساد، بی قانونی، هنجارشکنی، کلاهبرداری و سایر انحراف هاست. 
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران ترافیک، شلوغی و بی سروسامانی شهر را از پیامدهای مشاغل کاذب در جغرافیای پیاده روها دانست و گفت: در چنین شرایطی مدیریت شهری باید به چاره اندیشی برای حل مشکلی بپردازد که بازتاب شرایط کلان اقتصادی و اجتماعی کشورهاست. 
طباطبایی اضافه کرد: آسانی ورود، نیاز نداشتن به تخصص بالا، نبود نظارت و فرار از مالیات باعث شده است مشاغل کاذب در تهران رونق فراوانی داشته باشد. 
وی یادآوری کرد: از آنجا که مهاجران توان جذب در شبکه رسمی اقتصاد شهر را ندارند بنابراین پیاده روها را به عنوان مکانی مناسب برای کسب و کار تشخیص می دهند و بدون اینکه عوارض و هزینه ای بپردازند، با استفاده رایگان از تسهیلات و زیرساختهای شهری به کسب درآمد مشغول می شوند. 
طباطبایی ریشه اصلی اشتغال غیررسمی و دستفروشی را فقر و بیکاری دانست و گفت: در شرایط کنونی مدیریت شهری در تهران، توان ریشه کنی فقر را ندارد. 
وی بر لزوم همکاری نهادها، سازمان ها و وزارتخانه های درگیر این امر برای شناسایی گروه های آسیب پذیر به عنوان جامعه هدف سیاست های مبارزه با فقر تاکید کرد. 
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.