مهدی طارمی: دوست دارم در اروپا بازی کنم

آقای گل لیگ برتر فوتبال ایران اعلام کرد دوست دارد در فوتبال اروپا حضور داشته باشد.

مهاجم تیم فوتبال پرسپولیس توانست در دومین فصل حضورش در پرسپولیس عنوان آقای گلی لیگ برتر را به نام خود به ثب برساند. او که ماه‌هاست ترجیح داده سکوت کند در گفت‌وگو با سایتش پاسخگوی سوالات مختلفی بود که در ادامه می‌آید.
مدت‌هاست مصاحبه نکرده‌ای و سئوالات برای پرسیدن زیاد است.به نظر خودت از کجا شروع کنیم؟
دو موضوع وجود دارد که باید همین اول کار به آنها اشاره کنم. اول اینکه شرمنده هواداران عزیز و هادی و مهرداد و همایون خان و همه پیشکسوتان عزیز شدیم و به جام نرسیدیم. روز آخر بحث تشویق و حمایت هواداران روزی فراموش نشدنی را برایمان رقم زد.از همه آنها ممنونم. موضوع دیگر اینکه باید تبریکی به خوزستانی‌های عزیز و تیم خوب استقلال خوزستان بگویم. من خودم جنوبی‌ام و مشکلات و محرومیت‌های مردم آن خطه را می‌دانم و درک می‌کنم.در جنوب، فوتبال بخش عمده‌ای از دلخوشی‌های مردم است.
نرسیدن به جام. همین می تواند سئوالات زیادی را در خود داشته باشد. به نظر تو جام کجا از دست رفت؟
این روزها همه نوع تحلیل و نقدی را خوانده و شنیده‌ایم. یکی به موقعیت‌های از دست رفته در خط حمله اشاره دارد یکی به بازی با نفت و دیگری به گل‌های خورده یا بحث داوری. به نظر من همه‌مان در برد و باخت‌ها سهیم بوده‌ایم و تقسیم بندی‌های اینگونه صحیح نیست.ما در فصلی که اصلا شروع خوبی در لیگ نداشتیم توانستیم خود را به مدعی جدی قهرمانی تبدیل کنیم.در جام حذفی به بدترین شکل ممکن و با اشتباه فاحش داوری از رقابت‌ها کنار رفتیم. هرچه بود ماحصلش این شد که دیدیم.
تو در پایان سالی که گذشت در برنامه ۹۰ به عنوان مرد سال فوتبال‌مان انتخاب شدی.
موفقیت‌های من یا هر بازیکنی را باید در قالب کار تیمی دید. حتما حضور همبازیانم باعث شده تا من بتوانم دیده شوم و بابت رای مردم هم ممنونم.
اتفاق مهم دیگری که چندی قبل رخ داد برد پرگل شما در شهرآورد سنتی پایتخت بود. آن روز مهدی طارمی همه کار کرد و تا هت تریک هم فاصله‌ای نداشت.
آن روز روز خوب ما بود. در آن دیدار کادر فنی برنامه‌ها و تاکتیک‌های لازم را به ما گفته بود و خوشبختانه خیلی خوب عمل کردیم.به نظرم روزی بیادماندنی برای هواداران رقم خورد.
دو گل زدی و یک پاس گل دادی. یک پنالتی هم از دست رفت و البته در آن بازی هم اخطار گرفتی و محروم شدی.
گفتم روز خوبی بود. پنالتی هم متاسفانه از دست رفت. آن روز روی گل چهارم دیدم محسن شرایط خوبی دارد و به او پاس دادم.تیم ما در همه مناطق زمین حاکم بازی بود و خیلی خوب عمل کردیم.شاید یکی از مسائلی که در مورد عدم قهرمانی باعث آرامش ما می‌شود همین برد خوب در داربی باشد. ثبت عدد چهار به شکل واقعی و رسمی اتفاق دلنشینی بود.
به خود تو هم حماسه ساز چهارتایی لقب دادند. از این لقب چه حسی به تو دست داد؟
من هم سهمی اندازه همبازیانم داشتم. همه تلاش کردند تا آن روز تاریخی رقم بخورد. این لقب را روزنامه پیروزی به من داد. آنها از ما خیلی حمایت کردند و دست‌شان درد نکند.
قبل از بازی فکر می‌کردی اینگونه ببرید؟
بله. من گفته بودم اگر بتوانیم در دقایق ابتدایی به گل برسیم می شود نتیجه خوبی کسب کرد که همین اتفاق هم رخ داد.
بعد از آن بازی مهدی طارمی نتوانست نمایش خوبش را ادامه دهد. محرومیت مقابل استقلال اهواز و سه بازی بدون گل زده.
شرایط بازی‌های پایانی متفاوت بود.
از چه نظر؟
ما به صدر رسیده بودیم و شاید همین برایمان ناخواسته ایجاد استرس و مسئولیت مضاعف می‌کرد. هر بازیکنی دوست دارد برای تیمش موثر باشد اما متاسفانه ما جام را با گل شماری از دست دادیم. در آن بازی‌ها یارگیری‌های فشرده هم وجود داشت.
کسب عنوان آقای گلی. این وعده‌ای بود که ابتدای فصل داده بودی و به آن هم رسیدی.
گفتم موفقیت شخصی خیلی برایم در اولویت نبود. این روزها خیلی این عنوان را به من تبریک گفته‌اند و از آنها ممنونم اما کاش آقای گل نمی‌شدم اما جام را به دست می آوردیم.
روز آخر چه حس و حالی داشتی؟
همه فکرم معطوف جام قهرمانی بود. اینکه چه راه سخت و دشواری را طی کرده‌ایم تا به اینجا برسیم و باید کار را تمام کنیم. راه آهن هم آمده بود ما را متوقف کند. طبیعی بود که هر چه زمان بازی سپری شود تیم ما عصبی شود و از فوتبال منطقی فاصله بگیرد.از آن طرف در اهواز هم نتیجه باب میل ما رقم نخورده بود و به هرحال نتوانستیم جام را به هواداران هدیه بدهیم.
اشکهایت روز شنبه روی صفحه اول اغلب روزنامه ها بود.
گفتم که راه سختی که تا اینجا طی کرده بودیم را مرور می‌کردیم و نمی‌شد ناراحت نشد. آن همه هوادار برای قهرمانی آمده بودند.لحظات سختی بود.دوست داشتیم جام را به کپورچال ببریم. شرمنده همه شدیم.
در رشد پله به پله پرسپولیس نقش نبود هادی و انگیزه اهدای جام به او چقدر تاثیر داشت؟
خیلی. رفتن هادی رفاقت‌ها را بیشتر کرد. همه می ‌واستیم حالا که کاپیتان مان نیست یک کاری برایش انجام دهیم.همدلی بچه‌ها باعث شده بود از هر مانعی عبور کنیم.
این انگیزه برای فصل بعد قطعا به شدت این فصل نیست. بازیکنان جدیدی می‌آیند که خاطره‌ای از آن اتفاق ندارند. پرسپولیس حالا دیگر شناخته شده‌تر شده و کار برای سالی که باید در سه جام بجنگند سخت است.فصل بعد را چطور می بینی؟
بی شک فصل سختی است اما همین که کادر فنی مشخص است و می‌تواند سریعتر برنامه‌هایش را عملیاتی کند اتفاق بزرگی است. در فصلی که گذشت به نظرم مدیریت باشگاه هم عملکرد خوبی داشت و اگر همین روند ادامه یابد و حاشیه‌های بیرونی ایجاد نشود می‌توان فصل خوبی داشت.
حالا که حرف از فصل بعد است پرسش مهمی وجود دارد. مهدی طارمی در پرسپولیس می‌ماند؟
نمی‌خواهم حرفهای کلیشه‌ای و تعارفی بزنم.اینکه هر چه دارم از پرسپولیس و هوادارانش هست را بارها گفته‌ام. تا آخرین لحظه لیگ ذهنم را درگیر فصل بعد نکردم. می‌دانم وکیلم در مذاکره با طاهری به یکسری توافقاتی رسیده و اگر بنا باشد در ایران بمانم با همان توافقات مشکلی ندارم.
این معنایش اینگونه است که احتمال جدایی‌تان وجود دارد.
بازی در لیگ‌های خوب اروپایی را همه دوست دارند.من هم دوست دارم اگر شرایط فراهم باشد در آن لیگ‌ها توپ بزنم.
در جریان پیشنهاداتت قرار گرفته‌ای؟
بله. من چند روزی را استراحت خواهم کرد و سعی می کنم خیلی زود تکلیف سال بعد را مشخص کنم.وکیلم در حال سبک و سنگین کردن شرایط است و فکر نمی‌کنم فرایند تصمیم گیری‌ام طولانی شود.
برانکو قرار است در دهه آخر خرداد تمرینات را آغاز کند و اگر بنا به ماندن در پرسپولیس باشد باید قبل از آن تکلیف ماندن یا حتی نماندن تو معلوم باشد.
گفتم که تلاشم این است هر چه زودتر تکلیفم معلوم شود.خودم هم می‌خواهم تمرینات پیش فصل را کنار تیم فصل آینده‌ام باشم و با آمادگی کامل پا به بازی‌ها بگذارم.
حتما می‌دانی برانکو بارها گفته تو باید یکسال دیگر در ایران بازی کنی تاپخته‌تر شده و بعد لژیونر شوی؟
بله.با خود من هم صحبت کرده.قطعا از تجارب برانکو به عنوان یک مربی فهیم و باتجربه استفاده می کنم و با دیگر بزرگان هم مشورت خواهم کرد.
بدون تعارف خودت فکر می‌کنی برای رفتن به خارج زود هست یا نه؟
به قول یکی از دوستان فیفا سن آموزش را ۱۲ سالگی تا ۲۳ سالگی می‌داند و من الان ۲۴ ساله‌ام. فکر می‌کنم سنم کم نیست و دارد برای رفتن به فوتبال اروپا دیر می‌شود. باید همه جوانب را در نظر بگیرم. تصمیم سخت و مهمی است که ان‌شاءالله به درستی تصمیم گیری کنم.
استنباط ما از حرفهایت این است که نمی‌توان خیلی روی بودن تو در پرسپولیس فصل بعد حساب کرد.اگر این اتفاق رخ دهد پرسپولیس بدون طارمی چه شرایطی خواهد داشت؟
تیم ما مهاجمان خوبی دارد و خودتان دیدید در روزهایی که من محروم هم بودم نتایج خوبی کسب کردیم.حتما برانکو نفرات خوبی هم در ذهنش دارد که می‌توانند بسیار بهتر از من عمل کنند.پرسپولیس بزرگتر از نام من و امثال من است.
می شود بپرسیم اولویت‌های مهدی طارمی کدامند؟
در ایران که فقط پرسپولیس اما در اروپا به اسپانیا و انگلیس و آلمان و ایتالیا فکر می‌کنم. حالا باید ببینم شرایط و پیشنهادات چگونه است.
بحث روسیه و ترکیه و قطر هم در رسانه‌ها مطرح بود.
گفتم که در وهله اول دوست دارم در آن کشورها توپ بزنم. این خواست من است و باید دید آیا اصلا آنها مرا می‌خواهند یا خیر.
از رقابت در تیم‌های اروپایی هراسی نداری؟
نه. من همیشه از رقابت استقبال می‌کنم. در پرسپولیس هم چه سال اول و چه سال دوم رقبای خوبی داشتم و همین رقابت در من ایجاد انگیزه می‌کند.اگر قسمت باشد که بروم حتما همه تلاشم را به کار می‌بندم که نماینده خوبی برای پرسپولیس و کشورم باشم.
برگردیم به پرسپولیس.برخی معتقدند نبود بازیکن بزرگ و باتجربه در بازی‌های آخر باعث از دست رفتن قهرمانی شد. شاید با بودن کسانی مثل سیدجلال یا محمد نوری می‌شد بهتر نتیجه گرفت.
تیم ما جوان بود و خودتان دیدید عملکرد فنی مان خوب بود. محسن بنگر و رضا نورمحمدی هم با تیم بودند.گفتم که شرایط بازی‌های آخر فصل متفاوت بود.
رفیق تو احمد نوراللهی هم بعد از داربی از ترکیب کنار رفت.
احمد بازیکن بسیار خوبی است و توانسته قابلیت‌هایش را به اثبات برساند. اینکه چه کسی در ترکیب باشد یا نباشد را برانکو تصمیم می گرفت و قطعا صلاح تیم را در چیدن ترکیبی می‌دید که به زمین می‌رفت. خوشبختانه احمد هم آنقدر خوب و حرفه‌ای عمل کرد که در بازی آخر وقتی ۱۰ دقیقه به زمین آمد توانست گل بزند و تاثیرگذار باشد.
یکی از روزنامه‌ها هم نوشته بود تو گفته‌ای هرگاه احمد نباشد گل نمی‌زنی!
متاسفانه نمی‌دانم برخی دوستان چه فکری می‌کنند.من برای همه دوستان رسانه‌ای احترام زیادی قائلم اما واقعا این حرفها را یک بچه ۵ ساله هم باور می‌کند؟ فردین خدابیامرز هم اگر بیاید امروز فوتبال بازی کند اینجوری فردین بازی در نمی‌آورد که من بخواهم به خاطر دوستم گل نزنم. همین حرفها و صحبت‌های خیالی باعث شده تا از رسانه دور باشم. هر حرفی بزنی برخی‌ها یک جور تعبیر می کنند. سکوت کنی سکوتت را ترجمه می‌کنند.الان هم به احترام هواداران مصاحبه می‌کنم تا از آنها قدردانی کرده باشم و ترجیح می‌دهم بعد از این مصاحبه همان سکوت را ادامه بدهم.
در طول فصل کجا به قهرمانی خیلی امیدوار شدی؟
بازی با سیاه جامگان که ۱۰ نفره بودیم و بردیم یا مقابل ملوان که لحظات آخر گل زدیم. آنجا احساس کردم که می‌شود قهرمان شد.
داربی چطور؟
با احترام به استقلال و هوادارانش داربی برایمان سخت نبود. اصلا از قبل می‌دانستیم می‌شود آن بازی را برد. راحت بازی کردیم و بردیم.
یکی دو تا از پیشکسوتان هم بعد از داربی گفته بودند خونسردی طارمی در داربی جالب توجه است.
خب گفتم. ما برای داربی خیلی آماده بودیم. این آمادگی و تدابیر کادر فنی خیلی به کارمان آمد.
مهمترین اتفاق بعد از داربی چه بود؟
خوشحالی هواداران‌مان خیلی ارزش داشت. البته یک عکس نوشته از سرباز هوادار استقلال روی سکوها دیدم که یک حلقه گل کنارش بود و سرش را روی زانوهایش قرار داده بود.آن عکس برایم صحنه درد آوری بود. فوتبال برد و باخت دارد اما باور کنید ناراحتی هواداران رقیب هم خوشایند نیست.
فصل آینده به نظرت می‌توان به موفقیت در آسیا امیدوار بود؟ دو فصل قبل هم علی دایی تیمش نایب قهرمان شد اما فصل بعد، آن تیم را به هم ریختند.
ثبات و برنامه‌ریزی می تواند خیلی به پرسپولیس کند.در آسیا تیم‌های متمول به جنگ ایرانی‌ها می آیند. بحث‌های حاشیه‌ای و بازی در زمین بیطرف هم قوز بالا قوز شده. کار سخت است اما غیر ممکن نیست.
حرف پایانی؟
اگر مهدی طارمی امروز اسم و رسمی دارد اول مدیون پرسپولیس و هواداران خوبش بوده و همچنین همه مربیانی که برایم زحمت کشیدند و خانواده ام و دوستان رسانه ای در موفقیتم تاثیرگذار بوده اند و از همه آنها ممنونم.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.