کودکان عراقی بیشترین آسیب را از جنگ دیده اند

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که کودکان عراقی بیشترین آسیب را از جنگ دیده اند بطوری که از هر شش کودک یک نفر به دلیل جنگ زخمی شده در حالی که این آمار در جهان یک به ۵۰ است.

طبق نتایج این گزارش کودکان و نوجوانان عراقی مصدوم در اثر خشونت از جمله تیراندازی، اصابت ترکش، انفجار، ده برابر بیشتر از باقی مصدومان در معرض خطر مرگ و معلولیت قرار دارند.
«آدام کوشنیر»، محقق ارشد این تحقیق با اشاره به اینکه تاکنون تحقیقات بسیار اندک و محدودی درباره آسیب‌های کودکان در مناطق درگیری بخصوص پس از سال ۲۰۰۳ انجام شده است گفت: سازمان‌های امدادی و بشردوستانه بیشتر بر انفجارها و دیگر دلایل آسیب‌های شدید تمرکز کرده‌اند در حالی که باید در زمینه بازسازی‌ها مانند نوسازی مسیرها و آگاهی بخشی در زمینه دیگر عوامل احتمالی که باعث آسیب دیدگی کودکان می شود تلاش شود.
براساس این گزارش تیم مسئول تحقیقات با بررسی میدانی در بغداد در سال ۲۰۱۴، میزان آسیب‌دیدگی نوجوانان زیر ۱۸ سال عراقی و مراقبت‌های پزشکی را که این نوجوانان در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ دریافت کرده‌اند، مورد ارزیابی قرار دادند طبق این تحقیق در میان ۹۰۰ خانواده با جمعیت پنج هزار و ۱۴۸ نفر، تعداد نوجوانان آسیب‌دیده ۱۵۲ تن بود که این خود ۲۸درصد از کل زخمی‌ ها را تشکیل می دهد..
در میان نوجوانان آسیب‌دیده نیز تعداد کودکان و نوجوانانی که مستقیما در جنگ زخمی شده بودند به ۱۵ درصد می‌رسد واین در حالی است که میانگین جهانی آسیب‌دیدگی در اثر خشونت میان کودکان و نوجوانان بیش از ۲ درصد نیست..
کوشنیر افزود:‌ سازمان‌های حامی حقوق بشر باید به دنبال راهکارهایی برای پیشگیری و ممانعت از آسیب‌دیدگی کودکان و نوجوانان و اطلاع رسانی در این زمینه باشند..
وی ادامه داد:‌ باید جاده ها بازسازی، خانه‌های امنی ساخته و کمک‌های اولیه آموزش داده شود و البته توانبخشی برای ادامه زندگی یکی از مسائل ضروری است.
جنگ عراق در ۲۹ اسفند ۱۳۸۱ (۲۰ مارس ۲۰۰۳) با حمله یک ائتلاف بین لمللی به رهبری آمریکا وانگلیس آغاز شد.
دو توجیه عمده برای آغاز این جنگ توسط جرج بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا مطرح شد که یکی از آن‌ها رابطه صدام حسین با القاعده و دیگری نابودکردن سلاح‌های کشتار جمعی عراق بنابر توافق‌نامه ۱۹۹۱ بود.
گروه تروریستی داعش از اوایل سال۹۳ بخش هایی از عراق را اشغال کرده است و تاکنون جنایت های وحشیانه ای در حق مردم این کشور به بخصوص در شهر موصل مرتکب شده است.
این گروه تروریستی با ربودن و عضو گیری از هزاران کودک عراقی آنها را با تفکرات افراط گرایانه آموزش داده و وادار به حمل سلاح و انجام عملیات های انتحاری می کند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.