سفیر روسیه: مسکواجازه تکرار پرونده لیبی را نمی دهد/ سرنوشت بشارالاسد قابل بحث نیست

« الکساندر زاسپکین » سفیر روسیه در لبنان با بیان اینکه پرونده لیبی وعملیات نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درآن کشور باعث تحولی در سیاست خارجی روسیه درمنطقه شد، تاکید کرد که مسکو اجازه تکرار سناریوی لیبی را در سوریه نخواهد داد.

به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، زاسپکین که در نشست « روسیه و جهان عرب» سخن می گفت، خاطرنشان کرد: « دیمیتری مدودف رئیس جمهور وقت روسیه گفته بود که هرگز اجازه نمی دهیم سناریوی لیبی در سوریه تکرار شود و به همین دلیل در خصوص سوریه از حق وتو استفاده کردیم تا امور به سمت سناریوی لیبی پیش نرود.
این نشست را موسسه «عصام فارس» برای مطالعات سیاست های عمومی و امور بین الملل دانشگاه آمریکائی بیروت برگزار کرده بود.
سفیر روسیه تاکید کرد: مسکو تلاش می کند تا مانع ویرانی سوریه شود و به همین دلیل همکاری نظامی و فنی با دولت سوریه را ادامه داده و به درخواست دولت سوریه، به طور مستقیم وارد عملیات نظامی علیه تروریسم شده است.
وی تصریح کرد: یک اصل وجود دارد و آن اینکه تروریست ها نباید به قدرت دست پیدا کنند وعلاوه بر این، معنای عملیات سیاسی این نیست که دولت سوریه به معارضان تسلیم شود.
زاسپکین گفت:در سوریه ،عراق ، لیبی و یمن هیچ راه حلی بجز مسیر سیاسی وجود ندارد و آن هم از طریق گفت وگوهای داخلی و حفاظت از دولت ملی امکان پذیر است درغیر این صورت هرج و مرج ها تا بی نهایت ادامه خواهد یافت.
سفیر روسیه در لبنان افزود: راه حل در سوریه علاوه بر گفت وگوها و حفظ نظام کشور، نیازمند آن است که درباره سرنوشت بشار الاسد رئیس جمهوری سوریه بحثی در میان نباشد زیرا مساله شخص مطرح نیست.
وی خاطرنشان کرد: با وجود همه سختی ها و مشکلات متعدد در زمینه آتش بس و رساندن کمک های انسانی، مذاکرات باید ادامه پیدا کند.
زاسپکین با بیان اینکه « مسکو با نظام و برخی از معارضان سوری همکاری دار»، تاکید کرد: یک مشکل وجود دارد و آن اینکه ایالات متحده آمریکا کاری برای تاثیرگذاری بر کشورهای منطقه ای نزدیک به خود انجام نمی دهد و مشکل دیگر وارد کردن تروریست ها به سوریه است.
سفیر روسیه در لبنان در خصوص سیاسی خارجی کشور متبوعش در خاورمیانه ، ضمن تاکید بر مخالفت مسکو با تقسیم خاورمیانه به مناطق نفوذ این و آن گفت: ما ادعا نداریم که یک قطب از جهان دو قطبی هستیم بلکه به دنبال توازن بین همه طرف ها هستیم.
وی افزود: همکاری روسیه و آمریکا باید پیش از این به نحوی تعیین کننده برقرار می شد اما حوادث اوکراین تاثیر منفی بر روی همه چیز گذاشت.
زاسپکین تصریح کرد: روسیه برای مبارزه با تروریسم آماده همکاری با همه است و ایده تشکیل یک جبهه گسترده علیه تروریسم پیشنهادی بود که توسط « ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه مطرح شد.
سفیر روسیه در لبنان خاطرنشان کرد: مساله مهم در خاورمیانه این است که درگیری ها و هرج و مرج ها باید متوقف شود و طرفی ادامه آنها را تشویق نکند، باید به این توجه کنیم که تروریست ها توان گسترش در مناطق دیگری از جهان را دارند و حتی قادرهستند سلاح های کشتار جمعی به دست آورده و در این مناطق از آنها استفاده کنند.
وی در خصوص لبنان هم گفت: تهدید اصلی برای آن است که تروریست ها در سوریه به قدرت دست پیدا کنند و منطقه وسیعی از الرقه سوریه تا شمال لبنان و دریای مدیترانه را به یکدیگر مرتبط سازند اما این طرح آنها تاکنون تحقق نیافته و در آینده هم محقق نخواهد شد.
زاسپکین تاکید کرد: روسیه از هم زیستی در لبنان حمایت می کند و نسبت به حفظ موجودیت مسیحیان در خاورمیانه اصرار دارد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.