پس از تحریم ها باید با برندهای بزرگ دنیا رقابت کنیم

معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تحریم ها فقط وزنه ای بر پای صادرکنندگان بودند و با برداشته شدن این دیوار، تازه باید با برندهای بزرگ دنیا رقابت کنیم.

محمدرضا مودودی روز شنبه در همایش روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کرمان افزود: ایران بزرگترین اقتصاد بسته دنیاست، اقتصادی که هنوز سازمان تجارت جهانی ملحق نشده است.
وی تصریح کرد: ما در همین 6 ماه اخیر موج بزرگی از هیات های تجاری را می بینیم که به سمت ایران می آیند.
وی گفت: در طول 12 سال علیه ایران صحبت شد و به هزار گناه نکرده متهم شدیم اما در همین 6 ماه واقعا این بار منفی ایران هراسی از بین رفت.
معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: به گفته بسیاری از وزرای خارجی، آنها هم دلواپس بازاری هستند که می تواند بخش زیادی از کالاهایشان را مصرف کند.
وی گفت: نکته مهمی که هنوز در کشور ما نهادینه نشده این است که ما به صادرات با دید تخصصی نگاه نمی کنیم.
مودودی افزود: ما در داخل کشور در بخش برندسازی کارهایی کردیم ولی وقتی پا را فراتر از مرزهای جغرافیایی خودمان می گذاریم با مشکلات متعددی مواجه می شویم.
وی بیان کرد: آمریکا 790 میلیارد دلار تراز تجاری منفی دارد و بر مبنای این آمار این کشور باید ورشکسته باشد ولی واقعیت این نیست چرا که ما نمی دانیم سهم آمریکا از صادراتش در کشورهای دیگر چقدر است. 
وی گفت: ما باید بدانیم که مرزهای صادراتی با مرزهای جغرافیایی متفاوت است و واقعا بایستی تلاش کنیم که سرمایه گذاران خارجی را جذب و از دانش و نگاه مدیریتی آنها استفاده کنیم.
معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران افزود: ما چاره ای نداریم جز اینکه از موج ورود هیات های تجاری به نحوی بهره برداری کنیم که توجیه شوند در کشور برای تولیدات رقابت پذیری که دنیا در سبد کالای خودش گذاشته است، سرمایه گذاری کنند.
وی گفت: سبد صادراتی ما شبیه سبد صادراتی دنیا نیست، در دنیا و در شرایطی که تقریبا حجم تجارت جهانی حدود 20 هزار میلیارد دلار است 66 درصد این سبد به کالاهایی با فناوری بالا مربوط می شود و این در حالی است که ما وابستگی 80 درصدی به کالاهای خام داریم.
وی اظهار کرد: بازار زعفران در اختیار یک کشور اروپایی است در صورتی که زعفران ما هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی از درجه بالاتری برخوردار است.
مودودی گفت: ما شرکت های مدیریت صادرات را به عنوان تنها حلقه های موثر در توسعه بازار می شناسیم و سازمان توسعه تجارت این را به عنوان یکی از راهبردهایش در آینده معرفی کرده است.
وی بیان کرد: تجارت یک تخصص است و رقابت منفی که بین ما وجود دارد در خارج از مرزها بسیار فرساینده و کشنده تر از راهبرد رقباست و واقعا می شنویم که شرکت های کوچک شرکت های بزرگ را از پای در می آورند.
وی گفت: سازمان توسعه تجارت توانسته امسال مصوبه ای را بگیرد که 200 میلیارد تومان به عنوان کمک سود و یارانه تسهیلات در اختیار صادرکنندگان قرار بگیرد و در بخش نرم افزارها هم 50 میلیارد تومان دریافت کردیم که قرار شد صرف اعزام و پذیرش هیات های تجاری و ایجاد خطوط منظم هوایی، مشاوره و بسته بندی شود.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران افزود: اگر در دنیا پیشرفتی صورت گرفته مرهون رقابت و نه حمایت بوده است.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.