30 درصد عوارض قلبی و سکته ها در افراد زیر 55 سال رخ می دهد

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه نزدیک به نیمی از مردم ایران در سن 50 سالگی به بیماری فشار و چربی خون مبتلا می شوند، گفت: حدود 30 درصد از عوارض قلبی و عروقی و سکته های قلبی و مغزی در افراد جوان و زیر 55 سال رخ می دهد.

 دکتررضا ملک زاده در کارگاه کشوری ثبت بیماریهای قلبی عروقی با تاکید بر اهمیت پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی ادامه داد: چاقی، مصرف زیاد نمک، کم تحرکی، استفاده از غذاهای چرب و پرکالری از مهمترین علل بروز بیماری های قلبی و عروقی محسوب می شود و با توجه به هزینه های بالای درمان اینگونه بیماری ها بایستی از بروز بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کنیم.
وی همچنین با بیان اینکه امید به زندگی مردم ایران حدود 75 سال است افزود:اگر بتوانیم در زمینه پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی اقدامات مؤثر و مفیدی انجام دهیم و مردم نیز رژیم های غذایی مطلوب داشته باشند و ورزش و تحرکات بدنی را نیز در برنامه روزانه خود بگنجانند می توان امید به زندگی را به 80 سال نزدیک کرد.
**تولید داروی جدید چند ترکیبی در کشور
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان سخنان خود نیز از تولید یک داروی جدید برای اولین بار در ایران مختص به شرایط ایران خبر داد و گفت: این دارو با نام پلی پیلد(قرص چند ترکیبی) در واقع ترکیبی از قرص های آسپیرین، ضد چربی یا استاتین و دو قرص فشار خون است که به شکل یک قرص در اختیار بیماران قرار می گیرد و به جای اینکه بیماران چهار و یا پنج قرص را استفاده کنند از یک قرص استفاده خواهند کرد و امیدوار هستیم از اواخر دیماه سال جاری به بازار عرضه شود.
دکتر کاظم زنده دل مسئول بیماری ها و پیامدهای سلامت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت متبوع نیز در حاشیه برگزاری کارگاه با بیان اینکه بیماری های قلبی و عروقی، از جمله عوامل اولیه مرگ و میر در کشور ما محسوب می شوند تصریح کرد: این بیماری ها ارتباط نزدیکی با شرایط و سبک زندگی مردم دارد که با داشتن یک زندگی سالم شامل رژیم مطلوب و تمرینات بدنی قابل پیشگیری است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مرکز ثبت برنامه بیماری های قلب و عروق وزارت بهداشت، آموزش برنامه ثبت بیماری های قلبی و عروقی را به دلیل ظرفیت ها و قابلیت های بالای اصفهان، به پژوهشکده قلب و عروق اصفهان محول کرده است است و امیدواریم با آموزش هایی که در این کارگاه به متخصصان سایر استان ها ارائه می شود، ثبت بیماری ها در کل کشور فراگیر شود.
همچنین دکتر نضال صراف زادگان دبیر شبکه تحقیقات قلب و عروق ایران با بیان اینکه حدود نیمی از بیماران مبتلا به فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند گفت: نزدیک به 20 درصد از افرادی که از فشار خون خود نیز مطلع هستند، فشار خون خود را کنترل می کنند و 80 درصد از آنها هیچگونه کنترلی بر بیماری خود ندارند.
وی با بیان اینکه بیماری های غیرواگیر اولین علت مرگ و میر در کشور است و در رأس آنها بیماری های قلبی و عروقی قرار دارد، افزود: با توجه به اهمیت موضوع و به دلیل اینکه آمار دقیقی از بیماران قلبی و عروقی ثبت شده در کشور وجود ندارد، برای اولین بار در کشور طرح جامع ثبت بیماری های قلبی و عروقی توسط پژوهشکده قلب و عروق اصفهان و با حمایت شبکه کشوری قلب ایران در حال اجرا است.
صراف زادگان هدف از اجرای سیستم ثبت را استفاده بیماران، سیاستگذاران سیستم سلامت و بهداشت و گروه های ذینفع عنوان کرد و افزود: درمان، پیشگیری، تشخیص، استفاده از تکنیک های صحیح و بازنگری در سیاست های درمان و دارو، از طریق سیستم ثبت بیماری های قلبی و عروقی مشخص می شود.
گفتنی است راهکارهای مناسب برای ثبت بیماریهای قلبی عروقی و تهیه آمار و اطلاعات علمی و صحیح جهت سیاستگزاری پیشگیری و کنترل این بیماریها در سطح کشور از جمله محورهای مورد بحث و بررسی در این کارگاه بود.
این کارگاه که با هدف اهمیت ثبت بیماریهای قلبی عروقی و لزوم برنامه ریزی مناسب برای انجام اصولی و علمی ثبت بیماری ها در سطح کشور، برگزار شد ، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از مسئولین و مدیران وزارت متبوع، مسئولین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، رؤسای مراکز تحقیقاتی و اعضای شورای راهبردی شبکه تحقیقات قلب و عروق ایران و مجریان همکار طرح ثبت بیماریهای قلبی، عروقی پژوهشکده قلب و عروق اصفهان و نیز جمعی از رؤسای مراکز تحقیقاتی و محققین شهرهای مختلف کشور حضور داشتند.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.