کمیسیون اروپا: لغو روادید برای اتباع ترکیه، خطر تروریسم را در اروپا افزایش می دهد

کمیسیون اروپا اعلام کرد: توافق با ترکیه درباره معافیت شهروندان این کشور از دریافت روادید برای سفر به کشورهای اروپایی، خطر حملات تروریستی را افزایش خواهد داد.

هبران اتحادیه اروپا تایید کرده اند که تروریست ها احتمالا در نتیجه توافقی جنجالی که به شهروندان ترک اجازه می دهد بدون روادید وارد قاره اروپا شوند، به کشورهای اروپایی حمله خواهند کرد. 
کمیسیون اروپا در گزارشی در این زمینه آورده است: انتظار می رود تروریست های خارجی و جنایتکاران سازمان یافته «بلافاصله» پس از اجرایی شدن برنامه معافیت دریافت روادید، از گذرنامه های شهروندان ترکیه برای ورود به اروپا استفاده کنند. 
این گزارش افشاگرانه در حالی منتشر شد که «ریچارد دیرلاو» رئیس سابق سازمان اطلاعات خارجی انگلیسی (ام آی ۶) هشدار داده است، اجازه دادن به اتباع ترکیه برای سفر بدون روادید به اروپا «غیرمنطقی» است و به منزله «نگهداری بنزین در نزدیکی آتش» است. 
ریچارد دیرلاو که حدود ۴۰ سال در دستگاه امنیتی انگلیس کار کرده است، هشدار داد که میلیون ها پناهجو ممکن است در سالهای آتی وارد اتحادیه اروپا شوند. 
وی هشدار داد: اگر اروپا نتواند شهروندانش را درباره توانایی این اتحادیه برای کنترل بحران پناهجویان متقاعد کند با قیام پوپولیستی مواجه خواهد شد.
طبق توافق ترکیه و اتحادیه اروپا، در صورتی که آنکارا به وعده خود در مقابله با فساد و مبارزه با تروریسم عمل کند، شهروندان ترکیه که حدود ۷۵ میلیون نفر هستند، می توانند با گذرنامه های بیومتریک (الکترونیکی) وارد منطقه شنگن (در اتحادیه اروپا) شوند. 
تلگراف، این تصمیم را بخشی از توافق شتاب زده ای ارزیابی کرد که با دخالت اتحادیه اروپا و به منظور توقف هجوم پناهجویان از ترکیه به یونان اتخاذ شد.
کمیسیون اروپا همچنین در گزارش خود تایید کرده است که «رفت و آمد تروریست ها و جنایتکارانی که شهروند ترکیه و یا جزو اتباع خارجی مقیم ترکیه هستند، افزایش یافته است.»
در گزارش کمیسیون اروپا همچنین بیان می شود که پیشنهاد معافیت روادید برای شهروندان ترکیه می تواند بطور بالقوه در افزایش خطر فعالیت و رفت و آمد تروریست ها در اتحادیه اروپا تاثیرگذار باشد. 
اثر انگشت افراد تازه وارد که با روادید وارد اروپا می شوند در یک پایگاه اطلاعاتی ثبت می شود که محققان مبارزه با تروریسم امکان جست و جو در این پایگاه را دارند اما با توافق آنکارا و بروکسل در مورد معاف کردن شهروندان ترکیه از دریافت روادید، سطح بالایی از تدابیر امنیتی نادیده گرفته می شود. 
در بخش دیگری از گزارش کمیسیون اروپا آمده است: مافیای ترکیه که در انتقال حجم بالایی از مواد مخدر، بردگان جنسی، سلاح های گرم و پناهجویان به اروپا نقش دارد، ممکن است در نتیجه توافق مذکور قلمرو فعالیت خود را به سمت اتحادیه اروپا گسترش دهد. افراد مشکوک به چنین فعالیت هایی ممکن است بدون نیاز به طی کردن روند تقاضای روادید امکان سفر به منطقه شنگن را داشته باشند و بدون هیچ ردپایی وارد اتحادیه اروپا شوند.
بر اساس این گزارش، اصلاحات در ساختارهای پلیس ترکیه، تشکیلات قضایی و دستگاه های مبارزه با تروریسم که پیش شرط توافق درباره معافیت روادید ترکیه است، به «کاهش» چنین تهدیدی کمک خواهد کرد. 
مقامات ترکیه در بحبوحه هشدارها درباره امکان دسترسی تروریست ها به گذرنامه های شهروندان ترکیه، با ارائه آموزش های لازم و اصول اخلاقی مبارزه با فساد برای کارمندان بخش صدور گذرنامه و اوراق شهروندی موافقت کرده اند.
کمیسیون اروپا به تازگی پیشنهاد توافق سفر بدون روادید برای شهروندان کوزوو، اوکراین و گرجستان را که هر سه کشور آلوده به جنایات سازمان یافته هستند، ارائه داد.
در بخشی از گزارش این کمیسیون در این زمینه آمده است: آزادسازی روادید در ورود غیرقابل تشخیص شهروندانی از کوزوو تاثیر خواهد داشت. این افراد شامل کسانی هستند که پس از همکاری با شبکه های تروریستی از مناطق جنگی به کوزوو باز گشته اند.
کوزوو مسیر قاچاق سلاح های گرم به اروپا است که میلیون ها قبضه از آنها از جنگ بالکان به جا مانده است. 
در گزارش کمیسیون اروپا در رابطه با کوزوو آمده است: ارزیابی تاثیر امنیتی لغو روادید برای شهروندان کوزوویی نشان می دهد که قاچاق مواد مخدر، پولشویی، قاچاق انسان، تسهیل انتقال مهاجران غیرعادی و قاچاق سلاح های کوچک و سبک و بازگرداندن تروریست های خارجی تهدیدی احتمالی علیه امنیت داخلی اتحادیه اروپا قلمداد می شود.
تلگراف با استناد به گزارش دیگری نوشت: ۳۰۰ کوزوویی در جنگ با داعش در عراق و سوریه شرکت داشته اند که بالاترین نرخ سرانه در اتحادیه اروپا محسوب می شود.
یکی از سخنگویان کمیسیون اروپا اعلام کرد که دو میلیون و ۵۲۵ هزار گذرنامه الکترونیکی برای سفر به اتحادیه اروپا برای شهروندان کوزوو، گرجستان و اوکراین صادر شده است اما تاکنون چنین گذرنامه هایی برای شهروندان ترکیه صادر نشده است. 
به گفته وی، اتحادیه اروپا مقررات درباره سفر اتباع خارجی را سخت تر کرده است که شامل ثبت ورود و خروج و صدور روادید به سبک سیستم های آمریکایی است. 
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.