سپر ضد موشکی آمریکا در اروپا چه می‌کند؟

یک کارشناس مسائل اوراسیا از تقابل‌های روسیه و غرب بر سر برنامه سپر دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا می‌گوید.

محمد اکبری: استقرار سپر دفاع ضد موشکی آمریکا در اروپای شرقی به ویژه رومانی موضوعی است که این روز ها ناراحتی و خشم پوتین را برانگیخته. پوتین که بهانه آمریکا را در گذشته مهار ایران می دانست معتقد است حال که آمریکا با ایران به توافق رسیده دیگر لزومی به ادامه این موضوع در شرق اروپا وجود ندارد. مرتضی مکی کارشناس مسائل اورآسیا می گوید: تداوم این موضوع تنش نظامی را بین دو طرف بیشتر خواهد کرد.
جریان استقرار سپر دفاع ضد موشکی آمریکا در شرق اروپا به ویژه رومانی چیست؟
ایجاد دامنه دفاع موشکی در رومانی اتفاق تازه ای نیست. آمریکایی ها قصد داشتند که از زمان بوش یک سپر دفاعی ضد موشکی در منطقه آسیا مستقر کنند اما مخالفت های روسیه و سیاست های محافظه کارانه برخی اروپایی ها که به دنبال تنش با روسیه نبودند باعث شد که آمریکا دو سامانه در چک و لهستان را متوقف کند. با بروز بحران اوکراین و تنش در روسیه و کشور های اتحادیه اروپایی موضوع ایجاد سامانه دفاعی ضد موشکی دوباره در شرق اروپا مطرح شد اگر در یک دهه پیش بوش بحث مقابله با موشک های ایران را به عنوان بهانه ای برای سپر دفاع موشکی در شرق اروپا مطرح می کرد در حال حاضر آمریکا دیگر هیچ ابایی از این موضوع ندارند که این سامانه برای مقابله با تهدیدات موشکی و نظامی روسیه در شرق اروپا استقرار دارد.
مخالفت روسیه با سپر دفاعی ضد موشکی آمریکا به چه دلیل است؟
هر مقدار که دو طرف تنش بین دو کشور را افزایش دهند و خلاف معاهدات و پیمان هایی که از برخورد نظامی بین دو طرف جلوگیری می کرد عمل کنند این تنش افزایش پیدا می کند و هر دو طرف را به سمت استفاده از ابزار نظامی پیش می برد. ما شاهد آن هستیم که روسیه در شمال اروپا نیز نیروها و موشک های خود را مستقر کرده و واکنش اروپا به این استقرار نشان دهنده مقابله نظامی جدید برای پیش برد اهداف سیاسی خود است.
پوتین واکنش تندی نسبت به این موضوع نشان داده است و در صحبت های خود اعلام کرده این استقرار موشکی تا به امروز برای مهار ایران بوده است و حال که با ایران به توافق رسیده اند چرا باید این موضوع تداوم داشته باشد؟
قطعا همان زمان هم ایران بهانه بوده و بحث اصلی موضوع مقابله با تهدید های روسیه بود. به هر حال آمریکایی ها به دنبال این هستند که چتر امنیتی و دفاعی خود را حفظ نند و این در چارچوب سیاست های آمریکا در اروپا است. آن زمان ایران را بهانه می کردند و الآن که بهانه ای برای تغییر موضع ایران ندارند می توانند راحت تر به اهداف خود که مقابله با تهدید های نظامی روسیه است برسند.
این چالش سالهاست که بین غرب و روسه ادامه دارد، یک روز لهستان، یک روز چک و روز دیگر رومانی. چشم اندار روند تقابلی دو طرف در نهایت به کجا می رسد؟
ما فراز و فرودی در مناسبات روسیه قبل از فروپاشی شوروی داشتیم بعد از فروپاشی شوروی شاهد همگرایی روسیه و اروپایی ها بودیم تا جایی که آمریکایی های ۱۰ کشور را عضو اتحادیه اروپایی کردند و روسیه فقط به یک مخالفت لفظی بسنده کردند اما با روی کار آمدن پوتین تنش های سیاسی و نظامی هر دو کشور افزایش یافت. با توجه به اینکه تنش ها در این بحران چشم انداز مثیتی نخواهد داشت به هر حال روس ها به هیچ وجه حاضر نیستند از سیاست های چند سال گذشته خود که در اوکراین پیش گرفتند عقب نشینی کنند و از طرف دیگر اروپایی ها هم به دنبال این هستند که اوکراین را همچنان به اراضی نفوذی خود وارد کنند و با این وجود نباید انتظار داشته باشیم که در آینده نزدیک شاهد کاهش تنش های نظامی دو طرف باشیم.
با وجود جدی تر شدن تهدید تروریست در خاورمیانه (داعش) به نظر می رشد که اختلاف بین روسیه و غرب فروکش کرده ولی موضوع سپر دفاع موشکی مشخص شد که اختلاف ها کماکان پا برجاست، نسبت اختلاف ها و حوزه های همکاری آن ها را چگونه بررسی می کنید؟
کشور های شرق اروپا با توجه به سابقه منفی که از روس ها دارند خواهان این هستند که سیاست خصمانه و شدیدی علیه روسیه اتخاذ شود و به همین دلیل بر خلاف بعضی از دولت های اروپایی همچون فرانسه، ایتالیا و آلمان که به نوعی می خواهند تنش در مناسبات با روسیه را کاهش دهند به سمت آمریکا گرایش پیدا کردند که آمریکایی ها را تشویق کنند حیطه نظامی قوی تری در شرق اروپا داشته باشد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.