اپراتور انگلیسی لِبارا با چه کارنامه‌ای به ایران می‌آید؟

اپراتور انگلیسی لبارا که قرار است در قالب پروژه‌ای مشارکتی با میزان سهام ۱۴ درصد به یکی از اپراتورهای مجازی ایران بپیوندد، چه پیشینه‌ای دارد؟

اپراتور مجازی تلفن همراه یا به اصطلاح "MVNO" یک نوع اپراتور تلفنی است که امکانات فیزیکی برای ارسال مکالمات و داده‌ها ندارد بلکه قراردادی با یک اپراتور دیگر که دارای امکانات فیزیکی برای ارسال مکالمات و داده‌هاست.
بنابراین MVNOکلیه خدمات مورد نیاز را بصورت عمده خریداری و سپس با نشان تجاری و برند خود اقدام به فروش خدمات تلفن همراه در بازار خرده‌فروشی می‌کند.
سال گذشته تدوین اصول حاکم بر مجوز اپراتورهای مجازی تلفن همراه با همکاری مرکز تحقیقات مخابرات ایران و استفاده از مشاوران داخلی و خارجی آغاز و نهایتا اصول حاکم بر پروانه این اپراتورها در اسفند سال گذشته توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد.
تا حال حاضر نیز براساس اظهارات وزیر ارتباطات و معاون وی در پست رگولاتور ارتباطی، 51 شرکت درخواست پروانهMVNoرا داده‌اند که 13 مورد درخواست پروانه‌های ارتباطات ثابت (FCP) را نیز داشته‌اند.
هدف از راه‌اندازی اپراتورهای مجازی در شرایطی که بازار اپراتورهای موبایل (MNO) رو به اشباع شدن است، ارائه سرویس‌های خدمات ارزش افزوده و حمایت از تولید محتوای داخلی و تولید‌کنندگان اپلیکیشن است.
سرویس‌ اپراتورهای مجازی عملا مشابه سرویس‌ اپراتورهای موجود خواهد بود و عمده تفاوتی که خواهند داشت، این است که شبکه دسترسی یا همان طیف رادیویی را ندارند.
اخیرا هم محسن یوسف‌پور -مدیر عامل کنسرسیوم توسعه فناوری ارتباطات پاسارگاد آریان- که دارنده پروانه FCPاست در ارتباط با برنامه فناپ برای دریافت مجوز MVNO گفت: برخی اپراتورها در سطوح مختلف آماده عقد قرارداد با MVNOها هستند اما چون موافقت اصولی با پروانه‌های این حوزه صورت نگرفته، چندان جدی مذاکره نمی‌کنند.
وی گفت: طرح تجاری فناپ با شرکت خارجی در زمینه اپراتورهای مجازی قطعی شده و درخواست‌مان از رگولاتوری این است که آنهایی که صلاحیت دارند را زودتر مجوز دهد و بعد سراغ سایرین رود.
یوسف پور با بیان اینکه شریک خارجی ما اپراتور Lebaraاست، گفت: در 12 کشور اروپایی حضور دارد و در خاورمیانه نیز تجربه صدور سیم‌کارت را دارد؛ قرار است با توافقی که انجام دادیم ایران به هاب دوم Lebaraبرای توسعه بازار آن در خاورمیانه و آسیا تبدیل شود.
او افزود: این اپراتور 14 درصد سهام پروانه MVNOفناپ را خواهد داشت.
براساس اطلاعات جهانی، اپراتور لِبارا در کشورهای زیر و با اپراتورهای پایه آنها (MNO) همکاری می‌کند:


لبارا کمپانی سرویس دهنده ارتباطی است که در تعدادی کشور ارائه خدمات می‌دهد و از مدل تجاری اپراتور مجازی موبایل برای این خدمات پیروی می‌کند.
ارائه خدمات لبارا با هدف سرویس‌دهی به کارگران مهاجر و سفرکنندگان است. این اپراتور در سال 2001 توسط راتیسان یوگاناتان، راشیا رانجیس لئون و باسکاران کاندیا تأسیس شد و عنوانش نیز برگرفته از دو حرف اول اسامی این افراد است.
ابتدایی‌ترین کار لبارا ارائه کارت‌های مکالمات تلفنی تخفیف‌دار بود که در فروشگاه‌های موبایل عرضه می‌شد و از سال 2004 وارد ارائه سرویس‌های مقرون به صرفه مکالمات بین‌المللی در هلند شد.
این کار را با فروش سیم‌کارت‌های شبکه Telfort از اپراتور KPN انجام داد.
در سال 2009 نیز وارد مذاکره با استرالیا و انگلستان شد و از زیرساخت ودافون برای خدمات‌دهی خود استفاده کرد. بعد از آن نیز به سراغ دانمارک، نروژ، اسپانیا، سوئد، سوئیس و فرانسه رفت.
این شرکت در انگلستان هدفش را دانش‌آموزان و دانشجویان مهاجر قرار داد تا از این طریق علاوه بر اطلاع‌رسانی درباره مکان استقرارشان، خدمات "مقرون به صرفه" ارتباطی را نیز به آنها ارائه کند.
لبارا مارس 2011، سرویس پولی خود را رونمایی کرد که به مشترکانی که درخواست نقل و انتقال پول را داشتند این امکان را می‌داد از طریق موبایل این کار را با کشورهای دیگر انجام دهند.
در نوامبر 2011 هم قراردادی با نوکیا ثبت کرد تا از آن پس، خدماتش را با گوشی‌های این برند عرضه کند.
راتیسان یوگاناتان که مدیر عامل پیشین این اپراتور و رئیس کنونی هیات مدیره آن است، پیش از این گفته بود که تا سال 2020 بالغ بر یک میلیارد مشترک جذب این اپراتور مجازی خواهد شد.
این شرکت اکنون بالغ بر 1400 کارمند در تمامی شعب و نمایندگی‌های خود دارد و طبق اخرین اخبار بیش از شش میلیون مشترک را پشتیبانی می‌کند.
مدل تجاری اپراتور مجازی لبارا از نوع "لایت" است و می‌تواند خدماتی نظیر بازاریابی، بیلینگ و مدیریت مشتری را داشته باشد.
این اپراتور طبق گفته مسئول بازاریابی آن به شدت روی تکنولوژی LTE کار می‌کند تا در آینده نزدیک خدماتش را بر بستر این استاندارد ارائه کند هرچند تاکنون در هیچ مزایده طیف‌های فرکانسی شرکت نکرده است.
این اپراتور یکی دو سالی می‌شود اپلیکیشن پیام‌رسان "لبارا تاک" را معرفی کرده که امکان مکالمه و ارسال پیامک از طریق اینترنت را برای مشترکانش فراهم می‌کند که مراتب هزینه‌ای پایین‌تر از مکالمات عادی دارد.
این کمپانی به کسانیکه دنبال راه اندازی MVNO هستند، گفته است که شروع کار را با در نظر گرفتن پایان آن به شکل توأمان داشته باشید.
لبارا دنبال این است تا سرویس‌های دیجیتال خود را به کشورهای جدیدی در آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا عرضه کند و به قول خودش رد پایش را در دنیا توسعه بخشد.
آرمان لبارا این است که تا سال 2020 برند اصلی جهانگردی و مهاجران باشد و از این حیث باید تمرکزش را از ارائه خدمات صرف ارتباطی به سمت سرگرمی و سرویس‌های مالی ببرد.
البته لبارا پِلی را به عنوان سرگرمی معرفی کرده که قادر است برنامه‌های زنده تلویزیونی را با محتوای مطابق نیاز کاربران تلفیق کند.
وی عربستان سعودی را به عنوان یکی از کشورهای روشن فکر در زمینه تعامل با MVNoها مطرح کرده و گفته است که این کشور تمامی اپراتورهای موبایلش را ملزم به همکاری با با MVNOهای معروف و باتجربه کرده است و این الگو اگر در جهان باب شود که قطعا منجر به گشایش بازار کشورهای مختلف روی اپراتورهای مجازی می‌شود.
لبارا در استرالیا با برند تجاری "LAL" شناخته می‌شود و سرویس پیش پرداخت را ارائه می کند؛ هزینه‌های مقرون به صرفه با کیفیتی خوب در نسل 2G از جمله اقدامات این اپراتور مجازی است که به نوعی حاصل همکاری آن با ودافون که پوشش جمعیتی 94.5 درصد دارد، بوده است.
این اپراتور مجازی در 8500 فروشگاه دنیا خدمات فروش شارژ انجام می‌دهد.
لبارا در سوئیس هم برند تجاری "GmbH" را دارد و کارت‌های تماس بین‌المللی را به مهارجان ارائه می کند تا از طریق شبکه اپراتور سانرایز بتوانند، مکالمات مقرون به صرفه‌تری را داشته باشند.
مراکز شارژ و خدمات این اپراتور در 120 رسانه و 1800 دفتر پست سوئیس ارائه می‌شود.
در هلند هم با عنوان لبارا B.V. شناخته می‌شود که از شبکه اپراتور KPN سرویس می‌گیرد که پوشش 90 درصدی جمعیت دارد.
این دفتر با 40 کارمند اداره می‌شود و تاکنون 150 هزار مشترک فعال جذب شبکه کرده است.
در نهایت هم برند LML این اپراتور مجازی در لندن است که دریچه شبکه را روی مهاجران و دانشجویان بورسیه باز می کند و از شبکه ودافون با پوشش جمعیتی 99 درصد به انها خدمات ارزان‌تر ارائه می‌کند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.