عربستان شرکت نفتش را می‌فروشد

دولت عربستان در حال بررسی فروش سهام شرکت نفتی عظیم دولتی آرامکو است.

به نقل از رویترز، محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان به نشریه اکونومیست گفت: دولت عربستان سعودی در راستای برنامه خصوصی‌سازی برای درآمدزایی در دوران کاهش قیمت نفت در حال بررسی فروش سهام شرکت نفتی آرامکو است.
شرکت آرامکو به عنوان بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان با ذخایری حدود 265 میلیارد بشکه (15 درصد مجموع ذخایر نفتی جهان) است.
تحلیلگران برآورد کرده‌اند: اگر سهام این شرکت به فروش گذاشته شود اولین شرکتی است که ارزش آن یک تریلیون دلار یا بیشتر تعیین خواهد شد.
محمد بن سلمان افزود: این موضوع در دست بررسی است و ما معتقدیم که تصمیم‌گیری در این خصوص ظرف چند ماه آینده انجام خواهد شد.
وی گفت: من شخصا درباره این اقدام مشتاق هستم. معتقدم این کار به نفع بازار عربستان و شرکت آرامکو و همچنین برای شفاف‌سازی بیشتر و مقابله با فساد (در صورت وجود در این شرکت) صورت می‌گیرد.
سلمان به این موضوع که دولت عربستان چه مقدار از سهام آرامکو را به فروش خواهد گذاشت، اشاره نکرد.
آرامکو روزانه بیش از 10 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که سه برابر میزان تولید شرکت نفتی اکسون موبیل است که بیشترین ارزش بازار را در بین شرکتهای نفتی دارد.
فروش سهام آرامکو ظرف مدت کوتاهی می‌تواند کسری بودجه عربستان را که این کشور به دلیل کاهش قیمت نفت با آن مواجه شده است، پر کند. کسری بودجه عربستان سال گذشته در مجموع حدود 100 میلیارد دلار بود.
این اقدام می‌تواند سهم سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سهام عربستان را افزایش دهد.
جانشین ولیعهد عربستان که ریاست شورای قدرتمند جدید امور اقتصادی و توسعه این کشور را برعهده دارد اختیار کاملی روی اقتصاد این کشور دارد.
وی گفت: دولت داراییها را در بسیاری از شرکت‌های دولتی، مراکز درمانی، آموزشی و صنایع نظامی واگذار خواهد کرد.
وی افزود: دولت عربستان برخی فشارها را کاهش خواهد داد و برخی از آنها احتمالا سود خوبی به همراه خواهد داشت.
سرمایه‌گذاران بین‌المللی به شکل روزافزونی نگران توانایی ریاض برای مقابله با کاهش قیمت نفت در بلند‌مدت هستند. ارزش ریال در مقابل دلار به سطح کاهش بی‌سابقه‌ای رسیده است، اما سلمان خاطرنشان کرد: بدهی اندک عربستان و دارایی‌های عظیم به معنای این است که این کشور به راحتی می‌تواند فشارهای اقتصادی را سپری کند.
وی گفت: دولت قصد دارد صندوق‌های دولتی را با داراییهایی به ارزش 400 میلیارد دلار در چند سال آینده واگذار کند.
این صندوقها از دارایی‌های بلااستفاده سود تولید خواهد کرد که آنها را به شرکت‌هایی تبدیل خواهد کرد که در نهایت به فروش عمومی گذاشته خواهند شد.
دولت عربستان همچنان در راستای تلاش برای تنوع بخشیدن به منابع درآمدی خود به جز نفت اعلام کرده که قصد دارد مالیات بر ارزش افزوده را به طور هماهنگ با کشورهای همسایه در حاشیه خلیج فارس اجرا کند.
سلمان گفت: این مالیات شامل اقلام اساسی همچون آب و مواد لبنی نخواهد شد تا از رفاه افراد کم‌درآمد حفاظت شود.
وی گفت: ما سعی خواهیم کرد این کار را تا پایان 2016 یا 2017 انجام دهیم و سعی خواهیم کرد آن را تسریع کنیم.
وی تاکید کرد: مالیات بر درآمد یا مالیات بر ثروت به اجرا در نخواهد آمد.عربستان با چالش اشتغالزایی برای نسل جوان و رشد جمعیت خود مواجه است.
جانشین ولیعهد عربستان گفت: از موفقیت این طرح مطمئن است، اما دولت در صورت لزوم اقدامات بیشتری را در خصوص شرکت‌هایی که مشاغل آنها توسط خارجیها پر شده انجام خواهد داد.
وی گفت: 10 میلیون شغل که توسط کارکنان غیرسعودی اشغال شده وجود دارد که من هر زمان که بخواهم می‌توانم آن را تغییر دهم، اما نمی‌خواهم به بخش خصوصی فشار وارد کنم، مگر اینکه آخرین راه چاره باشد.
سلمان با همکاری مشاوران غربی و داخلی طرح پنج ساله‌ای را موسوم به پروژه‌ تحول ملی برای متنوع کردن اقتصاد فراتر از نفت و توسعه بخش خصوصی در پیش گرفته است. جزییات این برنامه در چند هفته آینده اعلام خواهد شد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.