شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به حقوق مؤلفان و ناشران راه‌اندازی خواهد شد

پنجمین هفته کتابگردی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، امروز در کتابفروشی فرهنگ معاصر برگزار شد و سید عباس صالحی در جریان حضورش در این مجموعه، از راه‌اندازی شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به حقوق مؤلفان و ناشران خبر داد.

سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان حضورش در کتابفروشی فرهنگ معاصر در ادامه برنامه‌ کتابگردی در پاسخ به این پرسش که وزارت ارشاد چه تدبیری برای جلوگیری از تکثیر و انتشار غیر مجاز کتاب اندیشیده، گفت: وزارت ارشاد این موضوع را از چند مسیر دنبال می‌کند.
وی افزود: وزیر ارشاد نامه‌ای به آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه ارسال کردند و در آن نامه خواستار راه‌اندازی شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به حقوق مؤلفان و ناشران شده است؛ آقای جنتی در این نامه نوشته بود در شرایطی هستیم که با این وضعیت اقتصاد نشر و فن‌آوری‌های جدید فرصتی برای سودجویان فراهم شده است. به این دلیل که پرداختن به مسائل قضائی با اطاله وقت روبه‌رو می‌شود، اغلب مؤلفان و ناشران از پرداختن به این موضوعات و رفتن به دادگاه و ارائه شکایت منصرف می‌شوند و لذا حقوق آنها در این فرایند ضایعه می‌شود و به اقتصاد نشر آسیب وارد خواهد شد. 
صالحی ادامه داد: با گفت‌وگوهای صورت گرفته خوشبختانه آیت‌الله آملی لاریجانی نگاه مساعدی به راه‌اندازی این شعبه دارد و امیدواریم این اتفاق خوب به زودی رخ دهد.
معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفت: اقدام دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیشگیری از تکثیر غیر مجاز کتاب‌ها، این است که با کمیته‌ جرایم رایانه‌ای صحبت کرده‌ایم تا آثار ناشرانی که به‌صورت غیر مجاز روی سایت‌ها قرار می‌گیرند و دانلود می‌شوند، این امکان برایشان فراهم شود تا به این سودجویان اخطار داده شود و از فعالیت غیر اخلاقی و غیر انسانی‌ آنها جلوگیری شود. این اقدام مهم در مرحله اجرایی شدن است.
وی در خصوص مکان آینده نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز عنوان کرد: هفته گذشته شهردار تهران در غالب نامه‌ای مجموعه شهر آفتاب را مکان مناسبی برای برپایی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دانست و برای پیشنهاد خود دلایلی مطرح کرد؛ اول این که فضای مد نظر ما برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 120 هزار متر مربع است و این در حالی است که فضای 80 هزار متری در اختیار است. بدون تردید باغ کتاب برای رسیدن به فضای نمایشگاه کتاب تهران فاصله زیادی دارد. 
صالحی اضافه کرد: از طرف دیگر شهر آفتاب برای نمایشگاه ساخته شده، در صورتی که باغ کتاب فضای متنوعی دارد و اگر بخواهد به عنوان نمایشگاه از آن بهره‌مند شویم باید با تغییراتی مواجه شود که بدون تردید این تغییرات نوعی اسراف منابع و سرمایه به دنبال خواهد داشت. باغ کتاب با معضلاتی مثل تسهیلات جانبی، پارکینگ و ترافیک مواجه است؛ در حالی که در شهر آفتاب چنین معضلاتی وجود ندارد. همچنین به اندازه کافی فضا برای پارکینگ وجود دارد که با راه‌اندازی مترو، مشکلات حمل و نقل بازدیدکنندگان هم رفع می‌شود. شهرداری تهران با این استدلال‌ها نخستین گزینه‌ خود را مجموعه شهر آفتاب عنوان کرده است. 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: دوستان ما از طرف مجموعه مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و معاونت فرهنگی ارشاد و همچنین 8 شورای تشکل نشر امروز 19 دی از مجموعه شهر آفتاب بازدید کردند، تا این مکان را ارزیابی کنند. آن چیزی که این گروه ببیند و گزارش دهد مبنای کار ما خواهد بود. 
صالحی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر این که در خریدهای وزارت ارشاد ابهاماتی وجود دارد که عدالت در خرید مشاهده نمی‌شود، گفت: بدون تردید کسانی که بخواهند پنهان کاری کنند اصلا تمایل ندارند اطلاعات‌شان علنی شود. کمیته انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد نیز به همین دلیل اطلاعاتش را منعکس می‌کند.
وی ادامه داد: به تازگی آئین نامه انتخاب و خرید وزارت فرهنگ و ارشاد با اصلاحاتی روبه‌رو شده و اکنون نیز این اصلاحات در حال انجام است؛ یکی از این تغییرات این است که هیئت خرید از چند کمیته تشکیل شود. به‌طور مثال در حوزه کودک شاهد راه‌اندازی کمیته خرید کتاب کودک و نوجوان باشیم که این کمیته از سه تا پنج نفر تشکیل شده و فقط رئیس کمیته در هیئت خرید حضور داشته باشد. این کار به‌دلیل انجام بررسی‌های کارشناسانه و تخصصی تر و هیئت خرید کتاب انجام می‌شود. امیدوارم هر دیدگاه کارشناسانه‌ای که به کار گرفته می‌شود، مورد تأیید هیئت انتخاب و خرید کتاب باشد. 
صالحی خاطرنشان کرد: قرار شده در این دوره قبل از این که کتاب‌ها در هیئت انتخاب و خرید کتاب بررسی شوند، کتاب‌سازی‌ها شناسایی و از ورود آنها به چرخه ارزیابی داوران جلوگیری شود. 
معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود این که اعلام شده یارانه رسانه‌های دولتی حذف شده، هنوز از ناشران دولتی کتاب خریداری می‌شود؟، توضیح داد: از زمان حذف یارانه‌ها از سال 1386 این دیدگاه همواره وجود داشته که این یارانه به مصرف‌کننده اختصاص پیدا کند نه تولیدکننده. دوستانی که آئین نامه‌ قبلی را تصویب کردند معتقدند که چون یارانه مخصوص مصرف‌کننده است، ممکن است در بخش‌های عمومی نیز کتاب‌های مفیدی وجود داشته باشد که از چشم مخاطبان مغفول بماند. 
صالحی در پایان در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص هیئت علمی جشنواره شعر فجر نیز، گفت: امسال تغییر در جشنواره رخ داده و قرار شده تمام آثار شاعران در قالب یک کتاب منتشر شود؛ چون تنها در این صورت است که قضاوت درباره آثار به راحتی صورت می‌گیرد در حالی که یک شعر نمی‌تواند چنین قضاوتی ایجاد کند. 
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.