قراردادهای جدید نفتی، جایگزین مناسبی برای مدل قراردادی بیع متقابل است

کارشناس ارشد اقتصاد انرژی با بیان اینکه مدل جدید قراردادهای نفتی دارای انعطاف خوبی است، گفت: مدل جدید قراردادهای نفتی، بهتر از بیع متقابل بوده و جایگزین خوبی برای آن به شمار می رود.

به گزارش وزارت نفت، نرسی قربان با بیان اینکه تلاش زیادی برای تنظیم قراردادهای جدید نفتی (IPC ) توسط کمیته بازنگری قراردادهای نفتی انجام شده است، افزود: مشکلاتی که در قراردادهای موسوم به «بای بک» وجود داشت در این قرارداد وجود ندارد.
وی درباره حضور شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی گفت: حضور شرکت های خارجی در ایران وابسته به مسائل منطقه ای و سیاسی است و اینگونه نیست که تنها با یک مدل، سرمایه گذارخارجی به ایران بیاید.
این کارشناس ارشد اقتصاد انرژی با تاکید بر اینکه مسائل تحریم ها باید حل شود و مسائل منطقه ای نیز تا حدی به سرانجام برسد، اضافه کرد: مدل جدید قراردادهای نفتی خوب و انعطاف پذیر است که در شرایط موجود یکی از بهترین راهکارها بود.
وی با بیان اینکه در دنیا مدل های دیگری نیز وجود دارد، ادامه داد: مقدار جذب سرمایه خارجی با مدل جدید قراردادهای نفتی، بستگی به مسائل سیاسی دارد.
قربان درباره توانایی بخش خصوصی برای همکاری با شرکت های خارجی نیز گفت: باید فرصت حضور به بخش خصوصی داده شود و اجازه ندهند بخش دولتی یا نیمه دولتی با فشارهای غیرمنطقی جای آنها را بگیرند.
این کارشناس ارشد اقتصاد انرژی افزود: اگر اجازه فعالیت به شرکت های بخش خصوصی داده شود و همان حمایتی که دولت از بخش دولتی انجام می دهد بر بخش خصوصی نیز اعمال شود، امکان موفقیت زیاد وجود دارد.
وی با بیان اینکه شرکت های معتبر بین المللی با حضور شرکت های ایرانی در کنار خود موافقت خواهند کرد، افزود: با کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی شرکت های خارجی، بدنبال پایین آوردن هزینه هستند که شرکت های داخلی می توانند در این زمینه به آنها کمک کنند.
وی اضافه کرد: حضور شرکت های ایرانی می تواند شرایط مذاکره برای در اختیار گرفتن پروژه را برای شرکت های خارجی تسهیل کند.
این کارشناس ارشد اقتصاد انرژی ادامه داد: حضور نیروهای متخصص داخلی می تواند به شرکت های خارجی بدون نیاز به آوردن نیروهای متخصص از خارج کشور کمک کند.
به گزارش ایرنا، همایش بین المللی رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران روزهای هفتم و هشتم آذرماه با حضور نمایندگان 137 شرکت بین المللی از کشورهای مختلف در تهران برگزار شد.
این همایش مورد استقبال شرکت های بین المللی فعال در صنعت نفت ایران و جهان واقع شد، بطوری که شرکت های معتبر نفتی، برای اطلاع از مفاد این مدل جدید قرارداد، نمایندگانی را به تهران اعزام کردند.
کارشناسان در نشست های تخصصی همایش یاد شده جزئیات مدل جدید قراردادهای نفتی ایران (IPC) را برای نمایندگان داخلی و خارجی شرکت های نفتی تشریح کردند.
همچنین در جریان برگزاری این همایش، 52 میدان نفتی و گازی ایران با هدف جذب منابع مالی و فناوری های جدید به نمایندگان شرکت های نفتی داخلی و خارجی معرفی شد.
انتقال فناوری و شفافیت مالی یکی از مهمترین مباحث قراردادهای جدید (IPC) به شمار می رود که براساس آن قرار است در قراردادهای تازه، کارشناسان ایرانی در کنار شرکت های سرمایه گذار خارجی قرار گیرند تا با آخرین فناوری های روز دنیا آشنا شوند.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.