صف آرایی در آمریکا با موضوع برجام و تحریم های ضد ایرانی

با نزدیک شدن به روز اجرای توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، مقامات آمریکایی موافق و مخالف برجام در حال تشدید اقدامات خود برای بهره برداری سیاسی از این توافق هستند.

در جبهه مخالفان برجام، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه گذشته به ارسال طرح «مسدود کردن راه لغو تحریم های اعمال شده علیه افراد حقیقی و حقوقی مظنون به کمک به برنامه موشکی ایران» به مجالس نمایندگان و سنا رای داد. 
این طرح را «استیو راسل» نماینده جمهوریخواه اوکلاهما تنظیم کرده است و مطابق آن راه لغو تحریم های اعمال شده علیه هر فرد حقیقی یا حقوقی ای که حامی برنامه موشک بالستیک ایران یا حامی تروریسم باشند، مسدود خواهد شد. 
این طرح در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان بر اساس موضع گیری های حزبی تصویب شد. دموکرات های مخالف طرح استدلال کردند که تصویب آن می تواند اجرای توافق هسته ای را به تاخیر اندازد. 
«اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: این طرح از «باراک اوباما» خواهد خواست که «گواهی دهد» فرد حقیقی یا حقوقی مظنون، در حمایت از برنامه موشکی بالستیک ایران دست نداشته است.
چند عضو دمکرات کمیته روابط خارجی از جمله آنانی که با توافق اتمی ایران مخالف بودند، به شدت به طرح تازه نظارت بر تحریم های ایران اعتراض کرده اند.
«تد دویچ» از اعضای دموکرات کنگره آمریکا با این طرح مخالفت کرد و گفت که تصویب چنین طرحی ضمن جلوگیری از اجرای توافق هسته ای، مستلزم آن است که دولت اوباما منابع قابل ملاحظه ای را به تحقیق و تجسس درخصوص ارتباطات بالقوه قابل تحریم اختصاص دهد.
«الیوت انگل» نماینده ارشد دموکرات در این کمیته گفت: به عقیده من این گونه طرح ها هدفی جز تخریب توافق هسته ای ندارد.
پیش از این «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به عنوان امضاکننده برجام اعلام کرده بود که اگر کارها خوب پیش برود، توافق اتمی ایران شاید تا چند روز دیگر اجرایی شود.
«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید نیز گفت که ایران در حال اجرای تعهدهای خود در چارچوب برجام است که پس از تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر عملی شدن این تعهدها، کاهش تحریم ها انجام خواهد شد.
ارنست گفت که ایران با سرعت در حال اجرای تعهدات خود در برجام است ولی اقدامات جدی ای باقی مانده که باید انجام گیرد.
با این حال «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به آزمایش های موشکی ایران پس از برجام گفت: هیچ چیز در توافق هسته ای، ما را از اعمال تحریم به دلیل آزمایش های موشکی ایران بازنمی دارد.
وی افزود: آزمایش های موشکی ایران برای ما نگران کننده است. پیشتر به این آزمایش ها پاسخ داده ایم و در آینده نیز این کار را خواهیم کرد.
به نظر می رسد گرچه موافقان آمریکایی برجام با اعمال تحریم هایی که اجرای برجام را ناممکن کند، مخالف هستند ولی خود با تهدید وضع تحریم های جدید به بهانه آزمایش های موشکی ایران درصددند تا از فشار مخالفان برجام رهایی یافته است و ضمن حفظ یکی از معدود دستاوردهای خود در سیاست خارجی، اهرم های فشار را در برابر ایران حفظ نمایند.
با توجه به اراده جمهوری اسلامی ایران برای حفظ و ارتقای توانمندی های دفاعی موشکی همزمان با پایبندی به تعهدهای خود در برجام، باید دید که برآیند دیدگاه های موافقان و مخالفان آمریکایی برجام چه خواهد بود و چه تاثیری در اجرای آن خواهد گذاشت؟
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.