لاریجانی، غرضی، رسایی، حسن خمینی و…/ ۴۷ روز تا انتخابات و وضعیت کاندیداها

طبیعت انتخابات ایجاد شور و نشاط سیاسی در جامعه و بالا بردن تب و تاب فعالیت‌های بازیگران عرصه سیاسی است و این‌ روزها شاهد تدارکات جشن بزرگی هستیم به نام «جشن سرنوشت» که هفتم اسفندماه سال جاری شاهد برگزاری آن خواهیم بود.

بازار شایعات و گمانه‌زنی‌ها این روزها داغ داغ است و گاهی از همین حدس‌هاست که واقعیات رخ می‌نماید. داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی که صلاحیت‌شان از سوی هیات‌های اجرایی مورد تایید قرار نگرفته‌ بود مهلت ۴ روزه‌ای، ۱۶ تا ۱۹ دی ماه، داشتند تا شکایت خود را به هیات نظارت استان اعلام کنند.

توضیحات فرمانداری تهران درباره علل رد صلاحیت حمید رسایی
حمیدرضا رسایی نماینده فعلی مجلس است که برای انتخابات مجلس نهم هم ثبت نام کرده ولی صلاحیت‌ش از سوی هیات‌های اجرایی احراز نشده است. او در فضای مجازی واکنش‌هایی را به این موضوع نشان داده ولی ناصربخت معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری تهران این اظهارات را تایید نمی‌کند و می‌گوید: رسایی طبق بند ۵ ماده ۲۸ قانون انتخابات در هیات اجرایی رد صلاحیت شد. اعضای هیات اجرایی ۱۱ نفر هستند بنابراین هر فرد برای احراز صلاحیت خود باید شش رای بیاورند که رسایی این حد نصاب را نیاورد. باید به این نکته اشاره کرد که هیات‌های اجرایی مستقل از دولت و وزارت کشور هستند.

غرضی در مسیر انتخابات
از سیدمحمد غرضی هم اخبار ضدونقیضی منتشر می‌شود ولی خودش می‌گوید که تاکنون تماسی در رابطه با رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان با او حاصل نشده است.

سید حسن خمینی؛ کاندیدای انتخابات خبرگان
ثبت‌نام حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی برای حضور در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرنگان رهبری تاکنون باعث ایجاد اخبار متفاوت و متناقضی شده است، اما پیگیری‌های خبرنگار ایسنا به این رسید که یادگار امام(ره) تاکنون تصمیم برای کناره‌گیری از حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نگرفته و همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر عدم احراز صلاحیت او تائید نمی‌شود.

کاندیداهایی که در موردشان اخبار مختلفی منتشر می‌شود، در تماس با خبرنگاران همواره از رسانه‌ها می‌خواهند که از دامن زدن به شایعات بپرهیزند و تا پایان مهلت قانونی سعه صدر داشته باشند.

کمیته زنان جبهه پیروان تشکیل شد
سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری از تشکیل کمیته زنان این تشکل و معرفی بانوان کاندیدای مورد نظر این کمیته به شورای ائتلاف اصول‌گرایان خبر داد.

هشدار نسبت به ایجاد تفرقه و تخریب
شورای ائتلاف اصول‌گرایان نیز در دومین اطلاعیه انتخاباتی خود نسبت به ایجاد تفرقه و تخریب چهره‌های اصول‌گرا هشدار داد.

لاریجانی و ائتلاف اصول‌گرایان
کاظم جلالی رییس فراکسیون اصول‌گرایان رهروان ولایت درباره این‌که آیا لاریجانی به ائتلاف اصول‌گرایان می‌پیوندد، گفت: در بحث ائتلاف حرف و حدیث بسیاری وجود دارد ما محوریت روحانیت یعنی روحانیت مبارز و جامعه مدرسین را قبول داریم اما در این نوع ائتلاف‌ها بیشتر سهم‌خواهی مطرح است به گونه‌ای که برخی دوستان این موضوع را مطرح می کنند که در لیست تهران ۲۰ نفر از قبل تعیین شده‌اند و تمام دعواها بر سر ۱۰ نفر است. از این رو فکر می‌کنیم آن بخشی از اختلافات و دعواهایی که وجود دارد در واقعیت با یکدیگر تطبیق ندارد. براین اساس فراکسیون اصول‌گرایان رهروان ولایت در ائتلاف مشارکتی ندارد، البته از فراکسیون نیز دعوت نشده است ولی این‌که از آقای لاریجانی به عنوان شخصیت تاثیرگذار اصول‌گرا دعوت شده و ایشان نماینده بفرستد یا خیر بحثی است که به خود آقای لاریجانی برمی‌گردد.

حزب موتلفه اسلامی در انتخابات چگونه وارد می‌شود؟
محمدنبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی گفت: حزب موتلفه اسلامی در انتخابات آینده نامزدی را خارج از فهرست شورای ائتلاف اصول‌گرایان در تهران و شورای ائتلاف اصول‌گرایان در استان‌ها معرفی نخواهد کرد.

چه کسانی در لیست پایداری‌ها قرار می‌گیرند؟
قاسم روانبخش عضو جبهه پایداری در این زمینه گفته است: سعی می‌شود افراد خوش سابقه در لیست‌ها قرار گیرند.جمع بندی برای تعیین لیست‌ها در حال انجام است، اما طبیعتا هر شخصی که از فیلتر شورای نگهبان بگذرد در لیست قرار می‌گیرد. جبهه پایداری در قالب ائتلاف وحدت فعالیت می‌کند و نمایندگانی از این جبهه در ائتلاف شرکت می‌کنند؛ لذا خود جبهه پایداری جلسه جداگانه‌ای ندارد و در چارچوب ائتلاف فعالیت می‌کند.

ویژگی‌های نامزدهای حزب اعتدال و توسعه در انتخابات پیش رو
یک عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه گفت: این حزب از نامزدهایی حمایت خواهد کرد که ضمن اعتماد به قوه عاقله نخبگان و نظام برنامه‌ریزی کشور، در مسیر عمل به وظایف تقنینی و نظارتی خود، مسیر را برای بهبود هرچه بیشتر فضای کسب و کار فراهم کنند.
زهرا پیشگاهی‌فرد اظهار کرد: این حزب از نامزدهایی حمایت خواهد کرد که به جای نگاه‌های بخشی و محلی، به دنبال ارتقاء سطح رفاه عمومی جامعه از مسیر توسعه پایدار و بسترسازی برای اشتغال مولد باشند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.