اندونزی آمادگی خود را برای ترمیم روابط میان ایران و عربستان اعلام کرد

وزیر امور خارجه اندونزی اعلام کرد در انتظار تعیین زمان برای سفر به ایران و عربستان و دیدار با سران دو کشور به منظور رایزنی و پایان تنش در مناسبات این دو کشور خاورمیانه است.

'رتنو مرسودی' وزیر خارجه اندونزی در نشستی که تارنمای 'تمپو' و خبرگزاری رسمی اندونزی (آنتارا) آن را روز دوشنبه منعکس کردند، گفت که وی فرستاده ویژه 'جوکو ویدودو' رئیس جمهور این کشور جنوب شرق آسیا برای دیدار با دکتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران و 'سلمان بن عبدالعزیز' پادشاه عربستان سعودی است.
وی همچنین از ارسال نامه ای از سوی رئیس جمهور این کشور برای سران ایران و اندونزی خبر داد و گفت که رایزنی هایش در حال حاضر با وزیران امور خارجه دو کشور ادامه دارد.
رتنو گفت که آماده انتقال مستقیم پیام رئیس جمهوری این کشور است و در حال حاضر منتظر تعیین زمان مناسب برای این کار است.
رئیس جمهور اندونزی هفته گذشته در گفت وگو با خبرنگاران احتمال داده بود فرستاده ویژه اش دوشنبه یا سه شنبه هفته جاری عازم ایران و عربستان شود.
وزیر امور خارجه اندونزی در ادامه همچنین گفت که اندونزی در حال پیگیری و تنظیم زمان مناسب برای دیدار فرستاده ویژه با سران عربستان سعودی و ایران است.
وی گفت 'ما امیدواریم بلافاصله انجام شود، اما ما در حال تنظیم زمان هستیم'.
رتنو گفت که امیدوار است روابط تهران – ریاض بتواند ترمیم شود و اندونزی آماده ارائه کمک و انجام اقداماتی در این زمینه است.
عربستان سعودی که به گفته وزیر امور خارجه ایران نگران است با کنار رفتن پرده بهانه جویی های هسته ای، تهدید جهانی واقعی، یعنی نقش فعال این کشور در پشتیبانی ازافراط گرایی خشن نمایان شود به بهانه های واهی با قطع رابطه با ایران تلاش کرد به تنش های منطقه ای دامن بزند.
آل سعود روز شنبه هفته گذشته آیت الله 'نمر باقر النمر' منتقد عربستان و مدافع حقوق بشر را به شهادت رساند و باعث واکنش جهانی شد. پس از این اعدام، گروهی خودسر از روی احساسات تند وارد سفارت عربستان در تهران شدند که نیروهای امنیتی افراد خاطی را بازداشت کردند و به دست عدالت سپردند.
اولویت اصلی سیاست خارجی ایران دوستی با همسایگان، صلح و ثبات در منطقه و همکاری جهانی، به ویژه در مبارزه با افراطی گری است، اما برخی کشورها می کوشند از تعامل سازنده جلوگیری نمایند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه تاکید دارد امروز، شواهدی در دست است که برخی افراد در ریاض، نه تنها به تلاش هایشان برای جلوگیری از عادی شدن شرایط ادامه می دهند، بلکه مصمم هستند کل منطقه را به سوی تقابل بکشانند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.