سخنگوی وزارت خارجه: اقدامات عربستان مبنای دولت های عربی قرار نگرفت/انتقاد جهانی نسبت به اعدام شیخ نمر

سخنگوی وزارت امور خارجه سیاست عربستان سعودی را مبتنی بر تحمیل سیاست های یکجانبه خود بر دولت ها و ملت های دیگر دانست و گفت: اقدامات عربستان مبنای دولت های عربی قرار نگرفته است.

حسین جابری انصاری روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی افزود: سعودی ها این سیاست را اخیرا در شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب اعمال و پیگری کرده اند تا یارگیری کنند و نشان دهند که عربستان تنها نیست.
سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: مقداری شعار در این بیانیه ها صادر شده که نوعی اعلام موضع صرف است اما هیچگونه همراهی در زمینه اقدامات با اقدام یکجانبه عربستان سعودی به شکل جمعی در شورای همکاری خلیج فارس و در اتحادیه عرب اتفاق نیفتاده است.
جابری انصاری افزود: البته برخی از دولت های عربی اقداماتی را متمایز از اقدام عربستان سعودی در زمینه نوعی تاکتیک های دیپلماتیک انجام دادند که در جریان فشار گسترده ای که عربستان سعودی انجام می دهد، چندان غیرعادی نیست.
وی تاکید کرد: اقدامات یکجانبه عربستان سعودی در زمینه نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی در اعدام غیرانسانی شیخ نمر تقریبا به شکل گسترده در بسیاری از کشورهای دنیا و سازمان های بین المللی مورد انتقاد قرار گرفته است.
سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: همچنین اقدامات یکجانبه عربستان در زمینه قطع رابطه سیاسی و دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران نیز حتی در مجموعه های عربی به شکل جمعی حمایت نشده و عملا هم در موضع گیری ها و هم در اقدامات بسیاری از کشورهای عربی خلاف این اقدام مبنای اقدام دولت های عربی قرار گرفته است.

**بیانیه اتحادیه عرب مخالفت با موضع جهانی در محکومیت اعدام های ضد حقوق بشری است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: تقریبا هیچ دولتی به شکل قطعی از سیاست های یکجانبه عربستان سعودی در زمینه قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک و اقدامات تنش زا و بحران آفرینی های مختلفی که انجام داده، حمایت نکرده است.
جابری انصاری ادامه داد: حتی رئیس دوره ای اتحادیه عرب که اجلاس قاهره را مدیریت و ریاست کرده است، در کنفرانس مطبوعاتی صراحتا مخالفت خود را با قطع روابط به عنوان یک سیاست مناسب در برخورد با مشکلی که پیش آمده اعلام کرده است.
وی اضافه کرد: جریان اعدام شهید شیخ نمر مساله ای است که بر خلاف قوانین بین المللی مربوط به حقوق بشر است و بسیاری از دولت های جهان مخالفت آشکار خود را نسبت به این اقدام خلاف مقررات بین المللی و حقوق بشر اعلام کرده اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: آنچه در اتحادیه عرب در این زمینه با فشار عربستان سعودی صادر شده است، نوعی مخالفت با روح حاکم بر موضع جهانی در مخالفت با این گونه اعدام های غیرانسانی و غیرمنطبق با قوانین بین المللی و حقوق بشر است.

**سیاست ایران پرهیز از تنش آفرینی است
وی ادامه داد: ایران سیاست خود را مبتنی بر تدبیر و مخالفت با بحران و تنش آفرینی انجام می دهد و علیرغم همه داد و فریادها و سروصداهایی که عربستان انجام داده، آنچه مطلوب سعودی ها برای تحمیل اقدامات یکجانبه خود بر کشورهای دیگر بوده نه در شورای همکاری خلیج فارس و نه اتحادیه عرب مورد تصویب قرار نگرفته است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: مقداری شعار در این بیانیه ها صادر شده که نوعی اعلام موضع صرف است اما هیچگونه همراهی با اقدام یکجانبه عربستان سعودی به شکل جمعی در شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب اتفاق نیفتاده است.

**منظومه دفاعی ایران ارتباطی با برجام ندارد
سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین در خصوص رونمایی از سامانه موشکی گفت: این سامانه جزیی از منظومه دفاعی ایران بوده و ارتباطی با مساله برجام ندارد.
جابری انصاری افزود: این مساله ارتباطی با توافق هسته ای ندارد و مسیر جداگانه خود را در چارچوب دفاعی طی خواهد کرد.
وی ادامه داد: ملاک ایران توافقات برجام است و هر مصوبه ای که از سوی آمریکا به اجرا برسد و نقض برجام باشد با واکنش مناسب و اقدام متقابل ایران مواجه خواهد شد.

**زمان اجرای برجام نهایی نشده است
سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تعویق زمان اجرای برجام اظهارداشت: این مطلب براساس خبر نادرستی است که تاریخی را به عنوان تاریخ اجرا اعلام کرده بودند و بعد از آن تعویق آن را اعلام کردند در حالی که هیچ گاه تاریخ دقیقی درباره روز اجرای برجام اعلام نکرده ایم.
جابری انصاری تصریح کرد: آنچه اعلام شده تعیین بازه زمانی و اعلام این که اگر مجموعه اقدامات و توافقاتی که در چارچوب برجام مورد توافق قرار گرفته در جدول های زمانی اجرا شود در این بازه زمانی به اجرای نهایی برجام می رسیم. 
وی اضافه کرد: بنابراین تاریخی مشخص نشده بود که تعویقی اتفاق افتاده باشد چه از سوی جمهوری اسلامی و چه از سوی ایالات متحده آمریکا. 
این مقام وزارت امور خارجه همچنین درباره مصوبات کنگره آمریکا اظهارداشت: ما به صراحت اعلام کرده ایم که ملاک ما توافقات انجام شده در برجام است و هر مصوبه ای که به نقطه اجرا برسد و مراحل قانونی را طی کند و توسط این مصوبات تعهدات آمریکا نقض شود با واکنش مناسب جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد. 

**ایران از اعاده ارتباط کانادا استقبال می کند
جابر انصاری در پاسخ به سوالی در خصوص قطع روابط کانادا با ایران گفت: مواضعی پس از روی کار آمدن دولت جدید از سوی برخی مقامات کانادا در سطح رسانه ای اعلام شد. قطع کننده روابط دولت کانادا بوده و امید است بعد از تغییر دولت کانادا و توجه دولت جدید به سیاست اشتباه دولت قبلی، سیاست قطع روابط که یک سیاست شکست خورده است و به هیچ نتیجه ای منجر نخواهد شد، تصمیمات سیاسی و دیپلماتیک لازم را در زمینه اعاده رابطه ای که قطع کرده اتخاذ کند.
وی افزود: ایران قطع کننده رابطه با کانادا نبوده و به طور طبیعی از هر گونه اقدام دولت کانادا در زمینه برقراری ارتباط استقبال خواهد کرد و برخورد مناسب حسب این تصمیمات اتخاذ خواهد شد.

**ایران براساس راهبردهای خود درمناطق مختلف جغرافیایی دنبال می کند
جابرانصاری در پاسخ به سوالی در خصوص بیانیه اتحادیه عرب و این که ایران در حوزه های دیگری مانند اوراسیا بهتر می تواند منافع خود را پیش ببرد، گفت: این که حکم کلی درخصوص اعراب داده شود، تعبیر دقیقی نیست. حتی در کنفرانس مطبوعاتی بلافاصله پس از صدور بیانیه به صراحت تفاوت در اقدامات و گفته های مقام های کشورهای عربی خودنمایی می کرد.
وی ادامه داد: همین اختلاف در درون جلسات اتحادیه هم وجود داشت. بنابراین ما با یک جسم و مجموعه واحد مواجه نیستیم و این تعبیر دقیقی نیست اما این که ایران آیا در حوزه های جغرافیایی دیگر بهتر نیست که منافع خود را دنبال کند؟ جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع خود و راهبردهای خود در مناطق جغرافیایی مختلف اهداف و سیاست های خود را دنبال می کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: پرداختن به یک منطقه جغرافیایی به معنای توجه نکردن به دیگر مناطق جغرافیایی نیست، اینها با هم منافات ندارد و در تعارض با یکدیگر نیست.
جابری انصاری اضافه کرد: هیچ کشوری در جهان دستکم کشورهای مهم در جهان فقط در یک منطقه جغرافیایی خاص تمرکز نمی کنند.
وی ادامه داد: نوع ارتباطات جهانی و ارتباط مسایل بین المللی در زمان حاضر و تامین نیازهای کشورها به گونه ای است که همه قدرت ها اعم از منطقه ای و بین المللی به طور همزمان منافع و اهداف خود را در مناطق جغرافیایی مختلف دنبال می کنند و جمهوری اسلامی ایران هم از این قاعده عقلی و منطقی خارج نیست.

**تعامل با رژیم صهیونیستی ظلم به ملت منطقه است
جابری انصاری در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اردوغان مبنی بر این که نمی توانیم اسراییل را از دست بدهیم و تاکید او بر بهبود روابط ایران با عربستان هم گفت: این ایران نیست که روابط خود با عربستان را قطع کرده و یکی از انتقادهایی که از سوی برخی از اقشار جامعه ما مطرح می شود این است که چرا ایران برخوردهای تندتری را با عربستان سعودی اتخاذ نکرده است، سیاست ایران مبتنی بر تاکتیک تنش آفرینی و بحران آفرینی و از جمله سیاست قطع روابط نیست. 
وی افزود: سیاست روشن ایران پیگیری اهداف کشور در چارچوب امکانات و ظرفیت های سیاسی ، دیپلماتیک و اقتصادی مختلفی است که در شبکه روابط بین المللی امکان بهره برداری از آنها وجود دارد، بنابراین اظهارات اردوغان متوجه عربستان است که تصمیم قطع روابط با ایران را اتخاذ کرده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: در ارتباط با رژیم صهیونیستی سیاست ما بسیار شفاف و آشکار است ، منشا تاریخی بحران آفرینی و ایجاد شرایط امنیتی در غرب آسیا در طول دهه های گذشته تا به امروز سیاست های این رژیم مبتنی بر اشغال و نفی حقوق اساسی و بنیادین ملت فلسطین بوده است.
جابری انصاری تصریح کرد: در موج تروریسم و افراطی گری اخیر در این منطقه نیز یکی از زمینه های تاریخی آن در شکل گیری سازمان های افراطی با هویت های خاص، ظلم آشکار در خصوص ملت فلسطین و ادامه اشغال این سرزمین و نفی حقوق بنیادین این ملت است.
وی خاطرنشان کرد: دولت هایی که تعامل با رژیم صهیونیستی را در چارچوب سیاست های دیپلماسی خود دنبال می کنند پیش از آنکه منافع ملت های خود را محقق کنند، صدمات و لطمات گسترده ای هم به منافع ملت خود و هم شرایط لازم برای ادامه زیست ملت های منطقه وارد می کنند و این سیاست آشکار ما در این زمینه است.

**عربستان سابقه طولانی در نقض اماکن دیپلماتیک ایران دارد
خبرنگاری در خصوص آخرین وضعیت پیگیری حمله عربستان به سفارت ایران در صنعا و ادعای خبرگزاری آناتولی مبنی بر این که ایران سند قابل اعتنایی را به سازمان ملل در این خصوص ارائه نکرده است، پرسید.
سخنگوی وزارت امور خارجه توضیح داد: تدبیر چگونگی برخورد با این موضوع از سوی جمهوری اسلامی ایران اتخاذ خواهد شد که چه اقدام هایی برای برخوردهای خلاف قوانین بین المللی با نمایندگی های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و دیپلمات های ایران در خارج از کشور صورت می گیرد.
جابری انصاری افزود: در یک روز کامل، منطقه اطراف سفارت ایران به شکل گسترده ای هدف بمباران های فشرده عربستان سعودی قرار گرفته و ترکش های متعددی بر اثر این بمباران ها به نیروهای حفاظتی نمایندگی ما وارد که دو نفر مجروح شده اند و نیز ترکش هایی به وسایل نقلیه موجود در درون نمایندگی و امکانات دیگر وارد شده است.
وی ادامه داد: شیشه های نمایندگی شکسته شده و منابع آب و امکانات موجود در پشت بام نمایندگی با ترکش های متعدد بمباران ها مورد اصابت قرار گرفته است؛ متاسفانه عربستان سعودی تاریخ طولانی در نقض اماکن دیپلماتیک ایران به طور مستقیم و غیر مستقیم داشته است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: این سیاست در جنگ یمن تنها متوجه اماکن دیپلماتیک ایران نبوده و برخی اماکن دیپلماتیک کشورهای عربی و بین المللی هم در ماه های گذشته هدف اصابت بمباران های عربستان قرار گرفته است.
جابری انصاری اضافه کرد: برخی نمایندگی های ایران از جمله سفارت ایران در بیروت هدف عملیات تروریستی اتباع عربستان سعودی و گروه تروریستی که به طور مستقیم مورد حمایت سرویس امنیتی عربستان سعودی بوده، قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: امید است عربستان سعودی به سیاست شکست خورده خود در نقض حفاظت و امنیت اماکن دیپلماتیک به طور مستقیم و غیر مستقیم خاتمه دهد و نوع اقدامات و برخورد ایران در این مورد پیگیری خواهد شد.

**سیاست ایران در نظام بین الملل صندلی خالی نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص دعوت از وزیر امور خارجه در اجلاس همکاری اسلامی گفت: عربستان سعودی در چارچوب سیاست تنش آفرینی خود به دنبال همراهی کشورها و موسسات مختلف منطقه ای است؛ درخواستی به دبیرخانه سازمان کنفرانس اسلامی برای برگزاری نشست فوق العاده ارائه کرده است.
جابری انصاری افزود: عربستان میزبان این اجلاس نیست و درخواستی به دبیرخانه سازمان برای دعوت به این اجلاس داده است که بر اساس ساز و کارهای سازمان باید ۲۹ کشور از ۵۷ کشور با برگزاری این اجلاس توافق کنند. در صورت طی شدن این ساز و کارها و دعوت دبیرخانه، تصمیم اتخاذ خواهد شد.
وی تصریح کرد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در نظام بین المللی صندلی خالی نیست و تصمیم لازم بر حسب موقع اتخاذ خواهد شد.

**نامه وزیر خارجه به همتایان خود/جهان مخالف افزایش بحران آفرینی 
این مقام وزارت امور خارجه در خصوص نامه اخیر ظریف به همتایان خود در کشورهای مختلف جهان و دبیران کل سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی نیز اظهار کرد: این نامه متضمن تشریح نوع نگاه و سیاست های ایران در مورد آخرین تحولات منطقه در روزهای اخیر بوده است.
جابری انصاری یادآور شد: در این نامه به صراحت اعلام شده که عربستان در برابر دو راهی قرار دارد؛ یا به سیاست خود مبتنی بر حمایت از افراط گرایی و تروریسم کور و ایجاد تنش و بحران در منطقه غرب آسیا ادامه دهد و یا این که راه دوستی و ضرورت ها و ملزومات دوستی با کشورهای منطقه و مقتضیات حسن همجواری را در دستور کار خود قرار دهد.
جابرانصاری گفت: آنچه ما در سطح بین المللی از مواضع کشورهای مختلف و منطقه می بینیم نوعی شبه اجماع جهانی در مبارزه با تروریسم کور تکفیری و افراط گرایی و جلوگیری از افزایش تنش ها و بحران ها در منطقه غرب آسیا وجود دارد.
وی افزود: لحن به شدت انتقادی موجود در رسانه های جهانی و لحن همراه با ابراز تاسف شدید از برخی سیاست ها که در بیانیه های وزارت خارجه بسیاری از کشورها مشاهده کردیم، نشان دهنده نوع نگاه بین المللی به ضرورت ها و اولویت های فعلی موجود و نیاز دولت ها و ملت های جهان در شرایط فعلی است که در نقطه مقابل بحران آفرینی و تنش آفرینی است که دولت عربستان دنبال می کند.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اضافه کرد: اگر عربستان بخواهد به این سیاست خود ادامه دهد خود را رویاروی خواسته مجموعه منطقه ای و جهانی خواهد دید؛ روح حاکم بر سیاست کشورهای دنیا در زمان حاضر در مواضع آنها به شکل ضمنی و آشکار و در فضای رسانه ای شفاف اعلام شده که مخالفت با افزایش تنش ها و بحران ها در منطقه است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: به دلیل این که ادامه تروریسم تکفیری و افراط گرایی نه تنها منطقه غرب آسیا را با بی ثباتی و ناامنی مواجه می کند که کل جهان را تهدید خواهد کرد و علایم آن در انفجارها و عملیات های تروریستی در بسیاری از پایتخت های جهان مشاهده شده و فضای ناامنی را در کل جهان ایجاد کرده است.
جابری انصاری گفت: نظر مجموع بسیاری از کشورها و اولویت های آنها مشخص است و این عربستان سعودی است که در برابر انتخاب تاریخی قرار دارد؛ انتخاب مسیر گذشته نتایج منفی را به منطقه و جهان باز می گرداند و عربستان را در رویاروی جامعه بین المللی قرار می دهد و یا این که تغییر این سیاست ها و حرکت در مسیر ایجاد ثبات، آرامش و تامین نیازهای ملت ها و دولت های منطقه برای عدالت و نیازهای اساسی آنهاست.

**سیاست های منطقه ای نباید به قدرت های بیگانه اجازه سوء استفاده بدهد
جابرانصاری در پاسخ به سوالی در خصوص نقش آمریکا در تقویت جبهه عربستان علیه ایران و موضع ایران در این راستا اظهار کرد: با تحلیلی نسبت به واقعیت ها؛ دولت های مختلف در جهان منافع خود را بر اساس واقعیت های موجود دنبال می کنند، دولت های منطقه باید سیاست هایی را بر اساس منافع ملت های خود و منطقه دنبال کنند.
وی ادامه داد: سیاست مبتنی بر درگیری، رویارویی، تنش آفرینی و بحران آفرینی که عربستان دنبال می کند، فضای بازیگری بازیگردانان را افزایش می دهد و دولت های جهان بر اساس منافع و اهداف خود از رویدادهای منطقه حداکثر بهره برداری را در چارچوب منافع خود انجام می دهند.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: باید سیاست هایی را در منطقه اتخاذ و دنبال کنیم که اجازه استفاده و سو استفاده قدرت های بیگانه و خارجی از درگیری ها و رویارویی های موجود را فراهم نکنیم.

**ادامه اشغال فلسطین و تروریسم تکفیری دو مشکل منطقه
جابری انصاری اظهار کرد: دو مساله مشترک کشورهای منطقه یکی مساله تاریخی ادامه اشغال فلسطین و نقض حقوق بنیادین ملت فلسطین است که نیازمند حمایت کشورها و دولت های منطقه و جهان از ملت فلسطین برای تحقق حقوق پایه ای خود بوده و مساله دوم که در بیش از یک دهه اخیر به عنوان بحران منطقه و جهان اعلام شده، تروریسم کور تکفیری است که ملت های منطقه را با مشکل مواجه کرده است.
وی تاکید کرد: هر گونه سیاستی که توجه دولت ها و ملت های منطقه را از این دو مساله به سمت مسایل انحرافی دیگر تغییر دهد، سیاستی است که تامین کننده منافع کشورهای منطقه نخواهد بود و بخش مهمی از خویشتنداری و تعامل همراه با تدبیر ایران اجازه ندادن به موفقیت های سیاستی است که در جهت انحراف توجه دولت های منطقه از مسایل و مشکلات اساسی است.

**رایزنی های دمیستورا برای حل بحران سوریه ادامه دارد
به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی پیرامون رایزنی های روز گذشته دیمیستورا با مقامات کشورمان اظهارداشت: آقای دیمیستورا در نشست وین ۳ که در نیویورک برگزار شد ماموریت پیدا کرد با کمیته ای متشکل از چند کشور از اعضای وین فهرست گروه های تروریستی و گروه های معارضه را دریافت و با جمع بندی اجماعی نظرات کشورها را در اختیار سازمان ملل قرار دهد. 
جابری انصاری ادامه داد: نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل این موضوع را در تهران دنبال کردند و نظرات جمهوری اسلامی ایران درباره این فهرست در اختیار سازمان ملل قرار می گیرد. 
وی با بیان این که جمع بندی اجماعی اعضای گروه مبنای ادامه پروسه سیاسی خواهد بود اظهارداشت: هنوز رایزنی ها بین اعضای این کمیته و نماینده دبیرکل ادامه دارد. 

**اقدام مناسب ایران در مواجهه با نقض برجام
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در پاسخ به سوال دیگری درباره دستور اوباما برای تعویق برخی تحریم ها اظهارداشت: بیانیه ای که وزارت امورخارجه آمریکا در این باره صادر کرد دو مساله وجود داشت یکی این که بررسی ها ادامه داشت و دیگر این که مصالح مرتبط با امنیت ملی آمریکا مبنای تصمیم گیری بوده است. 
جابری انصاری اضافه کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی قبلا به صراحت اعلام کرده ایم که جزئیات رقابت ها و مسائل زندگی سیاسی آمریکا ارتباطی به ما ندارد نتیجه نهایی این روندها اگر ناقض تعهدات آمریکا در برجام باشد با اقدام مناسب از سوی ایران مواجه خواهد شد. 

**برای اعلام مواضع وزارت خارجه نیازی به منابع آگاه نیست
به گزارش ایرنا جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اظهارات برخی از منابع مبنی بر این که آقای ظریف به زودی مسائلی را درباره پشت پرده حمله به سفارت عربستان بیان می کند، گفت: وزارت امورخارجه اگر بخواهد مطالبی را بیان کند هم زبان سخنگو الکن نیست و هم وزیر محترم در مواقع لازم اظهارنظر می کند و نیازی به منابع آگاه نیست. 
مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره متمم لایحه مبارزه با تامین مالی تروریست و مقابله با اقدامات خشونت آمیز در سفارتخانه ها سوال دیگری بود که جابری انصاری به آن پاسخ داد. 
وی گفت: امنیت سفارتخانه ها براساس تعهدات بین المللی همه دولت ها از جمله جمهوری اسلامی ایران باید حفظ شود. واقعه ای که در سفارت عربستان رخ داد اقدامات قانون شکنانه بود که برخورد انتظامی با خاطیان انجام شد و برخورد قضایی هم در جریان است و در حال طی مراحل برخورد با این نقض صریح قوانین جمهوری اسلامی ایران است. 

**نظارت بر اجرای برجام توسط نهاد مرتبط با شورای عالی امنیت ملی
جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری درباره شروط ۹ گانه رهبری و نامه رئیس جمهور آمریکا و این که این نامه اکنون در کجا قرار دارد؟ اظهارداشت: تصمیم گیری در این زمینه و مواردی که در تصدیق اتفاقات با دستورالعمل ها وجود دارد، توسط یک وزارتخانه یا یک تصمیم گیر اتخاذ نمی شود.
وی ادامه داد: مرجع ملی تصمیم گیری در زمینه اقدامات و پیوست های قانونی آن نهادی است که توسط شورای عالی امنیت ملی و تحت نظارت رهبری برای نظارت بر اجرای برجام تعیین شده است. 
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آنچه توسط این مرجع اتخاذ می شود، توسط وزارت امورخارجه پیگیری می شود و اسنادی هم اگر باشد در جایی نگهداری می شود که همه اسناد دیگر نگهداری می شوند. 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.