رئیس جمهور چین خواستار بازگشت آرامش به یمن شد

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در گفت وگوی تلفنی با «سلمان بن عبدالعزیر» پادشاه عربستان با ابراز نگرانی از وضعیت مردم یمن، خواستار برقراری صلح و ثبات و بازگشت آرامش به این کشور شد.

رئیس جمهور چین خاطرنشان کرد که کشورش به مسائل خاورمیانه، تحولات این منطقه و درگیری هایی که در برخی از کشورها بویژه یمن در جریان است، توجه دارد.
وی با ابراز نگرانی چین از بروز تنش ها در خاورمیانه گفت که باید با تلاش های مشترک، از صلح و ثبات این منطقه حراست کرد.
تارنمای «یی سی ان» چین که این خبر را امروز منتشره کرده زمان این گفت و گوی تلفنی را عصر روز جمعه گذشته عنوان کرد و آورده است که در جریان این مذاکره تلفنی، طرفین در باره بحران در خاورمیانه و همچنین روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کرده اند.
«شی» گفت که با توجه به تحولاتی که اخیرا در منطقه رخ داده است و با نظرداشت اینکه چین و عربستان روابط مهمی با یکدیگر دارند، لازم است در حل و فصل مسائل منطقه ای و بین المللی نیز با یکدیگر همکاری کنند.
رئیس جمهور چین بخصوص به مسایل یمن، امنیت این کشور و ثبات در خاورمیانه و بویژه به اوضاع در خلیج فارس اشاره کرد و گفت: چین انتظار دارد در برقراری صلح و ثبات و اجرای یک رهیافت سیاسی در یمن تسریع شود.
«شی» تاکید کرد: ما انتظار داریم که همه جوانب ذی ربط بی درنگ در اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل تسریع کرده و هر چه سریعتر آرامش را به این کشور جنگ زده بازگردانند.
وی به شدت از وضعیت یمن ابراز نگرانی کرد و گفت که در باره تحولات این کشور و بازگرداندن فوری آرامش و ثبات به آن بر تلاش های خود افزوده و با طرف های دیگر ارتباط برقرار خواهد کرد.
«شاه سلمان» نیز در این مذاکره تلفنی مدعی شد که عربستان هم علاقه مند به اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و همکاری با جوانب ذی ربط برای اعاده صلح و ثبات به یمن است.
این گزارش حاکی است که رهبران دو کشور علاوه بر روابط دوجانبه در باره مهمترین مسایل بین المللی و منطقه ای نیز تبادل نظر کرده اند.
این نخستین بار پس از حمله عربستان به یمن است که رئیس جمهوری چین صراحتا در یک گفت و گوی تلفنی با پادشاه عربستان بر بازگرداندن صلح و ثبات به آن کشور تاکید می کند.
چین در ماه های گذشته بر تلاش های خود برای بازگرداندن ثبات به خاورمیانه افزوده و تاکید کرده است که این منطقه برای همه دنیا اهمیت زیادی دارد و باید تنش ها در آن با تلاش همه طرف ها فروکش کند.
«گلوبال تایمز» نشریه ارگانی چین می نویسد که این منطقه برای چین اهمیت بسزایی دارد و بخش مهمی از انرژی این کشور را تامین می کند و چین علاقه مند به تشدید تنش ها در آن نیست.
عربستان با ائتلاف ۹ کشور عربی منطقه به جز عمان و با همراهی آمریکا از ششم فروردین سال جاری حملات گسترده ای را علیه یمن آغاز کرد تا «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به حاکمیت بازگرداند و از قدرت گرفتن انقلابیون یمنی که امنیت شهرهای این کشور را تأمین می کنند، جلوگیری کند. 
بر اثر این حملات، تاکنون بیشتر تأسیسات زیربنایی، خدماتی، بیمارستان ها، مدارس و حتی خانه های مسکونی مردم این کشور بمباران و منهدم شده است. 
هزاران یمنی از جمله زنان و کودکان کشته و یا زخمی شده و ده ها هزار نفر نیز آواره و ۸۰ درصد تاسیسات زیربنایی، خدماتی و درمانی این کشور ویران شده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.