تشکیلات خودگردان به دنبال مداخله جهانی درباره فلسطین به سبک ۱+ ۵ است

سخنگوی رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد روند و تحرکات جدیدی در سطح بین‌المللی درباره آینده مساله فلسطین و درگیری میان اعراب و اسرائیل خواهیم بود.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای به اظهارات اخیر عباس درباره لزوم برگزاری کنفرانس بین‌المللی که نتایج آن ایجاد مکانیزمی شبیه ۱+۵ باشد، اشاره کرد و گفت: اظهارات عباس کاملا چشم انداز تحرک سیاسی آتی را مشخص کرد.
وی گفت: ما پاسخ جامعه جهانی درباره برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح را خواهیم دید و این آزمونی برای آمریکا و جامعه جهانی است. ما اطمینان داریم که روسیه برای چنین اقدامی آماده است و باید این بار نیز چنین اقدامی انجام دهند همانطور که در زمان بحران با ایران چنین کاری کردند و مشکل را با این روش حل نمودند.
وی به تحرکات فلسطینی‌ها برای تحقق این هدف از طریق مشورت با کشورهای عربی و اقدامات فلسطین در اتحادیه عرب برای بررسی چگونگی تحرک در عرصه بین‌المللی اشاره و تاکید کرد که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این خصوص با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و اردن و مصر و بقیه کشورهای عربی درحال گفتگو است.
ابوردینه گفت: جهان باید از فرصت بازگشت صلح به منطقه استفاده کند. پیش از حل کردن هر بحرانی ابتدا باید مساله فلسطین را حل کرد چراکه صلح از قدس آغاز می‌شود و بدون حل مساله فلسطین خشونت در تمامی مناطق نه فقط در خاورمیانه بلکه در تمامی جهان باقی خواهد ماند.
وی گفت: محمود عباس در سخنان خود پیامی را به جامعه جهانی داد و مفاد آن این بود که اگر در حل مساله فلسطین جدی هستید پس باید همان کاری را برای فلسطین بکنید که برای ایران کردید.
منابعی به الشرق الاوسط گفتند که فلسطین امیدوار است روسیه و کشورهای اروپایی بر آمریکا برای موافقت با برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح فشار بیاورند؛ کنفرانسی که در پی آن هیاتی مثل ۱+۵ تشکیل شود که نظارت بر مذاکرات را برای توافق نهایی با اسرائیل برعهده بگیرد.
این منابع تاکید کردند که این مساله همان روند جدیدی که تشکیلات خودگردان فلسطین از آن حرف می‌زند و همچنین شامل کارآمدسازی تصمیمات شورای مرکزی فتح درباره بازنگری در روابط با اسرائیل از جمله توقف هماهنگی امنیتی است.
عباس هفته گذشته در سخنرانی خود در بیت لحم گفته بود که خواهان راهکار بین‌المللی برای مساله فلسطین مثل راهکارهایی است که درباره بقیه مسائل خاورمیانه و مسائل ایران، لیبی و سوریه اجرایی می‌شود. عباس تاکید کرد که انحلال تشکیلات خودگردان از مسائل مطرح بر سر میز مذاکرات نیست و وی به حل سیاسی با اسرائیل و توافق صلح با حماس پایبند است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.