چین خواستار کاهش تنش ها میان ایران و عربستان شد

فرستاده ویژه چین به ایران و عربستان اعلام کرد که در جریان سفر به دو کشور از مقام های تهران و ریاض خواسته است خویشتن دار باشند و با صبوری و درایت، تنش ها را مدیریت کنند.

وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه در بیانیه ای به سفر «ژانگ مینگ» معاون این وزارتخانه به ایران و عربستان اشاره کرد و نوشت: او در جریان این سفر حامل پیامی بود که به بهبود روابط و مناسبات میان دو کشور منجر شود.
براساس این گزارش، مقام وزارت خارجه چین؛ ایران و عربستان را دو کشور بزرگ و مهم خاورمیانه دانسته و اعلام کرد: پکن انتظار دارد «طرفین آرامش خود را حفظ کرده و خویشتندار باشند.»
«ژانگ» در عین حال گفت وگو و رایزنی های دوجانبه را بهترین راه کاهش تنش ها و بهبود وضعیت کنونی میان ایران و عربستان دانسته است.
او همچنین گفته است که مقامات دو کشور از تلاش های چین برای کاهش تنش ها قدردانی کرده اند.
«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در نشست خبری خود با خبرنگاران به سفر این مقام چینی اشاره داشت و گفت که مذاکره «ژانگ» با مقام های ارشد ایرانی و سعودی سازنده بوده است.
وی یادآور شد: معاون وزیر خارجه چین هم در ریاض و هم در تهران در باره شرایط نامناسب پیش آمده میان دو کشور سخن گفت و هر دو طرف را به آرامش و خویشتنداری دعوت کرده است.
«هوا» نیز ابراز امیدواری کرد که همه طرف ها خونسرد بمانند و مسائل را از راه گفت وگو و مشورت حل و فصل کنند.
وزارت کشور عربستان شنبه هفته گذشته اعلام کرد که عالم روحانی شیعه آیت الله نمر باقر النمر را به همراه ۴۶ نفر دیگر اعدام کرده است.
در این میان گروهی از افراد خودسر به اماکن دیپلماتیک کشور عربستان در تهران و مشهد تعرض کردند و عربستان سعودی یکشنبه گذشته به این بهانه و در یک اقدام انفعالی قطع روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.