لاریجانی: مبادله اورانیوم غنی شده پس از تحویل اورانیوم طبیعی انجام شد

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر حمید رسایی نماینده مردم تهران گفت: مبادله اورانیوم غنی شده پس از تحویل یک جای اورانیوم طبیعی انجام شد.

حمید رسایی پیش از پایان جلسه علنی روز دوشنبه مجلس در تذکری با استناد به ماده ۲۴ آیین نامه داخلی اظهارداشت: آیا مجلس غیر از اجرایی کردن فرمان ها و دستورات رهبر معظم انقلاب کار دیگری دارد؟
وی با قرائت نامه رهبر معظم انقلاب درباره اجرای برجام ادامه داد: محمد جواد ظریف، آیت الله صادق آملی لاریجانی، علی شمخانی و شما (علی لاریجانی) گفتید که ایجاد تحریم ها پس از امضای برجام نقض برجام است اما آمریکایی ها ۱۱ مورد تحریم جدید را در دستور کار دارند.
نماینده اصولگرای مجلس نهم یادآور شد: همه اعضای نظارت بر حسن اجرای برجام گفتند که برجام نقض شده است، نمی دانم چرا معطل هستید و اجرای آن را متوقف نمی کنید. 
رسایی با بیان این که باید به بند (ب) ماده ۳ مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره اجرای برجام رجوع و آن را اجرایی کرد، از رییس مجلس خواست که وزارت امور خارجه در جلسه علنی هفته آینده گزارشی درباره اجرای برجام به مردم بدهد زیرا اگر رآکتور اراک پُر شود، کار تمام است و این وضع تحریم اسفناک را باید حل کرد. 
لاریجانی نیز در پاسخ به تذکر رسایی گفت: این گونه که شما می گویید اسفناک هم نیست البته تخلف شده است و نامه ای نوشته ایم و آنها نیز نامه ای نوشته اند که می خواهیم اقدامات انجام شده را رفع کنیم و پیگیر آن هستیم. 
وی خطاب به رسایی تاکید کرد: هر کاری باید با اقدام متناسب خود انجام شود نه این که منافع ملی کشور را از بین ببریم، شما به دنبال توقف کامل آن هستید و هر کاری رفتار متناسب آن را می خواهد که در این زمینه نیز فکر شده است. 
عضو شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: این که فکر می کنید اگر کسی تخلف کرد باید کل اجرای برجام را متوقف کنیم، درست نیست بلکه در برجام ساز و کار اجرای آن مشخص شده است. 
لاریجانی ادامه داد: یکی از دوستان شما چند روزقبل، پیش من آمد و گفت که در نامه رهبری آمده است که باید چند باره مواد غنی شده داخل کشور را به خارج بفرستیم ولی کاری که شما کرده اید کامل آن را فرستادیدکه خلاف منویات معظم له است.
وی افزود: من نیز به وی گفتم وقتی یک جا مواد طبیعی وارد کشور شده آیا این کار بالاتر از فرمان رهبری است البته با دستور ایشان مخالف است ولی اول مواد اورانیوم وارد شد و ما هم سهم خود را گرفتیم که بالاتر از دستور ایشان انجام شده است. 
وی تصریح کرد: ما می خواستیم نگرانی هایمان رفع شود که برای این کار باید تکه تکه خارج می شد ولی وقتی مواد اورانیوم طبیعی به طور کامل وارد کشور شد بعد ما مواد غنی شده را خارج کردیم. 
لاریجانی افزود: من اگر گفتم که تخلفی شده درباره موضوع روادید سفر به ایران بود که مخالف روح برجام است اما برای حل این اقدام نمی توان کل برجام را متوقف کرد و باید راه مناسبی یافت نه این که آن را به طور کامل تعطیل کنیم. 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.