رئیس کل بانک مرکزی: نظام بانکی بعد از برجام متحول می شود/54 پروژه برای اصلاح ساختار بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تحول نظام بانکی بعد اجرای برجام انجام می شود، گفت: بازسازی و بازآرایی بانک مرکزی بعنوان ناظر در نظام بانکی، در قالب طرح ۱۴۰۰ کلیک خورد.

ولی الله سیف امروز(دوشنبه) در پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با بیان اینکه برای اصلاح ساختار نظام بانکی باید در ابتدا نهاد ناظر و سیاست گذار اصلاح شود، گفت: در برنامه نقشه راه بانک مرکزی، ۵۴ پروژه برای اصلاح ساختار بانک مرکزی تعریف شده است.
وی با بیان اینکه این روزها در آستانه اجرای برجام هستیم، افزود: نظام بانکی در شرایط تحریم، فشارهای زیادی را تحمل کرده است اما با همت متخصصان توانسته خدمات بانکی را در جهت روند مثبت اقتصادی ادامه دهد.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه شرایط پساتحریم به معنی برقراری ارتباط با نظام بانکی بین الملل است، گفت: با توجه به اینکه نظام بانکی چند سال تحریم بوده چالش های اساسی برای تطبیق با استانداردهای بانکی خواهد داشت.
سیف گفت: نظام بانکی ایران اگر چه رشد داشته است اما این روند رشد توسعه در محیط بسته و اصطلاحاً گلخانه ای بوده که موجب درهم ریختگی شده و هزینه زیادی را تحمیل کرده است.
وی گفت: شدت استفاده از تکنولوژی در نظام بانکی به گونه ای بوده که درآمدهای ناشی از آن، هزینه های انجام شده را پوشش نمی دهد؛ در واقع هزینه زیادی را به شبکه بانکی تحمیل کرده است.

** جهتگیری آینده بانکها کسب سود از خدمات الکترونیک باشد
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک ها در رقابت با یکدیگر کارمزد خدمات الکترونیک را حذف کرده اند، گفت: جهت گیری آینده نظام بانکی باید کسب سود از کارمزد خدمات بانکی و خدمات الکترونیکی باشد. ۵۴ پروژه برای اصلاح ساختار بانک مرکزی
وی با اشاره به برنامه نقشه راه بانک مرکزی گفت: ۵۴ پروژه برای اصلاح ساختار بانک مرکزی تعریف شده زیرا برای اصلاح نظام بانکی در گام نخست باید نهاد ناظر و سیاست گذار را اصلاح کرد؛ این نقشه راه می تواند الگویی برای بانک ها در تدوین نقشه راه باشد.
رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: فاصله از استانداردهای بانکی بین الملل باید به سرعت برطرف شود و برای کم شدن این فاصله همه بانک ها و مؤسسه ها باید به صورت هماهنگ حرکت کنند.
وی با بیان اینکه در آستانه اجرای برجام هستیم، اظهارداشت: این اتفاق ارزشمند با رهنمود ها مقام معظم رهبری و تلاش و همت وزارت خارجه و همچنین هدایت رئیس جمهوری حاصل شده است.
وی، اجرای برجام را نقطه عطفی در توسعه کشور دانست و افزود: نظام بانکی نقش جدی در این امر دارد ضمن اینکه سیستم بانکی در شرایط تحریم فشارهای زیادی را متحمل شد. اما با این وجود روند مثبتی را طی کرد.
سیف با تٔاکید براینکه شرایط بعد از تحریم به معنای برقراری ارتباط با واحدهای بین المللی است، یادآورشد: نظام بانکی در بیش از یک دهه گذشته از قافله تحولات بین المللی به دور بوده است و در برخی در تحولات خُرد عقب هستیم.
وی با بیان اینکه نظام بانکی با دو چالش اساسی روبروست، گفت: استاندارد و مختصات بانکی و برقراری تعامل با بانک ها و نهادهای ‍مالی از مشکلاتی بوده که تلاش هایی برای رفع ان آنجام شده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.