روحانی: برای هر پروژه‌ای فقط یک بار کلنگ زده شود/ انتخابات جای تهمت و تخریب نیست

رئیس جمهوری سال ۹۶ را سال اتمام همه فازهای پارس جنوبی دانست و گفت: سال آینده هم ملت بزرگ ایران شاهد افتتاح چند فاز دیگر از جمله فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی ان‌شاءالله خواهند بود.

دکتر حسن روحانی پیش از ظهر دوشنبه در آیین بهره‌برداری از فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به عنوان ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی افزود: افتتاح فاز ۱۵ و ۱۶ نماد همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف اجرایی و عملیاتی کشور است.
وی اظهار داشت: کار این دو فاز مهم را قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عهده گرفت و آن را به اتمام رساند که علاوه بر کار ارزشمند این قرارگاه، به معنای هماهنگی و همکاری بین دولت و نهادهای این کشور از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

افتتاح فازهای پارس جنوبی به معنای اراده قوی ملت برای توسعه کشور است
روحانی افزود: افتتاح فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به معنای آن است که توطئه تحریم نمی‌تواند خللی در اراده ملت بزرگ در برابر قدرت‌های بزرگ ایجاد کند.
وی ادامه داد: ما در شرایط تحریم شدید جهانی علیه ایران مظلوم، فاز ۱۲ را در سال گذشته افتتاح کردیم و امسال هم در شرایط تحریم فاز ۱۵ و۱۶ را افتتاح می‌کنیم.
رئیس جمهوری اظهار داشت: این به معنای همت و اراده قوی این ملت بزرگ برای توسعه، سازندگی و رونق کشور است.
روحانی خاطر نشان کرد: بعضی افراد نیایند از رکود صحبت کنند چرا که دولت کشور را در شرایط نفت ۳۰ دلاری اداره می‌کند نه نفت ۱۴۰ دلاری.
وی یادآور شد: دولت، کشور را در شرایط تحریم اداره می‌کند نه در شرایط عادی. دولت علی‌رغم همه توطئه‌ها بر سر قول‌های خود پابرجاست و انشاء‌الله هم به حول و قوه الهی در روزهای آینده شاهد درهم پیچیده شدن طومار تحریم در کشور خواهیم بود.

اتکای بودجه ۹۵ به نفت به ۲۵درصد رسید
روحانی اضافه کرد: ملت بزرگ ایران با ایستادگی و مقاومت و با راهبری رهبر معظم انقلاب و حمایت همه‌جانبه این ملت بزرگ توانست از مسیر بسیار صعب و سختی عبور کند.
وی با بیان اینکه ان شاءالله بعد از روز اجرای برجام و پایان تحریم، عظمت این کار ملت بزرگ ایران را برای مردم توضیح خواهم داد، افزود: مردم بدانند چه کار عظیم و بزرگی را انجام داده‌اند، همسایگان ما و دنیا هم بدانند این ملت یک ملت بزرگ و غیوری است که می‌تواند از همه پل‌های سخت زمانه عبور کند و کشتی این کشور را به ساحل امن برساند.
رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: ما در شرایطی که همه کشورهای تولید کننده و صادر کننده نفت در مشکلات عجیبی گرفتار آمده‌اند، امسال ان‌اشاءالله بودجه سال ۹۵ را در شرایطی تقدیم مجلس خواهیم کرد که اتکای ما به نفت ۲۵ درصد خواهد بود.
روحانی همچنین گفت: در حالی که کشورهای دیگر منطقه که بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده‌های نفت خام هستند بالای ۹۰ درصد به نفت اتکا دارند، اگر خواستند به ما ضرر بزنند اول خودشان ضرر کردند و کسری بودجه امسال‌شان طبق برآوردها و اعلام‌ها ۱۰۰ میلیارد دلار است.

سال ۹۵ سال رونق اقتصادی خواهد بود
وی با بیان اینکه این ملت در این شرایط کشور را اداره می‌کند، خاطر نشان کرد: دولت افتخار دارد که در این شرایط باز هم توانسته است تورم را مهار و کنترل کند و علیرغم همه سختی‌ها ان‌شاءالله امسال هم رشد اقتصادی ما مثبت خواهد بود.
رئیس دولت یازدهم افزود: از همین جا به ملت ایران قول می‌دهم سال آینده (سال ۹۵) با عبور از تحریم و با همت جوانان این کشور سال رونق اقتصادی خواهد بود.
رئیس جمهوری افزود: ما بسیار خوشحالیم که یکی از وعده‌های دولت در زمینه انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی بحمدالله در حال تحقق است.
روحانی گفت: ان‌شاءالله در سال ۹۶ همه فازهای پارس جنوبی به حول و قوه الهی به اتمام خواهد رسید و این کار عظیم و بزرگی است که دولت یازدهم انجام خواهد داد.
وی خاطر نشان کرد: از امروز به بعد با کمک خداوند خبرها و خبرهای خوشحال‌کننده برای ملت خواهد بود و تا چند روز دیگر خبر پایان تحریم ظالمانه علیه ملت ایران را شاهد خواهیم بود.

شورای نگهبان هم در مسیر نشاط سیاسی خواهد بود
رئیس جمهوری گفت: ان شاءالله سالی خواهد بود که رحمت و برکت آسمانی بر ما نازل خواهد شد و امسال امیدواریم از خشکسالی عبور کنیم و سالی است که ان شاءالله ملت دو انتخابات بزرگ را با فرجامی نیکو انجام خواهد داد و پای صندوق آرا با صف‌های طولانی حاضر خواهد شد.
روحانی افزود: دولت به وعده‌های خود نسبت به فضای باز سیاسی، متعادل و غیر امنیتی در انتخابات عمل کرده و خواهد کرد و ان شاءالله شورای محترم نگهبان هم در همین مسیر خواهد بود و ما شاهد نشاط سیاسی در کشور ایران خواهیم بود.
وی اضافه کرد: اینکه فاز به فاز در این سرزمین، مکان و استان در منطقه عسلویه، نخل تقی، کنگان و استان بوشهر و ایران اسلامی قدم را به جلو می‌گذاریم، یعنی کشور را به سمت استقلال کامل اقتصادی می‌بریم.
رئیس جمهوری گفت: آن روزهایی برای ما خوشحال‌کننده است که ثروت کشور در سایه فناوری، بهره‌وری، تلاش و کوشش جوانان‌مان در بازار کار، احیای استعدادها و معادن خداداد باشد و پارس جنوبی بگوید من در روز پایانی راه هستم و سالی ۱۰۰ میلیارد دلار دستاورد خواهم داشت.
روحانی افزود: یک زمان، اتکای ثروت به کار و تلاش و فناوری داخلی و تعامل سازنده با جهان است اما یک زمان وضع نفت یعنی پول نفت و قیمت نفت ما خوب و ثروت دلار ما در سایه پیشرفت و رشد چین و هند زیاد می‌شود و آن‌ها پیشرفت و رشد دو رقمی پیدا می‌کنند و نیازشان به نفت زیاد می‌شود لذا قیمت نفت گران می‌شود و ما نفت ۱۳۰ دلار، ۱۳۷ دلار و ۱۴۰ دلار می‌فروشیم و بعد می‌گوییم چه روزهای خوشی که در سایه توسعه دیگران شکل گرفت.
وی ادامه داد: تعبیر قشنگی نیست که من بگویم اگر کسی بخواهد ریزه‌خوار سفره دیگری باشد خیلی قشنگ نیست؛ اینکه رشد اقتصادی دنیا پایین بیاید و وضع اقتصادی چین و هند و سایر کشورها و قیمت نفت پایین بیاید و رشد آن‌ها بالا برود، قیمت نفت ما هم افزایش یابد، این اقتصاد مقاومتی نیست.
رئیس قوه مجریه گفت: رهبر معظم انقلاب برای همین بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند که ما اقتصادی داشته باشیم و روی پا و استعداد جوانان خودمان بایستیم و حتی تعامل ما با جهان نیز بر مبنای ابتکار سیاسی خودمان باشد.
روحانی افزود: آنچه ما به عنوان فناوری می‌گوییم فناوری تنها در نفت، گاز و معدن و صنعت و آی‌تی نیست. در سیاست خارجی نیز ما نیاز به فناوری داریم و برای گفت‌وگو در منطقه و جهان نیز نیاز به هنر و فناوری داریم.
وی ادامه داد: علم تنها علم در زمینه مسایل مربوط به صنعت نیست بلکه ما در زمینه سیاسی نیز نیاز به علم دانش و فناوری داریم و باید پیچ و خم‌ها را با علم و دانش، خرد، منطق، استعداد و همکاری و هماهنگی، انسجام و اتحاد طی کنیم.

انتخابات جای تهمت و تخریب نیست
رئیس جمهوری اضافه کرد: بدانید با دعوا، اختلاف و افراط‌گری به هیچ جا نمی‌رسیم، خراب کردن و آتش زدن کاری ندارد. ساختن و آباد کردن کار مهمی است، دعوا درست کردن که کاری ندارد به عنوان مثال شما با یک نفر دوست هستید و خدای نکرده با یک بد دهنی و خیانت رفاقت از بین می‌رود و دوستی از هم می‌پاشد.
روحانی افزود: بهم زدن و تحریم درست کردن آسان است و با یک بی عقلی تحریم درست می‌شود اما تحریم برداشتن سخت است، تعامل سخت است، دعوا که سخت نیست.
وی با بیان اینکه همه باید متحد شویم و دست به دست هم دهیم، اظهار داشت: انتخابات باید صحنه رقابت آزاد، اخلاقی، درست، عاقلانه و خردمندانه باشد و انتخابات جای تهمت و تخریب نیست. چرا واقعیت‌ها را به مردم بزرگ ایران نگوییم؟
رئیس جمهوری ادامه داد: دولت منتخب مردم را تخریب کنیم برای چه؟ اولا دروغ‌ها که آشکار می‌شود، کسی نمی‌تواند به مردم برای بلند مدت دروغ بگوید. دروغ گفتن‌ها برای یک زمان کوتاه است و آشکار خواهد شد.
وی گفت: چرا ما خوشحال نیستیم که ملت ما شادمان باشد، چرا دلمان نمی‌خواهد ملتمان احساس کند که همه در حال کار و تلاش هستند، بله به طور طبیعی ممکن است اختلاف کوچک هم پیش آید و سلیقه‌ها یکی نباشد و شیوه‌های مختلف مد نظر باشد اما اختلاف‌های کوچک را تبدیل به شکاف‌های بزرگ نکنیم. ما یک ملت و امت هستیم، منفعت کشور از آن همه است.
رئیس جمهوری اظهار داشت: اگر فازهای پارس جنوبی یکی پس از دیگری شکوفا شود تنها به نفع استان بوشهر و حتی تنها به نفع ایران نیست، خط لوله گاز، خط صلح و ارتباط و خط تعامل با جهان است.
روحانی اضافه کرد: شما اگر تولید گازتان از هزار میلیون بشکه و بیشتر عبور کند که این همه نیاز داخلی نداریم و ناچاریم بخشی از آن را صادر کنیم. وقتی این گاز به کشور همسایه یا غیر همسایه صادر می‌شود، به معنای تعامل و ارتباط با جهان است.
وی گفت: همانطور که در اجلاس سوم سران کشورهای تولیدکننده گاز در تهران دیدید، گاز مایه نزدیکی و وحدت کشورها است.
رئیس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: ما در شرایط بسیار دشوار در زمینه انرژی، آب، راه، حمل و نقل، ارتباطات با جهان و ترانزیت، علم و فناوری و صنایع و معادن شاهد پیشرفت بسیار خوب و رشد بسیار عالی بودیم.
روحانی افزود: همین امسال در شرایط سخت اقتصادی شاهد رشد در زمینه کشاورزی بودیم، سال قبل وضع بارندگی چندان مناسب نبود و خشکسالی بود اما در بسیاری از محصولات دیدید که به سمت خود اتکایی حرکت کردیم، کسری تراز ما در مواد غذایی سال به سال کاهش می‌یابد که این نشانه رشد و حرکت است.
وی اظهار داشت: گاز تنها پول و تعامل با همسایگان و تعامل سازنده با جهان نیست، تنها خودکفایی و استقلال اقتصادی نیست، گاز هوای پاک، محیط زیست و نجات از آلودگی است که امروز به عنوان یک معضل بزرگ پیش پای جهان است.

انتقاد نسبت به تبلیغات برخی‌ها درباره آلودگی هوا
رئیس دولت تدبیر و امید گفت: دو هفته دیدید هوا در شهرهای بزرگ ما ساکن بود و برخی دستگاه‌های تبلیغاتی داخلی ما هم به قول مردم بل گرفتند و هرچه خواستند گفتند، خب نگفتند در همان ایام وضع آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای بزرگ شرق آسیا، پکن، هند و اروپا چگونه بود. در اروپا بعضی روزها بیرون آوردن خودرو به خاطر آلودگی ممنوع بود.
روحانی گفت: البته این درست است که باید به سمت هوای سالم برویم اما همه می‌دانیم این کار در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست، قدم به قدم باید پیش رویم، ما بسیاری از آلودگی‌ها را در این دولت کم کردیم. برخی آلودگی‌ها نیست و برخی آلودگی‌ها هم هنوز وجود دارد.
وی با اشاره به توجه به مقوله‌هایی همچون سوخت منازل، ماشین‌ها، تعمیر ماشین، به روز کردن حمل و نقل و حمل و نقل عمومی برای پیشگیری از آلودگی هوا افزود: همه باید دست به دست هم دهیم.
روحانی اضافه کرد: یکی از راه‌های داشتن هوای سالم توسعه تولید گاز است و می‌تواند آلودگی‌ها را کم کند و هوای سالم را برای ما ایجاد کند.
رئیس جمهوری اظهار داشت: خبرهایی که گفته شد بسیار خوشحال کننده بود؛ اینکه سال ۹۶ سال پایان فازها در پارس جنوبی خواهد بود. البته گفتند فاز ۱۴ نیمه‌کاره باقی خواهد ماند.
وی ادامه داد: البته من تاکید کردم هر طرحی را در کشور تا وقتی ۱۰۰ درصد کامل نباشد نباید افتتاح کنیم، خود من هم شاید در این زمینه مقداری وسواس داشتم و چند بار از مهندس زنگنه (وزیر نفت) سوال کردم همه بخش‌های فازهایی که می‌خواهیم افتتاح کنیم، تکمیل شده است؟ طرح باید یک بار افتتاح شود، نه صدبار کلنگ می‌زنند و نه صدبار افتتاح می‌کنند.
رئیس جمهوری افزود: بارها تاکید کرده‌ام که پروژه‌ها یک بار باید افتتاح شود و برای هر پروژه‌ای یک بار کلنگ زده شود نه اینکه صدبار کلنگ زده شود و الحمدالله فازهایی که امروز افتتاح شد، کامل بود و کار بزرگی انجام گرفته است که از همه تشکر می‌کنم.
روحانی افزود: از مهندس زنگنه که وزیری پرتلاش هست تشکر می‌کنم، البته بار بزرگی به دوش ایشان بعد از رفع تحریم است و شما می‌دانید وقتی تحریم رفع می‌شود، مانع از پیش پای ما برداشته می‌شود و باید برای این کار ورزش کنیم و آماده باشیم.
وی یادآور شد: ما در گذشته می‌خواستیم بدویم ولی جلوی ما دیوار بود اما الان آماده‌ایم برای رقابت با دنیا، بنابراین همه باید تلاش کنند.
رئیس دولت یازدهم با اشاره به اینکه باید همه تلاش خود را به کار بگیریم که یک بخش بزرگ آن در نفت، گاز و پتروشیمی است، افزود: از قرار گاه سازندگی تشکر می‌کنم و از ابتدا نیز گفتم که این قرارگاه چند مگاپروژه را مد نظر قرار دهند و آن‌ها را دنبال کنند و به نام قرارگاه هم ثبت شود.
روحانی خاطر نشان کرد: آن‌ها که در دوران جنگ برای استقلال کشور خون و جان دادند و فداکاری کردند، امروز هم برای آبادانی کشور کار خوب انجام می‌دهند و این محدود به مسایلی نیست که به عنوان عبادت نماز بخوانیم و یا روزه بگیریم و حج برویم.
وی تصریح کرد: کار خوب باید انجام داد. هرچه هست در دین توضیح داده شده و باید در مسایل به عقل خود رجوع کنیم اگر می خواهید به فلاح و رستگاری برسید، هم در برابر خدا عبادت کنید و هم انواع کار خوب را انجام دهید که رستگاری برای شما باشد.
رئیس جمهوری افزود: از مهندس جوادی، شعبان‌پور و سردار عبداللهی، مهندس شریف‌زاده و همه مدیران و آن‌هایی که در این فاز ۱۵ و۱۶ و برای توسعه کشور در هر کجا فعالیت می‌کنند، از طرف خودم و ملت ایران تشکر می‌کنم و آرزوی توفیق بیشتر برای همه داریم.
روحانی اضافه کرد: به مردم استان بوشهر، کنگان، عسلویه و نخل تقی تبریک می‌گویم و در گذشته نیز تاکید کردم کارهای توسعه‌ای که انجام می‌گیرد باید مردم استان بوشهر هم خیرش را لمس کنند.
وی با اشاره به طرح استاندار بوشهر برای این استان افزود: بنا شد این طرح مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد و ان‌شاءالله خیر امور برای ملت بزرگ ایران مردم استان بوشهر شامل شود و خداوند توفیق را برای شما روزافزون کند. کاری که عبادت بوده خداوند مورد قبول قرار دهد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.