وال استریت ژورنال از فشار مجلس امریکا برای اعمال تحریم جدید علیه ایران خبر داد

قانونگذاران آمریکا خواهان وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه آزمایش موشکی بالستیک این کشور هستند؛ در حالی که هر تحریم جدیدی، از سوی مقامات ایرانی به عنوان نقض توافق هسته‌ای قلمداد خواهد شد.

به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال، موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای تاریخی ایران و گروه ۱+۵ که در ژوییه سال ۲۰۱۵ در وین حاصل شد، می‌گویند که کاخ سفید برای حفظ اعتبار آمریکا در اجرای این توافق باید تحریم‌های جدیدی علیه ایران به دلیل آزمایش موشکی که این کشور ظاهرا به تازگی انجام داده است، اعمال کند.
دموکرات‌های کنگره در حال افزایش فشار بر دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا هستند تا ایران را به دلیل آزمایش موشکی بالستیک اخیرش مسوول بداند.
دولت آمریکا در اواخر ماه دسامبر ۲۰۱۵ اعلام کرد: قصد اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید تهران را دارد اما اندکی بعد از تصمیم خود صرف‌نظر کرد و گفت که به زمان بیش‌تری برای کار دیپلماتیک با ایران نیاز دارد، با این حال هیچ چارچوب زمانی برای وضع این تحریم‌ها مشخص نکرد.
این تاخیر برخی از این دموکرات‌ها را به ویژه آن‌هایی که جوامع و سرمایه‌داران یهودی حمایت می‌شوند در موقعیت سختی قرار داده است. بسیاری از این قانونگذاران تابستان گذشته را درگیر مساله حمایت یا مخالفت با توافق هسته‌ای بودند، توافقی که اسراییل از مخالفان سرسخت آن بود.
به نوشته وال استریت ژورنال، مجلس نمایندگان آمریکا قرار است چهارشنبه هفته جاری مصوبه جدید کمیته روابط خارجی را به رای بگذارد. براساس این مصوبه، دولت آمریکا علیرغم تعهدش برای لغو تحریم‌های ایران نمی‌تواند تحریم‌ها علیه افراد یا نهادهای خاص ایرانی را بردارد مگر این که اوباما تضمین دهد این افراد و نهادها در برنامه موشکی بالستیک ایران مشارکتی ندارند. بسیاری از نمایندگان دموکرات گفته‌اند که در حال بازبینی این مصوبه هستند.
به نظر می‌آید بحث درباره توافق هسته‌ای با ایران در آستانه اجرای توافق و لغو تحریم‌ها علیه تهران شدت یابد. براساس این توافق، آمریکا باید ۱۰۰ میلیارد دلار از درآمد نفتی ایران را که در حساب‌های خارجی مسدود شده است را آزاد کند. ایران در ازاء برنامه هسته‌ای‌اش را محدود می‌کند.
به نوشته این روزنامه آمریکایی، دموکرات‌ها در حالی از رییس‌جمهوری می‌خواهند به دلیل برنامه موشکی ایران تحریم جدید علیه این کشور صادر کند که مقامات ایرانی تاکید می‌کنند هرگونه تحریم جدید نقض توافق هسته‌ای قلمداد خواهد شد.
هرچند هنوز مشخص نیست که دموکرات مصوبه کمیته روابط خارجی را به عنوان راهی برای فشار بر دولت آمریکا می‌دانند یا نه. برخی از آن‌ها گفته‌اند که با این مصوبه مخالفت می‌کنند چراکه از نظر آن‌ها توافق هسته‌ای را به خطر می‌اندازد. سخنگوی مک گاون، نماینده دموکرات آمریکایی گفته است که این نماینده علیه مصوبه کمیته روابط خارجی رای خواهد داد و باید به دقت بررسی کرد که اقدامی که انجام می‌شود به معنای واقعی مفید و کارآمد هست یا نه.
جمهوری‌خواهان آمریکا در مجلس نمایندگان در تلاش برای سخت کردن روند لغو تحریم‌های ایران طرحی را به تصویب رساندند که افراد و نهادهای خاص ایرانی را هدف قرار می‌دهد و مانع از رفع تحریم‌ها علیه آن‌ها می‌شود. اکنون به نظر می‌رسد دموکرات‌هایی که حتی از توافق هسته‌ای حمایت کرده بودند به دنبال راهی برای فشار بر دولت هستند و می‌خواهند در ادامه اقدامات خصمانه‌شان علیه کشورمان به بهانه برنامه موشکی ایران تحریم‌های جدیدی را وضع کند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.