دیوید بوئی دو روز بعد از انتشار آخرین آلبومش بر اثر سرطان درگذشت

دیوید بوئی یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان عصر طلایی راک در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ روز گذشته بر اثر سرطان درگذشت و اینگونه موسیقی راک یکی از شاخص‌ترین و غریب‌ترین چهره‌هایش را از دست داد.

دیوید بوئی David Bowie که چندی پیش در روز تولد ۶۹ سالگی‌اش بیست و پنجمین آلبوم استودیویی خود را با نام «ستاره سیاه» (Black Star) منتشر کرده بود، روز یکشنبه با میلیون‌ها هوا دارش در سرتا سر دنیا وداع کرد.
در بیانیه ای که خانواده او در رسانه های اجتماعی منتشر کرده اند آمده: «دیوید بوئی امروز درحالیکه خانواده اش در کنار او بودند، پس از ۱۸ ماه مبارزه شجاعانه با سرطان در آرامش درگذشت»
 خواننده ، آهنگساز و ترانه سرای برجسته‌ای که با ادبیات منحصر به فردش در تحولات بزرگی که در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی رخ داد بسیار موثر بود. بوئی یکی از ساختار شکن‌ترین جهره‌ها در عصر طلایی راک بود. مردی با چشمان دو رنگ که با تصویری جادویی در عین حال با اتوریته و جذابیت خاص خودش روی صحنه ظاهر می‌شد. پرفرومنس مخصوص به خودش را داشت و ادبیات موسیقی راک را به سهم خود ارتقاء داد.
دیوید بوئی با نام دیوید جونز هشت ژانویه ۱۹۴۷ در لندن به دنیا آمد در سیزده سالگی نواختن ساکسیفون را آغاز کرد و و بعد از ترک دبیرستان بروملی سه سال به عنوان هنرمند تبلیغات فعالیت کرد. بعد نواختن در گروه را آغاز کرد و نام خود را به دیوید بوئی تغییر داد تا نام او با نام دیوی جونز از گروه مانکیز اشتباه گرفته نشود. او در سال ۱۹۶۶ سه تک‌آهنگ منتشر کرد و به این ترتیب فعالیت خود را به عنوان یک موزیسین صاحب اثر به طور رسمی آغاز نمود. او در سال ۱۹۶۹ با انتشار قطعه‌ای به نام «اعجوبه‌ی فضایی» شهرت بسیاری کسب کرد و این ترانه تبدیل به اولین قطعه‌ هیت او شد.
بووی در نوجوانی دچار حادثه‌ای شد و یکی از چشمانش از آن به بعد جهان را خاکستری می‌دید و از تشخیص رنگ ها ناتوان شد. این اتفاق در تمام طول او تفیسر متفاوتی از زندگی برای او به همراه داشت. 
همکاری بوئی در اواخر دهه هفتاد با برایان اینو (یکی از بنیانگذارن موسیقی امبینت) او را در زمره  معدود هنرمندان پیشکسوتی قرار داد که موسیقی جریان نو آن‌ها را جدی گرفت. در دهه هشتاد بوئی با آلبوم «بیا برقصیم» (۱۹۸۳) موسیقی پاپ جریان اصلی را دنبال کرد و تلاش‌های بسیاری نمود تا با تمایلات جدید و معاصر آن زمان همگام باشد. دهه نود دوره‌ای بود که بوئی موسیقی گرانج، اینداستریال راک، رپ و دنس را به آغوش کشید و موفقیت‌های متعددی هم در این عرصه‌ها کسب کرد. تا آن زمان دیگر جایگاه او در تاریخ موسیقی محکم و مسلم شده بود و وی به عنوان هنرمندی شناخته می‌شد که بر هنر اجرای پرطمطراق و خودنمایی همان تاثیری را داشت که جیمی هندریکس برای گیتار الکتریک داشت.
علاقمندان سینما هم او را در فیلم‌های به کارگردانی نیکلاس روگ و کریستوفر نولان دیده‌اند. مشهورترین فیلمی که او بازی کرد، «پرستیژ» نام داشت. در بازیگری هم موفق بود و البته به دلیل تمرکزش بر موسیقی هیچگاه بازیگری را چندان جدی نگرفت.
 بوئی در طی چهار دهه فعالیت حرفه‌ای خود افتخارات زیادی را کسب کرده است از جمله دو جایزه گرمی، چند جایزه بریت، چند جایزه برای موزیک ویدئوهایش و بسیاری افتخارات و جوایز دیگر.  تاکنون بیش از ۱۴۰ میلیون نسخه از آلبوم‌های او فروش رفته و در بریتانیا ۹ آلبوم پلاتینیوم، ۱۱ طلا و ۸ نقره  را در کارنامه کاری اش ثبت کرده است. مجله رولینگ استون در لیست صد هنرمند راک او را در جایگاه سی و نهم قرار داده و بیست و سومین خواننده موفق تاریخ راک می‌داند. بوئی در سال ۱۹۹۶ به تالار مشاهیر راک اند رول پیوست و در سال ۲۰۱۳ یکی از اعضای تالار مشاهیر علمی‌تخیلی و فانتزی شناخته شد.
 

 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.