لاریجانی: کشورهای منطقه اشتباه‌های صدام را تکرار نکنند/ ملت ایران در مقابل هیچ تجاوزی کوتاه نمی‌آید

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: صدام پس از پایان جنگ در پی‌‌ همان روحیه سلطه‌گری به کویت نیز حمله کرد و امروز هم کشورهای دیگر اگر همین تصور را داشته باشند مرتکب‌‌ همان اشتباه‌های صدام می‌شوند.

علی لاریجانی امروز در دیدار با مدیران و پیشکسوتان جهاد و مقاومت دفاع مقدس با بیان اینکه دفاع مقدس یک موضوع عام برای مردم و مسلمانان است بنابراین باید در همین سطح نیز مسئولان اهتمام کنند و ما امیدواریم تلاش‌ها در طریقه دفاع مقدس به ثمر بنشیند چرا که دفاع مقدس باید برای نسل آینده یک راه روشنی را ترسیم کند.
 
تاریخ دفاع مقدس و حفظ ارزش‌های آن میراثی گرانقدر برای ملت است
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکیدکرد: البته باید به دفاع مقدس نگاه چند وجهی داشت چون موضوعی بسیار مهم است و ابعاد مختلفی دارد، بنابراین باید به همه وجوه آن توجه کرد که تاریخ دفاع مقدس و حفظ ارزش‌های آن میراثی گرانقدر برای ملت است.
لاریجانی ادامه داد: در جنگی که صدام پرچم دار آن بود، جنگ عراق علیه ایران نبود بلکه یک جنگ جهانی بود چراکه در جنگ‌های جهانی معمولا چندین کشور حضور دارند و در جنگ تحمیلی نیز همه کشورها در مقابل ایران قرار داشتند. به عبارت بهتر در اردوگاه صدام بودند البته شاید چند کشور کوچک نیز بودند که خارج از این موضوع قرار داشتند اما آن‌ها هم با ملاحظه با ما کار می‌کردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی کشورها در جنگ تحمیلی ساکت بوده و یا کمک اندکی به ایران داشتند، گفت: اگر جنگ تحمیلی در یک اشل جنگ جهانی ترسیم شود می‌توان به اهمیت کار ملت ایران در دفاع مقدس پی برد و اینکه ملت ایران چگونه در مقابل این صف جهانی ایستادگی کردند.
وی با بیان اینکه در آن شرایط کشورهای مختلفی به صدام کمک اطلاعاتی می‌کردند، گفت: تا اواخر جنگ نیز بسیاری از کشورها امکانات نظامی به صدام می‌دادند و حتی برخی کشورها نیز برای اولین بار هواپیما به صدام اجاره دادند و در این میان آلمان‌ها نیز سلاح‌های شیمیایی به صدام دادند بنابراین شرایط از نیمه جنگ تغییر کرد و حتی برخی کشورهای مهم اسلامی نیز نیرو به صدام می‌دادند.

ملت ایران در مقابل هیچ تجاوزی کوتاه نمی آید
لاریجانی تاکید کرد: در یک سفرم به کشور سعودی از یکی از مسئولان ارشد این کشور پرسیدم که چرا به صدام در جنگ علیه ایران کمک کردید و این مقام مسئول گفت که ما اشتباه کردیم و فقط 40 میلیارد دلار در این جنگ به صدام کمک کردیم البته همین کشورهای خرده ریز در منطقه نیز کم به صدام کمک نکردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صدام بیشتر سلاح برای جنگ با ایران را از کشور شوروی سابق تامین می‌کرد، افزود: شوروی نیز در آن زمان در کنار صدام بود اما باید دید که چه عواملی باعث شد که این صحنه بوجود آید و چه عواملی باعث گردید که صدام این اشتباه را انجام دهد چراکه ملت ایران در مقابل هیچ تجاوزی کوتاهی نمی‌کند بنابراین اینکه حتی پس از جنگ نیز هیچ کشوری جرأت نمی‌کرد به ایران تجاوز کند نتیجه مقاومت ملت ایران بود.
وی ادامه داد: یکی از دلایلی که در آن زمان باعث شد عراق به ایران حمله کند این بود که آن‌ها تصور می‌کردند نیروهای مسلح در ایران دچار آشفتگی هستند و حتی سپاه پاسداران نیز در آن زمان به طور کامل شکل نگرفته بود بنابراین سپاه تنها در درگیری‌های داخلی فعال بود اما هیچ گروهی در جنگ‌های کلاسیک نداشت بنابراین تقویت بنیه دفاعی کشور امروز نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است بنابراین اگر کشوری هرچند دارای آرمان‌های بلند باشد اما از بنیه دفاعی بازدارنده برخوردار نباشد کشورهای دیگر را دچار توهم می‌کند که می‌توانند به این کشور حمله کنند.
 
امروز برخی از کشورهای منطقه اشتباهات صدام را مرتکب می‌شوند
لاریجانی با تاکید بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بازدارندگی نیروهای مسلح گفت: یکی دیگر از دلایلی که آن زمان عراق را ترغیب به حمله به ایران کرد آن بود که در داخل کشور یک آشفتگی سیاسی وجود داشت چراکه بنی صدر در آن زمان رئیس جمهور بود و با توجه به اینکه امکانات سیاسی بسیاری داشت اما دائما در داخل کشور مسئله سازی می‌کرد و همچنین با سران حزب جمهوری و قوه قضائیه درگیر بود.
وی ادامه داد: همچنین در آن زمان شرایط بین المللی به گونه‌ای بود که زمینه را برای حمله عراق به ایران فراهم می‌کرد چراکه رژیم صدام به دنبال گستردگی قدرت خود بود و در این تفکر بود که باید به همه کشورها مسلط باشد اما در مقابل ملت ایران شکست خورد و حتی پس از پایان جنگ نیز به دلیل همان روحیه سلطه‌گری خود به کویت نیز حمله کرد بنابراین امروز هم کشورهای دیگر اگر همین تصور را در منطقه داشته باشند همان اشتباهات صدام را مرتکب می‌شوند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیداری اسلامی در منطقه سران برخی کشورها را دچار اشتباهات محاسباتی کرد، گفت: آن‌ها تصور می‌کردند که می‌توانند با پول و نظامی‌گری حرکت بیداری اسلامی را متوقف کنند که نمونه آن حمله سعودی ها به بحرین و یمن است که خوشبختانه نتوانستند در این حملات به مقاصد خود دست پیدا کرده و موفق شوند در نتیجه دچار اشتباهات محاسباتی شدند.
لاریجانی تاکید کرد: وجه دیگر دفاع مقدس روحیه همبستگی در بین آحاد ملت ایران بود که صرفا این همبستگی عاطفی نبود و یک وجدان دینی بود بنابراین فهم جهاد و شهادت بر دل جوانان نشست و در حال حاضر خانواده‌هایی با ۴ شهید زندگی می‌کنند که همچنان روحیه مقاومت را دارند.
 
دفاع مقدس باعث روحیه همبستگی در بین آحاد ملت ایران شد
وی گفت: در دیدارهای اخیرم با خانواده‌های شهیدان در دفاع از حرم‌های مقدس در سوریه آن‌ها تاکید داشتند که ما آرزو داریم حتی فرزندان دیگرمان را نیز برای شهادت به سوریه بفرستیم بنابراین این موضوع یک امر متعالی است که بر حیات آن ها سایه افکنده و اگر در یک محله یک جوانی شهید شود همه ساکنین آن محله در خانه آن شهید جمع شده و آن خانه مأوای آن‌ها خواهد بود.
لاریجانی با اشاره به اینکه چندی قبل غربی‌ها تحلیل‌های متفاوتی را از رفتار کشورها در جنگ ارائه دادند، گفت: غربی‌ها در مورد ایران می‌گفتند که ویژگی جمهوری اسلامی ایران این است که دارای نیروهای آب دیده است و آن ها از جنگ نمی‌هراسند که این قدرت بسیار مهم است و این موضوع یک میراث بسیار بزرگ می‌باشد البته نقش رهبری نیز در این خصوص بسیار مهم بود و امام این تفکر را به وجود آورد و این موضوع تبدیل به رویش زندگی شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وجه دیگر دفاع مقدس آن بود که جمهوری اسلامی ایران در آن زمان در یک تحریم بزرگ تسلیحاتی قرار داشت و غیر از ۲ الی ۳ کشور بقیه کشورها مقابل ایران بودند، بنابراین ما مجبور بودیم که در داخل کشور تمرکز کنیم و در آن زمان بخش های مختلف به کمک بنیه دفاعی ایران آمدند و حتی ایران خودرو در آن زمان سلاح تولید می‌کرد.
لاریجانی ادامه داد: اینکه کارخانجات صنعتی ما در زمان دفاع مقدس در تولید سلاح کمک هایی انجام دادند گویای این است که در شرایط سخت از سرمایه های موجود استفاده می شود. امروز مقام معظم رهبری روی اقتصاد مقاومتی تأکید دارد بنابراین باید به بنیه داخلی توجه شود.
 
اقتصاد کشور باید منعطف باشد تا روی پای خود بایستیم
وی افزود: شرایط اقتصادی کشور در زمان جنگ سخت تر از امروز بود گاهی در آن زمان قیمت نفت به بشکه ای 7 دلار رسیده بود در حال حاضر نیز سعودی ها تلاش می کنند قیمت نفت کاهش یابد و شنیدم که به یکی از کشورهای منطقه گفته بودند قیمت نفت را آنچنان کاهش می دهیم که ایران هیچ ثمری از برجام نبرد که باید گفت اولا به خودتان زیان وارد می کنید و همچنین به سایرکشورهای اسلامی.
لاریجانی ادامه داد: ایرانی ها تجربیات سخت تر از کاهش قیمت نفت را نیز داشته اند و به خاطر دارم زمانی درآمد کل کشور به ۷ الی ۸ میلیارد رسیده بود و با وجود اداره جبهه ها وضعیت مردم نیز ساماندهی می‌شد و ما زندگی کردیم و مشکلات آن‌چنانی نداشتیم.
رئیس مجلس با بیان اینکه کشور باید قدرت انعطاف داشته باشد افزود: کشورهای غربی و دشمنان تصور نکنند که ما نیازمندیم و با فشار دچار شکستگی می‌شویم البته باید حکم‌رانان به این موضوع توجه کنند که اقتصاد کشور باید منعطف باشد تا روی پای خود بایستیم.
 
سیاست اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد مولد و زاینده
وی ادامه داد: استقلال اقتصادی و سلامت اقتصادی فوق العاده مهم است و در این رابطه شهید مطهری تأکید دارد بدون سلامت اقتصادی نمی توان به آرمان های متعالی دست یافت.
لاریجانی افزود: اقتصادی، اقتصاد سالم است که مردمی و تولیدگر باشد و سیاست اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد مولد و زاینده که باید به آن به طور مطلوب دست یافت.
رئیس نهاد قانونگذاری با تأکید بر اینکه ایران اسلامی تجربیات خوبی از دفاع مقدس به دست آورده و از ظرفیت بازدارنده ای برخوردار شده گفت: مردم ایران نجیب هستند و برای نجابت خود هزینه دادند و آن را حفظ می کنند و با وجود اینکه قصد تعرض به هیچ کشوری را ندارند اما باید دیگران نیز بدانند که اگر به جمهوری اسلامی ایران تعرضی بشود آن کشور را رها نخواهد کرد و برخی ها نباید دچار توهم بشوند که ایران را در مضیغه قرار دهند به دلیل اینکه هیچ قدرتی نمی تواند به اندازه ایران از میراث دفاع مقدس برخوردار باشد و این یک ظرفیت است.
 
شرایط را باید برای ورود کارآفرینان فراهم کرد
لاریجانی با بیان اینکه بایداز ظرفیت نیروی انسانی در کشور برای تولید استفاده شود گفت: شرایط را باید برای ورود کارآفرینان فراهم کرد و تصور من این است که باید رفتار ایران اسلامی در گذشته و حال برای آن کشورها درس باشد و اگر بعد از دفاع مقدس ایران تلافی نکرد به دلیل این است که ایران نگاه بازی خرد یا حسودانه ای ندارد بلکه جمهوری اسلامی ایران نگران سرنوشت تمامی امت اسلامی است.
وی با بیان اینکه پیشرفت ملل اسلامی برای ایران افتخار است گفت: به طور مثال اگر مصر کشور قدرتمندی باشد این یک افتخار است چون مردم آن مسلمان هستند و این تقویت بنیه تمامی مسلمانان محسوب می شود همانطور که اگر عراق قوی باشد و از شر تروریست ها خلاص شود برای تمامی مسلمانان مهم است.
 
ایران به دنبال وحدت اسلامی است
لاریجانی گفت: گاهی تحلیل هایی می کنند که رقابت های منطقه ای ایران اسلامی باعث به هم زدن موازنه در منطقه شده است این در حالی است که ایران به دنبال چنین رقابت هایی نیست بلکه ایران به دنبال وحدت اسلامی است و نقطه مقابل تفرقه افکنی تکفیری ها هستیم.
وی ادامه داد: دولت سعودی مرتکب اشتباهات استراتژیک شده البته شاید سعودی ها تصور می کنند که تصویری که از آنان ارائه شده تصویری است که عربستان به تمامی تروریست ها کمک کرده است و سعودی ها برای مقابله با این فرار رو به جلو می کنند و یا دعوا در منطقه راه می اندازند.
لاریجانی افزود: سعودی ها چند سال به تروریست ها در سوریه کمک کردند و به مردم ضربه زدند و همچنین مردم مظلوم یمن را کشتند ولی کاری از پیش نبردند و با توجه به اینکه ممکن است احساس کنند چون در پروژه های خود موفق نبوده اند باید فرار رو به جلوداشته باشند این در حالی است که عربستان باید اشتباهات خود را اصلاح کند.
وی ادامه داد: شنیده می شود که می گویند ایران در منطقه دخالت می کند اما باید توجه داشت ما دخالتی انجام نمی دهیم و قدرتمند شدن کشورهای اسلامی برای ما افتخار است و اگر با خواست کشور عراق به آنان کمک کردیم به این دلیل بود که آنان با داعش در حال مبارزه اند و از ما کمک خواستند البته برخی کشورهای منطقه عنوان کردند در سوریه معارضه است اما در عراق که دموکراسی وجود داشت پس به چه دلیل به گروه های تروریستی در عراق کمک کردید.
 
دولت سعودی مرتکب اشتباهات استراتژیک شده است
دکتر لاریجانی گفت: زمانی که در شورای امنیت ملی مسئولیتی داشتم به کشور سعودی سفری داشتم پادشاه آن کشور در جلسه خصوصی به من گفت چرا ایران در عراق دخالت می کند جواب دادم ما چه دخالتی انجام می دهیم که او اظهار داشت به من اطلاع دادند ایران 5 میلیون پاسدار به عراق فرستاده که من گفتم کل سپاه پاسداران ایران اسلامی 200 الی 300 هزار نیرو دارد چطور امکان دارد که باید به این توهم توجه کرد. این اشتباهات فرسایشی در نیروهای مسلمان ایجاد کرده است.
رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: البته اقدامات برخی کشورهای اسلامی غصه آور است به دلیل اینکه بیشترین بهره را صهیونیست ها از این کار می برند و آنان نیز باید توجه داشته باشند ایران نمی تواند کارهای غلط برخی از کشورها را در حمله به دیگران تحسین کند.
لاریجانی افزود: بخش دیپلماسی و رسانه ها باید برخی از کشورها را از توهم خارج کنند و باید عنوان کرد حیف است برخی از کشورهای منطقه با وجود برخورداری از بنیه اقتصادی و دفاعی پول های خود در جاهای اشتباهی هزینه می کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با آرزوی توفیق برای حاضرین در جلسه یادآور شد: پیشنهاد سردار کارگر در خصوص توجه به حفظ آثار دفاع مقدس در تدوین برنامه ششم باید در حال حاضر که بحث دائمی شدن احکام برنامه ششم مطرح است بیشتر لحاظ شود و باید پیشنهادات خود را ارائه دهید تا پشتیبانی ها به عمل آید.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.