مشتری جدید پای راه آهن تهران – مشهد

چین، روسیه، آلمان و حالا اسلوونی؛ لغو قریب الوقوع تحریم‌ها دست ایران را باز گذاشته تا با سنجش شرایط سرمایه گذاران خارجی، آنچه که بیشترین هم خوانی را با اهداف اقتصادی کشور دارد انتخاب کند.

اگر چند سال قبل ایران با خروج پر تعداد سرمایه گذاران خارجی رو به رو بود و آمار سرمایه گذاری خارجی در کشور به سختی افزایش می یافت، لغو تحریم‌ها که احتمالا تا چند هفته دیگر نهایی شود شرایط را به طور کلی تغییر داده است.

پس از حضور هیات‌های بلند مرتبه خارجی از کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا که مقدمات ابتدایی و سیاسی حضور سرمایه گذاران در ایران را برداشتند حالا وقت آن رسیده که سرمایه گذاران و شرکت‌های خارجی که قصد عقد قرارداد مستقیم با ایران را دارند به داخل کشور سفر کنند.

با ورود موج نخست سرمایه گذاران پس از برجام وزارت راه و شهرسازی نیز شرایط را برای طبقه بندی و اولویت بندی پروژه های خود مناسب دیده و به دنبال استفاده حدکثری از فضای ایجاد شده است.

پس از معرفی تعداد قابل توجهی از طرح های عمرانی ایرانی در همایش رسمی که چند ماه قبل برگزار شده حالا زمان مذاکره بر سر طرح ها به شکل یک به یک رسیده است و در این میان به نظر می رسد طرح های نویی مانند برقی سازی قطار تهران – مشهد یکی از جذاب ترین طرح هاست.

این راه آهن که چند ماه قبل خبر تامین فاینانس آن از سوی چین اعلام شد در هفته های گذشته مشتری‌های جدیدی را به خود دیده تا جایی که چند روز قبل مذاکرات ابتدایی ایران با شرکت زیمنس برای حضور این شرکت بزرگ آلمانی در مراحل و تجهیزاتی کار نیز مطرح شد.

در ادامه مذاکرات وزارت راه با طرف‌های خارجی، این بار به نظر می رسد اسلوونی نیز جزو گزینه‌های ورود به طرح برقی سازی ریل تهران مشهد است و قائم مقام آخوندی در این باره شرایط را برای آنها تشریح کرده است.

در جریان دیدار اصغر فخریه کاشان با هیات اقتصادی کشور اسلوونی صحبت از این طرح ریلی نیز مطرح و اعلام شده شرایط برای ورود این کشور اروپایی به طرح مدنظر فراهم است.

به گفته فخریه کاشان این مسیر سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفر مسافر دارد و ما معتقدیم کشورهایی که می‌خواهند در این مسیر سرمایه‌گذاری کنند، باید همه اقدامات مورد نیاز آن اعم از زیرساخت‌ها و اقدامات سخت‌افزاری تا روساخت‌ها و اقدامات نرم‌افزاری را به صورت یکپارچه انجام دهد.

اینکه کدام کشور در این حوزه فعال شود نیز سوال دیگری است که می توان برای آن در صحبتهای قائم مقام آخوندی پاسخ یافت. وی اعلام کرده برخی شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند اما اگر قیمت‌های پیشنهادی اسلوونیایی‌ها در این بخش قابل رقابت با آنها باشد، ما از سرمایه‌گذاری این شرکت‌های شرق اروپا استقبال می‌کنیم.

ورود این مشتری جدید اروپایی به عرصه سرمایه گذاری ریلی ایران می تواند امری مهم برای وزارت راه در افزایش قدرت چانه زنی خود باشد. موضوعی که اهمیت آن شاید در جریان قراردادهای آینده زیرساختی کشور به خوبی روشن شود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.