بهره برداری از ایرانی ترین پروژه گازی

طرح توسعه فازهای 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی با حضور ریس جمهوری به طور رسمی افتتاح شد؛ موضوعی که از سوی بسیاری از روزنامه های امروز به عنوان نمادی برای همکاری و هماهنگی میان دستگاه های مختلف اجرایی و عملیاتی کشور تعبیر شد.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز سه شنبه ۲۲ دی ماه ۱۳۹۴ خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است. 

 گشایش پارسی ترین فاز پارس جنوبی 
روزنامه اقتصادی «تعادل» در این باره نوشت: بالاخره پس از مدت ها انتظار فازهای ۱۵ و ۱۶پارس جنوبی با حضور رییس جمهور و جمعی از مقامات ارشد دولت افتتاح شد تا شتاب ایران برای جبران عقب ماندگی از همسایه جنوبی اش قطر در استخراج گاز طبیعی افزایش یابد و امید پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی برای افزایش امنیت تامین خوراک های مورد نیاز بالا برود. 
روزنامه «کار و کارگر» هم از تصمیم دولت مبنی بر به پایان رساندن همه فازهای پارس جنوبی تا سال ۹۶ خبر داد. به گزارش کاروکارگر، رییس جمهوری در مراسم افتتاح رسمی پالایشگاه فازهای ۱۵ و ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی، افتتاح این فازها توسط مهندسان ایرانی را نماد همکاری و هماهنگی میان دستگاه های مختلف اجرایی و عملیاتی کشور دانست و تصریح کرد: دولت مصمم است همه فازهای پارس جنوبی را تا سال ۹۶ به پایان برساند. 
روزنامه «تجارت» این بخش از سخنان رییس جمهوری که «کشور را با نفت ۳۰ دلاری اداره میکنیم، نه ۱۴۷ دلاری» بازتاب قرار داد و به نقل از روحانی نوشت: بعضی ها نیایند از رکود صحبت کنند. دولت کشور را درشرایط نفت ۳۰ دلاری اداره می کند نه نفت ۱۴۷ دلاری. دولت کشور را در شرایط تحریم اداره می کند نه در شرایط عادی. دولت با وجود همه توطئه ها بر سر قول های خود پابرجا است و در روزهای آینده ما شاهد در هم پیچیده شدن طومار تحریم ها خواهیم بود. 
به گزارش تجارت، روحانی در ادامه با بیان اینکه ملت ایران با ایستادگی و مقاومت و رهبری رهبر انقلاب توانست از مسیر بسیار سختی عبور کند، افزود: بعد از روز اجرای برجام و پایان تحریم ها عظمت کار بزرگ مردم را توضیح می دهم تا مردم بدانند چه کار بزرگی انجام داده اند. همسایگان ما در دنیا هم بداند این ملت بزرگ و غیور می تواند از همه پل های سخت زمانه عبور کند و کشتی این کشور را به ساحل امن برساند. 
روزنامه «جهان صنعت» تیتر «افراطی گری به جایی نمی رسد» را عنوان نخست خود قرار داد.
به نوشته این روزنامه، رییس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه تحریم درست کردن کار ساده ای است و با یک بی عقلی تحریم درست می شود، گفت: برداشتن تحریم و تعامل سخت است. خراب کردن و آتش زدن که کاری ندارد، ساختن کار مهمی است. 
نکته قابل توجه در میان روزنامه های امروز، تاکید روزنامه هایی هم چون «جوان» و «رسالت» بر همکاری سپاه در این پروژه بود.
روزنامه جوان با عنوان نخست قرار دادن «پاتک ابرپروژه سپاه به تحریم ها» نوشت: پس از دو بار تعویق در افتتاح فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، ایرانی ترین پروژه گازی کشور با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسمی رسید. این پروژه ۹ سال پیش به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) واگذار شد و سال جاری و در شرایط سخت تحریم به بهره برداری رسید. 
به گزارش جوان، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) هم در این آیین گفت: ۹ ابر پروژه در دست اجرای قرارگاه خاتم سپاه در صورت همراهی دولت، کمتر از دو سال به اتمام می رسد که صرفه جویی ۴۰ میلیارد دلاری را برای کشور به همراه خواهد داشت. سردار عبادالله عبداللهی با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) جایگاه مهمی در دستیابی به تکنولوژی ساخت و راه اندازی پروژه های متعدد نفتی و گازی دارد، اظهار داشت: این قرارگاه با اجرای پروژه های متعدد در حوزه نفت و گاز توانسته جایگاه مناسبی از نظر فنی و اجرایی در این حوزه استراتژیک کشور کسب کند. 
رسالت هم افتتاح فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی را نماد همکاری دولت و سپاه عنوان کرد.

 پایان قفل سوییفت و آغاز لغو تحریم ها 
بالاخره پس از ماه ها تلاش دیپلماتیک، توافق هسته ای به ثمر رسید و با اجرایی شدن برجام، شاهد خداحافظی تحریم ها از اقتصاد ایران خواهیم بود؛ خبری که به زعم روزنامه های امروز، زمان آن بسیار نزدیک است. 
در همین راستا، روزنامه «همدلی» درباره آخرین اخبار روز اجرای توافق هسته ای نوشت: به نظر می آید توافق هسته ای ایران با شش قدرت بزرگ دنیا توانسته است از سد مخالفان داخلی و بین المللی اش بگذرد و آن چنان که مقامات سیاسی دو طرف اعلام کرده اند «روز اجرا» اگرچه نامشخص ولی نزدیک است. برخی خبرگزاری ها نیز از اعلام خبر قطعی اجرای برجام طی دو روز آینده سخن گفته اند؛ خبرهایی غیرموثق که البته حکایت از به شماره افتادن نفس های تحریم چندین ساله غرب علیه ایران دارد. «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «صادق حسین جابرانصاری» سخنگوی وزارت خارجه ایران و «مجید تخت روانچی» معاون اروپایی و آمریکای وزیر خارجه نزدیک بودن روز اجرا را اعلام کردند. 
روزنامه «مردم سالاری» هم از «شمارش معکوس برای اجرای لغو تحریم ها» خبر داد و به نقل از «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: هنوز تاریخ دقیق لغو تحریم های ایران تعیین نشده است اما روز آن منوط به اجرای کامل اقداماتی است که باید طبق این توافق برداشته شوند. من تنها می توانم بگویم که انتظار می رود روز اجرای توافق بزودی خواهد بود و روند اجرای این توافق به خوبی پیش می رود. 
به گزارش مردم سالاری، مجید تخت روانچی معاون وزیر امور خارجه که در جلسه هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران با مدیران بانکی حضور پیدا کرده بود در صحبت هایی درباره این که برجام از چه روزی اجرایی خواهد شد، اظهار کرد: پیش بینی این که روز مشخصی را برای اجرای برجام اعلام کنیم سخت است. چرا که کارهایی که از طرف ما باید انجام می شده مقداری زمان بر بوده است، اما طرف مقابل نسبت به ما کارش راحت تر بوده است اما به محض این که آژانس اعلام کند، تحریم ها برداشته خواهد شد و امیدوار هستیم که ظرف چند روز آینده به اجرایی شدن برجام برسیم. 
روزنامه «شهروند» هم از «زنگ آغاز لغو تحریم های بانکی زده شد» و خبرهای خوش بانکی برای فعالان اقتصادی و مردم خبر داد و نوشت: روز گذشته مدیران عامل ۸ بانک و دو مدیر بانک مرکزی در جلسه ای مشترک با معاون وزیر امور خارجه، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و فعالان اقتصادی گردهم آمدند تا در مورد سیاست های اجرایی برجام در بخش بانکی به اجماع برسند. نشستی که با اخبار خوشی برای فعالان اقتصادی همراه بود. 
به گزارش شهروند، حسن یعقوبی، مدیر اداره بین الملل بانک مرکزی در این نشست با بیان این که بانک های بزرگ و کوچک زیادی با ما مذاکره کرده اند، گفت: بعد از اجرایی شدن برجام با بانک ICBC چین در حوزه فاینانس و عملیات خزانه داری کار را آغاز می کنیم. بانک مسقط نیز برای گشایش اعتبار اسنادی ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار اعلام آمادگی کرده است. 
روزنامه «ایران» در این باره نوشت: روزگذشته در برنامه های مختلفی که درفضای اقتصادی برگزار شد تمام مباحث به آثار اجرایی شدن برجام و برنامه های دولت و بخش خصوصی برای استفاده حداکثری ازاین شرایط مربوط می شد. 
به گزارش ایران، رئیس کل بانک مرکزی که در پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت سخن می گفت با بیان این مطلب افزود: این روزها در آستانه اجرای برجام هستیم و دستاوردهای ارزشمندی با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تلاش و همت و پشتکار ‍وزارت امور خارجه و تیم مذاکره کننده با راهنمایی های ریاست جمهوری به دست آمده است و ظرف چند روز آینده کشور شاهد اجرایی شدن برجام خواهد بود. 

 نشست بی نتیجه اعراب علیه ایران 
تازه ترین نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب در حالی با صدور بیانیه ای پایان یافت که بر اساس تحلیل ها عربستان در همراه ساختن کشورهای عضو برای قطع رابطه با ایران، ناکام ماند. امروز هم برخی روزنامه ها به این موضوع پرداختند.
در این باره روزنامه «اطلاعات» در گزارشی با عنوان «نشست بی نتیجه اتحادیه عرب علیه ایران؛ تیر عربستان به سنگ خورد» نوشت: نشست اتحادیه عرب که به درخواست رژیم سعودی برگزار شد، با صدور یک بیانیه و بدون نتیجه دلخواه عربستان در همراه کردن کشورهای عضو با سیاست های جنگ طلبانه ریاض به کار خود پایان داد؛ بیانیه این نشست نیز با مخالفت لبنان و عراق همراه بود و از آرای برخی دیگر از اعضا، از جمله الجزایر و مغرب خبری منتشر نشد. 
به گزارش اطلاعات، در این بیانیه، برخی وزرای خارجه اتحادیه عرب، ایران را «مداخله گر» در امور منطقه خواندند و آنچه را که دخالت در امور داخلی اعراب خوانده شد و همچنین حمله به سفارت عربستان در تهران را محکوم کردند. 
اما روزنامه «ابرار» با عنوان قرار دادن «محکومیت ایران در نشست اتحادیه عرب، فقط لبنان کنار ایستاد» از همکاری عراق در این نشست گفت و نوشت: از میان دوستان عربی ایران در این اتحادیه دولت سوریه بیش از ۴ سال است که از اتحادیه اخراج شده است و عراق نیز ترجیح داد با بیانیه همراهی کند و تنها لبنان با عذر موجه «بی دولتی» و ملاحظه حزب الله درکنار ایستاد. 
«قانون» هم در یادداشتی با عنوان «عربستان عرب ها را گروگان گرفته است» به ارزیابی ائتلاف معیوب ضد ایرانی عرب ها پرداخت و نوشت: مقامات عربستان یک هفته پس ازتهاجم به اماکن د یپلماتیکی این کشور د ر ایران همچنان به حملات بی امان خود به تهران اد امه می د هند .آنها موفق شد ند د ر این کارزار،شورای همکاری خلیج فارس و اتحاد یه عرب را البته نه آن گونه که انتظار د اشتند با خود همراه کنند . شورای همکاری و اتحاد یه عرب طی روز های شنبه و یکشنبه د ریک انتظارکاملا طبیعی، همراهی آشکار و نه الزاما همد لی خود با ریاض را اعلام وایران را محکوم کرد ند . 
این روزنامه افزود: اکنون به نظر می رسد عربستان با بالابرد ن د رجه حرارت خاورمیانه و خلیج فارس، د ر صد د حفظ گروگان خود وتد اوم سنت رو به زوال«امنیت اتکایی و منافع مشترک» با متحد ان غربی است.اما این استراتژی کهنه با توجه به د کترین جد ید ایالات متحد ه د ر منطقه به ۳ د لیل د ر حال تغییر است اما ریاض حاضر به پذیرش آنها نیست. نخست، اعراب محافظه کار د یگر نمی توانند هزینه ها و مسئولیت تامین امنیت و ثباتی که خود عامل برهم زد ن آن هستند را متوجه غرب و مشخصا ایالات متحد ه کنند .د وم، همان گونه که پرزید نت اوباما از سال۲۰۱۳ تاکید کرد ه «اعراب و متحد ان منطقه ای ما خود باید این مسئولیت ها را به عهد ه بگیرند . این انتظار که ما برای آنها باید بجنگیم و هزینه بد هیم د یگرقابل قبول نیست».سوم،نگاه غرب د رهمکاری با ایران به هر د لیل و یا منتج ازهر تجربه قبلی که باشد ، سیاستی راهبرد ی است و بروز حواد ثی مانند وقایع تهران نمی تواند بر آن تاثیری بگذارد . 
روزنامه «ابتکار» هم در یادداشتی با عنوان «خط پایان نزدیک است» دلیل این رفتار عربستان را ترس از تنهایی و انزوا بیان کرد و نوشت: ظاهر قضیه می گوید که سران کشورهای عرب به این بهانه شمشیر را برای ایران از رو بستند و سناریویی برای منزوی ساختن تهران در خاورمیانه در حال تدارک است. اما این فقط ظاهر ماجرا است و نگاه دقیق تری به جوانب ماجرای قطع روابط، کاهش روابط، احضار سفرا و … می گوید که حاکمان کنونی عربستان به هزار و یک دلیل از همیشه تنهاتر و عصبانی تر بوده و به دور خود می پیچند و نوع واکنش کشورهای مهم عربی به ماجرای اخیر مابین تهران و ریاض هم به خوبی گویای این واقعیت است که پایتخت های عربی صرفا تلاش دارند به گونه ای رفتار کنند که عصبیت حاکم بر ریاض موقتا دامان آنها را نگیرد. دیگرانی مانند سودان و سومالی و جیبوتی هم که طبیعی است چشم به ریالهای سعودی دارند و دیگر هیچ. 

فروپاشی یک خانواده ایرانی در هر ۳دقیقه! 
روند ثبت طلاق در کشورمان سرعت گرفته، آنقدر که به نظر می رسد راهکارهای ارائه شده دیگر قادر به کنترل آن نیست و نیاز است برای مقابله با آن راهکار تازه ای را اجرایی کرد، چون براساس آخرین آمار در هر ساعت حدود ۱۸ طلاق و در هر ۳ دقیقه یک طلاق به ثبت می رسد. 
در همین پیوند، روزنامه «جام جم» با عنوان قرار دادن «طلاق ازدواج را می خورد» به سراغ این خبر رفت و به نقل از «علی اکبر محزون» مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور، نوشت: براساس گزارش های ۹ ماهه اول سال در هر ساعت حدود ۱۸ طلاق در کشور به ثبت رسیده و در همین مدت ۵۲۰ هزار و ۲۴۰ واقعه ازدواج و ۱۲۲ هزار و ۳۴۰ واقعه طلاق در کشور ثبت شده است. 
به نوشته ی جام جم، به طور میانگین در چند سال اخیر حدود ۷۲۰ هزار واقعه ازدواج و ۱۶۰ هزار واقعه طلاق هر سال به ثبت می رسد، براین اساس می توان گفت شرایط طلاق در کشورمان در مقایسه با کشورهایی مانند روسیه، آمریکا و اکراین هنوز آنقدر بحرانی نشده، اما به اعتقاد کارشناسان چنانچه شرایط اجتماعی، اقتصادی و اجتماعی کشور بهبود پیدا نکند آینده بحرانی تری در انتظار شهروندان خواهد بود. روزنامه «آرمان» هم این آسیب را زنگ خطری برای جامعه ایرانی عنوان کرد و نوشت: این آمار در کنار آمار پنهان اختلافات زوج ها زنگ خطری جدی است. در طول دو دهه گذشته، تحولات نهاد خانواده ایرانی بی سابقه بوده است. مسائل و آسیب های جدیدی پیش روی این نهاد قرار گرفته و بر پیچیدگی های آن افزوده شده است. از این رو بررسی این تحولات و توصیف تغییرات آن برای تبیین ها و آسیب شناسی های دقیق تر بعدی لازم و ضروری است. 
«امان الله قرایی مقدم» جامعه شناس، در یادداشتی با عنوان «ازدواج های احساسی و طلاق» در آرمان نوشت: ساخت فکری دختران و ساخت فکری پسران با یکدیگر متفاوت است و دختران امروزی تر از پسران فکر می کنند. طلاق در طبقه پایین جامعه معمولا کمتر رخ می دهد و دلیلش این است که دختران این طبقه خواسته های جامعه مردسالار را راحت تر می پذیرند. از سوی دیگر، طلاق در طبقه بالای جامعه به دلیل اینکه معمولا زن و مرد از نظر فکری با یکدیگر هماهنگ هستند و درک درستی از خواسته های یکدیگر دارند، کم است. تفریحات بیرون از خانه و ریخته شدن قبح بسیاری از مسائل نیز باعث شده که طلاق افزایش پیدا کند. 
به نوشته قرایی مقدم، یکی از موارد دیگری که طلاق را در جامعه ما افزایش داده، مشکلی است که در آموزش و پرورش ما وجود دارد. خانواده و بعد از آن آموزش و پرورش در جامعه افراد را مسئولیت پذیر بار نمی آورد. در جوامع روستایی که فرزندان از کودکی مجبور می شوند یکسری مسئولیت ها را قبول کنند، آمار طلاق پایین است. 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.