۳۸ شی تاریخی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد در بیجار کشف شد

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بیجار از کشف ۳۸ قلم اشیا تاریخی از قاچاقچیان و حفاران غیر مجاز در این شهرستان خبر داد و گفت: این آثار متعلق به هزاره اول قبل از میلاد است.

ابراهیم الیاسوند روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه قدمت تاریخی این اشیاء مربوط به دوران هزاره اول قبل از میلاد است افزود: اشیای کشف شده دارای ارزش فرهنگی و تاریخی است و در صورت انجام امور مرمتی و حفاظتی بر روی این آثار، جزو اشیا موزه ای و دارای ارزش است. 
وی گفت: تعداد سه مورد از اشیاء که توسط کارشناسان باستان شناسی مورد بررسی قرار گرفته به دلیل نامشخص بودن وضعیت اشیا و عدم قدمت فاقد هر گونه ارزش تاریخی است. 
وی با اشاره به مطالعات و بررسی های باستان شناسی انجام شده بر روی این اشیاء، آن را دارای ارزش فرهنگی، تاریخی و موزه ای دانست و گفت: این اشیاء بر اساس قوانین و مقررات میراث فرهنگی قابل ضبط و ثبت به نفع دولت (میراث فرهنگی) است. 
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بیجار در ادامه افزود: با توجه به تعلق این آثار به ادوار مختلف، به احتمال زیاد این اشیا از اماکن و محوطه های مختلف باستانی و از طریق کاوش ها و حفاری های غیر مجاز به دست آمده اند که به طور قطع انجام این امور صدمات جبران ناپذیری به مکان های باستانی و موضوعات پژوهشی و تحقیقاتی مرتبط با حوزه میراث فرهنگی وارد نموده است. 
بیجار در ۱۳۰کیلومتری شرق سنندج واقع شده است. 
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.