ابتکار: تهمت ها و تهدیدها ما را وادار به عقب نشینی نخواهد کرد

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما مصمم به اجرای قانون در راستای کاهش آلودگی هوا هستیم و تهمت ها و تهدیدها ما را وادار به عقب نشینی نخواهد کرد.

معصومه ابتکار روز سه شنبه در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا افزود: ۳۵ میلیون شهروند ایرانی تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارند که از این رو آسیب های بهداشتی و اقتصادی زیادی را متحمل می شوند.
وی ادامه داد: ابلاغ سیاست های کلی نظام در مورد محیط زیست برای سه قوه از سوی مقام معظم رهبری فرصتی طلایی برای ما است و امروز ما را در شرایط استثنایی قرار داده است.
ابتکار ادامه داد:سیاست های کلی نظام یک سند فرادستی است و سیاست های کلی در زمینه محیط زیست را دربرمی گیرد، یکی از محورهای این سیاست هوا و مقابله با آلودگی هوا ناشی از احتراق و گرد و غبار است که اگر بندهای این سند به خوبی اجرایی شود، قطعا مشکل آلودگی هوا حل خواهد شد. 
وی گفت: سال ۲۰۱۵ از جنبه جهانی سال محیط زیست بود که دو واقعه مهم محیط زیستی در زمینه سیاست های توسعه پایدار در آن رخ داد، یکی از آنها نشست ۱۹۵ کشور در پاریس با موضوع تغییر اقلیم است که این کشورها بعد از دو سال مذاکره پیرامون گرمایش زمین به یک توافق کلی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای رسیدند.
ابتکار گفت: ایران از ابتدا نقش تعیین کننده ای در این نشست داشت و برنامه های خود را به موقع ارائه داد، بر این اساس مقرر شد ایران تا سال ۲۰۳۰ ، ۴ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهد و در صورت رفع تحریم ها و برقراری شرایط متعادل در تجارت و انتقال فناوری، این میزان به ۸ درصد برسد.
معاون رییس جمهوری اظهار کرد: بنابراین در سال جاری هم از جنبه سیاست های کلی ابلاغی و هم از جنبه بین المللی وضعیت خوبی داشتیم.
وی به تاریخچه ای در زمینه کاهش آلودگی هوا در کشور اشاره کرد و گفت: مقابله با آلودگی هوا از سال ۷۷ در کشور آغاز شد و اقداماتی خوبی مانند حذف سرب از بنزین و از رده خارج شدن پیکان اتفاق افتاد اما متاسفانه شاهد وقفه ای حدودا ۸ ساله در اجرای برنامه های مقابله با آلودگی هوا در کشور بودیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: برنامه ای مربوط به کاهش آلودگی هوا مستمر و به زمانی حدود ۱۰ تا ۱۵ سال متوالی نیاز دارد و موفقیت کشورهای خارجی در این زمینه استمرار برنامه ها و تعهد دولت های روی کار آمده است. 
ابتکار ادامه داد: بر اساس این برنامه قرار بود از سال ۸۴ استانداردها در زمینه سوخت و خودرو در کشور اجرایی شود که متاسفانه انجام نشد، از سال ۹۲ و با روی کار آمدن دولت دکتر روحانی برنامه های کاهش آلودگی هوا دوباره بازنگری و اقدامات از سر گرفته شد. 
ابتکار افزود: کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا دوباره تشکیل شد. همچنین کارگروه های استانی در شهرهای مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، اراک، کرج و شیراز شکل گرفت و برنامه های ملی و انطباق آنها و برنامه های محلی مورد بررسی قرار گرفت. 
ابتکار گفت:ازسال جاری ابلاغ کردیم تا شهرهایی هم که در معرض آلودگی قرار دارند، برنامه های خودشان در زمینه مقابله با آلودگی هوا را تهیه کنند که بر این اساس شهرهایی که تاکنون برنامه کاهش آلودگی هوا برای آنها ضروری نبود، اکنون در لیست قرار گرفتند تا برنامه های خود را تهیه کنند.
وی در ادامه به حذف بنزین پتروشیمی به عنوان یکی از برنامه های اصلی دولت اشاره کرد و گفت: از سال ۹۳ تولید و توزیع بنزین پتروشیمی متوقف شد و اکنون در ۸ کلانشهر کشور بنزین با استاندارد یورو ۴ توزیع می شود. 
وی گفت: در زمینه گازوئیل نیز پیشرفت خوبی داشته ایم و از ۷ هزار قسمت گوگرد اکنون به ۱۰۰ تا ۱۵۰ قسمت گوگرد رسیده ایم که در ادامه همین روند بر اساس برنامه به استاندارد یورو ۵ در گازوئیل نیز خواهیم رسید.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.