نشانه های بحران اقتصاد جهانی در چین کشف شد

بانک مرکزی چین در گزارشی از کاهش ذخیره ارزی کشور خبر داد که به گفته کارشناسان می تواند به بحران در اقتصاد جهانی دامن بزند.

کارشناسان اقتصادی، گزارش بانک مرکزی چین در کاهش ذخیره ارزی کشور را نشانه ای از بروز بحران دیگری در دومین اقتصاد برتر جهان ارزیابی کردند و به دولتمردان حزب کمونیست چین هشدار دادند که چنانچه ذخیره ارزی کشور به کمتر از سه هزار میلیارد دلار برسد، موجی دیگری از بحران اقتصادی در چین و پس از آن جهان به راه خواهد افتاد.
آمارهای بانک مرکزی چین نشان می دهد که میزان ذخیره ارزی دومین اقتصاد برتر جهان به رقم نزدیک به سه هزار و ۳۳۰ میلیارد دلار رسید که نشان می دهد رقم ذخیره ارزی چین حدود ۱۸۰ میلیارد دلار کاهش یافته است.
این میزان کاهش بر اساس گزارش بانک مرکزی چین در دو دهه گذشته بی سابقه بوده است.
هشدار کارشناسان اقتصادی چین پس از آن صادر شد که به استناد گزارش بانک مرکزی این کشور در نیمه دوم سال گذشته میلادی – ۲۰۱۵ – صندوق ذخیره ارزی چین در چندین ماه متوالی شاهد کاهش ارزش بوده و این کاهش ارزش در برخی از ماه ها، به ۴۰ میلیارد دلار نیز رسیده است.
با اینکه بانک مرکزی چین مدتی قبل ارزش «یوان» واحد پول کشور را با هدف افزایش صادرات و بهبود شرایط بورس کاهش داد، اما آمارها نشان می دهد که ذخیره ارزی سه هزار و ۵۱۰ میلیارد دلاری چین در چهار ماه گذشته به صورت مستمر روند نزولی داشته است.
بانک مرکزی چین در آخرین گزارش خود که اواخر سال گذشته میلادی – ۲۰۱۵ – منتشر کرد، اعلام کرد که صندوق ذخیره ارزی کشور در سه ماهه سوم این سال، ۱۸۰ میلیارد دلار کاهش داشت که این کاهش در دو دهه گذشته بی سابقه بوده است.
«لی داکویی» اقتصاددان دانشگاه «چینگ هوا» از مشهورترین دانشگاه های چین در پکن می گوید: رسیدن ذخیره ارزی چین به زیر سه هزار میلیارد دلار خطری بزرگ برای اقتصاد کشور است و باید جلوی آن گرفته شود.
وی تاکید کرد که برای نخستین بار در سه سال گذشته میزان ذخیره ارزی به کمترین رقم رسیده است و این می تواند خطرناک باشد.
تازه ترین بررسی ها نشان می دهد که کاهش تقاضا برای کالاهای چینی، کاهش صادرات، کاهش گردش سرمایه و کم شدن سرمایه گذاری های کوتاه مدت، خطر کاهش ارزش صندوق ارزی چین را افزایش داده است.
اگرچه مقام های چین در تلاش هستند تا نشان دهند خطری اقتصادشان را تهدید نمی کند، اما کاهش میزان این صندوق و همچنین بحرانی شدن بازار سهام و اوراق بهادار، کاهش شاخص تولید، کاهش تقاضا برای خرید کالا و کاهش نزدیک به هشت درصدی صادرات کشور، همگی از شاخصه های بحران اقتصادی فزاینده در چین است که می تواند تحرک را در اقتصاد جهانی با چالش بزرگی روبرو کند.
برخی از کارشناسان اقتصادی همچنین پیش بینی کرده اند که تعادل ارزی چین با کاهش این ذخیره به هم خواهد خورد و ارزش «یوان» در برابر دلار نیز با مشکل نوسان شدید روبرو خواهد شد.
اقتصاددانان چینی در همایشی که اخیرا در شهر پکن برگزار شد، هشدار دادند اگر نتوان ذخیره ارزی را در مرز سه هزار میلیارد دلار حفظ کرد، ارزش یوان در برابر دلار باز هم با کاهش روبرو می شود.
«یوان» چین در روزهای اخیر در برابر دلار تضعیف شده و به پایین ترین میزان ارزشی از سال ۲۰۱۱ میلادی رسیده است.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.