راهیابی 20 زن به شوراهای شهر عربستان

شبکه خبری الجزیره آنلاین امروز (دوشنبه) از پیروزی 20 زن در اولین انتخابات شوراهای شهر در مناطق مختلف عربستان خبر داد.

کمیته محلی برگزاری انتخابات شوراهای شهر در عربستان، اسامی 20 زن را که برای اولین بار در انتخابات شهرداری ها موفق به کسب رای شدند، اعلام کرده است.
عبداللطیف بن عبدالملک آل الشیخ وزیر امور شهرداری ها و رییس کمیته انتخابات عربستان اعلام کرد که 702 هزار و 542 نامزد در این انتخابات شرکت کردند که دو هزار و 106 نفر از جمله 20 زن موفق به کسب آراء شدند.
رای گیری در انتخابات شوراهای شهرداری های عربستان در حالی آغاز شد که زنان این کشور برای نخستین بار توانستند هم نامزد انتخابات شوند و هم پای صندوق های رای بروند، در حالی که بسیاری از ناظران بر این باورند که برندگان این انتخابات نقش مهم و برجسته ای را در ساختار سیاسی و اجتماعی این کشور نخواهند داشت.
عربستان تنها کشور جهان به شمار می رود که تاکنون فقط مردان در آن حق رای دادن و انتخاب شدن داشته اند. 
بیش از 900 زن نامزد کسب کرسی های شوراهای شهرداری های عربستان بودند که تنها شورای همگانی این کشور به شمار می رود که به صورت انتخابی تشکیل می شود
.این در حالی است که حدود شش هزار مرد برای به دست آوردن کرسی های 284 شورای شهرداری نامزد شده اند که قدرت و اختیارات آن محدود به امور محلی از جمله وضعیت خیابان ها، بوستان های همگانی و جمع آوری و دفع زباله است
بر اساس اطلاعات انتشار یافته توسط کمیسیون انتخابات، حدود یک میلیون و 500 هزار نفر از شهروندان 18سال به بالای این کشور از مجموع 21 میلیون جمعیت بومی این کشور برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده اند که شامل 119 هزار زن می شود.
نخستین انتخابات شوراهای شهرداری های عربستان در سال 2005 بدون شرکت زنان برگزار شد و ریاض طی سال های 1965 تا 2005 یعنی حدود چهل سال نیز هیچ انتخاباتی برگزار نکرد.
در انتخابات امسال، دو سوم از اعضای شوراهای شهر ها با رای انتخاب شده و بقیه آنها نیز توسط مقام ها تعیین خواهند شد.
آخرین انتخابات عربستان که فقط مردان در آن حضور داشتند در تاریخ اول اکتبر مصادف با 9 مهرماه سال 1390 بسیار ضعیف و بدون استقبال عمومی برگزار شده بود.
به صورت کلی 284 شهرداری در عربستان وجود دارد که از مجموع سه هزار و 159عضو این شهرداری ها تعداد دو هزار و 106 عضو در حدود دو سوم تعداد کل از طریق انتخابات تعیین می شوند و 30 درصد باقی مانده که 1053 عضو هستند از سوی شخص پادشاه عربستان تعیین خواهند شد.
شوراهای شهر در عربستان از اختیارات کافی برخوردار نیستند و فقط نقش نظارت را برعهده دارند و از داشتن مکانیزم های اجرایی بی بهره هستند. این شوراها تحت سلطه شهرداری ها عمل می کنند و هیچگونه اختیاری از خود ندارند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.