هدف راهبرد نفتی عربستان مانع شدن از تبدیل مجدد ایران به قدرت انرژی است

مشاور سابق آژانس آمریکا و اتحادیه اروپا برای توسعه بین‌المللی گفت: اقدامات اخیر عربستان سعودی برای کاهش قیمت نفت تلاشی برای ضربه زدن به ایران و مانع شدن از ظهور مجدد ایران به عنوان یک رقیب بزرگ صادر کننده نفت بوده است.

​پائولو وون شیراچ مشاور سابق آژانس آمریکا و اتحادیه اروپا برای توسعه بین‌المللی، در مصاحبه با اسپوتنیک، تاکید کرد: تحرکات اخیر عربستان برای کاش قیمت جهانی نفت، در واقع تلاشی برای ضربه زدن به ایران بوده تا مانع از بازگشت مجدد ایران به بازارهای جهانی انرژی به عنوان یک رقیب بزرگ صادرکننده نفت شود.
سردبیر "شیراچ ریپورت" در ادامه گفت: سعودی ها آشکارا تلاش می کنند تا قیمت جهانی نفت را از طریق افزایش تولید و عرضه پایین نگه دارند تا به ایران لطمه وارد کنند. این اقدام را باید بخشی از راهبرد هماهنگ ضد شیعه مقام های سعودی ارزیابی کرد.
وی هشدار داد: سیاست عربستان سعودی بر مبنای حفظ سهم بازار تا حد ممکن پایه گذاری شده است، حتی اگر اتخاذ این سیاست به طور خطرناکی موجب کاهش شدید قیمت نفت شود. راهبرد عربستان برای پایین نگه داشتن قیمت نفت، به معنای دزدیدن مشتریان نفتی ایران است. سعودی ها به طور آشکار کسب و کار را از ایران می دزدند.
این تحلیلگر انرژی تاکید کرد: ریاض خواستار جذب اسپانیا، ایتالیا و سایر کشورهای مهم اروپایی به قراردادهای بزرگ نفتی با خود است، پیش از آنکه ایران شانسی را برای این کار داشته باشد. عربستان تخفیفات بیشتری را برای مشتریان اروپایی در نظر گرفته است. بی شک آنها می خواهند مشتریان نفت ایران را به سوی خود بکشند تا اقدام به برقراری مجدد روابط تجاری و کسب و کار با ایران نکنند. اسپانیا و ایتالیا از بزرگترین مشتریان نفتی ایران پیش از اعمال تحریمها بوده اند.
وی پیش بینی کرد: این راهبرد بازاریابی تجاوزکارانه بی شک تبعات فاجعه باری برای عربستان نیز خواهد داشت. آیا این راهبرد کارایی خواهد داشت؟ من شک و تردید زیادی دارم. این راهبرد در نهایت منجر به انزوای خود سعودی ها خواهد شد. عربستان با ادامه اتخاذ این راهبرد نمی تواند دوستان جدیدی را در بین اعضای اوپک برای خود فراهم کند.
عربستان در سال ۲۰۱۵ میلادی با کسری بودجه ۹۸ میلیارد دلاری روبرو شده است.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.