ایران مازاد تولید آب‌سنگین را به آمریکا می‌فروشد

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: ایران مازاد تولید آب سنگین را از طریق یک کشور واسط به آمریکایی‌ها می‌فروشد.

اصغر زارعان با بیان اینکه ۶ تن از آب سنگین صادراتی ایران در مراکز اتمی و بقیه در مراکز تحقیقاتی آمریکا استفاده می شود، اظهار داشت: با توجه به راهبرد این سازمان مبنی بر تجاری سازی در حوزه تولیدات و نتایج کیفیت سنجی که اخیرا در آزمایشگاه بین المللی ساوانا در امریکا بر روی آب سنگین ایران صورت گرفت، خلوص آن ۹۹/۷۵ درصد مورد تایید قرار گرفت.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: این موضوع نشان دهنده استاندارد سازی و کیفیتی است که در ایران درباره صنعت هسته ای شکل گرفته است.

زارعان افزود: با توجه به صادرات یو اف سیکس(uf۶) که ۶ دی ماه انجام شد، استاندارد سازی و تضمین کیفیت از طرف روسی، تاییدیه ای بر فعالیت های صنعت هسته ای ایران است و نشان از کیفیت بالای مواد صنعت هسته ای ایران دارد که می تواند با کشورهای تولید کننده موادهسته ای رقابت کند.

وی ادامه داد: با اقدامات اخیر، جمهوری اسلامی ایران در رده کشورهای تولید کننده مواد استراتژیک هسته ای ازجمله uf۶ و آب سنگین قرار دارد .

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: ما حدود ۲۰ تن آب سنگین در سال تولید می کنیم و مازاد آن را به مشتریان خارجی می فروشیم .

زارعان افزود: درکنسرسیومی که در این حوزه درکشورهای غربی تشکیل شده است، جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی عضو این کنسرسیوم قرار می گیرد که این موضوع دستاوردی ملی و یک پیروزی محسوب می شود.

وی درباره قرارداد بازسازی راکتور اراک نیز گفت: همان طور که الزاماتی مد نظر است و باید یک قرارداد بسیار قوی و قابل قبول با طرف خارجی ازجمله کشور چین داشته باشیم و قرار شد مشارکت کنیم، درنهایت جمهوری اسلامی ایران صاحب طراحی و کار است .

زارعان افزود: قرار داد همکاری (راکتور اراک) تا آخر هفته آینده به طور رسمی بین طرفین، مبادله خواهد شد که ما بتوانیم راکتوری قابل قبول با آپشن های مختلف ازجمله فردو داشته باشیم .

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: ادامه فرایند خارج کردن کَلندریا  راکتور اراک یا ۴۰ مگاوات شاهد خواهیم بود که قطعا تا قرارداد نهایی نشود ما هیچگونه اقدام فیزیکی را دراین حوزه انجام نخواهیم داد.

وی افزود: همان طوری که در بحث تبادل سوخت قرار شد ما یک قراردادی بسیار قوی داشته باشیم که هیچ کس نتواند سوء استفاده یا تفسیر نابجا یی داشته باشد، اول کیک زرد را گرفتیم و بعد یو اف سیکس تحویل دادیم که بتوانیم در حوزه ir۴۰، قرارداد بین المللی، حقوقی، درست و قابل قبول در مجامع بین المللی (در صورت رخداد موضوع غیر قابل انتظار) داشته باشیم که این قرارداد درحا ل نهایی شدن است.

زارعان درباره اجرای برجام هم گفت: همه تحریم هایی که در حوزه هسته ای ایران ایجاد شده است، لغو می شود و آیین نامه اجرایی برای شرایط اقتصادی و مالی را اروپایی ها بطور رسمی روز اول اجرای برنامه اعلام می کنند و جمهوری اسلامی به تعهدات خود پایبند خواهد بود و اجرا خواهد کرد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.