شهردار تهران از تلاش وزارت نفت برای تامین سوخت استاندارد قدردانی کرد

شهردار تهران گفت: وزارت نفت در حوزه تامین سوخت استاندارد برای خودروها تلاش مجدانه ای داشته که جای تقدیر و تشکر دارد.

محمد باقر قالیباف روز سه شنبه در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد افزود: البته وقتی این سوخت استاندارد وارد موتور سیکلت ها و پیکان های کاربراتوری و اتوبوس های فرسوده می شود، هوای شهر را آلوده می کند. 
به گفته وی از سوی دیگر و متاسفانه روزانه ۵۰ هزار لیتر بنزین در تهران به واسطه نحوه سوخت گیری خودروها تبخیر می شود. 
شهردار تهران با تاکید بر اینکه کاهش آلودگی هوا امری میسر و امکانپذیر است اظهار کرد: بررسی ها نشان می دهد که ۸۰ درصد آلایندگی های پایتخت توسط وسایل نقلیه متحرک در شهر تولید می شود و تنها ۲۰ درصد مربوط به سایر منابع آلاینده است. 
وی میزان تولید آلایندگی منابع متحرک(وسایل نقلیه موتوری) را ۸۰۰ هزار تن اعلام و تصریح کرد: در حالی که حدود چهار میلیون وسیله نقلیه در تهران تردد می کنند، ۵۰ درصد از آلودگی هوای پایتخت از طریق چهار هزار خودرو فرسوده موجود در شهر تولید می شود. 
قالیباف با طرح این سئوال که چرا به اتوبوس ها و مینی بوس هایی که نمی توانند در جاده تردد کنند اجازه تردد در شهرها داده می شود، گفت: ضعف مدیریتی در عدم اجرای قانون به جایی رسیده که وسایل نقلیه از رده خارج شده به عنوان سرویس وزارتخانه ها، نهادهای دولتی و موسسات عمومی غیردولتی مورد استفاده قرار می گیرند. 
شهردار تهران، خطاب به رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اینکه می گویید از شهریور ماه سال ۹۵ اجازه تولید موتورسیکلت های کاربراتوری داده نمی شود، خوب است اما آیا نمی توانیم امروز برای حل این مشکل تصمیم بگیریم به طوری که شهروندی با محدودیت های مالی که نمی تواند از موتورسیکلت های انژکتوری استفاده کند با ارائه تسهیلات این امکان به او داده شود. 
وی ادامه داد: چطور است که می توانیم وام خرید ۱۰۰ هزار خودرو را به مردم بدهیم اما توانایی نوسازی تاکسی های پیکان فرسوده شهر تهران را نداریم. 
شهردار تهران با اشاره به عامل اصلی مسئله آلودگی هوا را به خوبی می شناسیم گفت: بخشی از تجهیزات فنی موردنیاز برای شناسایی منشا آلاینده ۲.۵ میکرونی را در کشور نداشتیم که با همکاری دانشگاه های داخلی و خارجی نمونه هایی از این آلایندگی به خارج از کشور ارسال و نتایج بررسی ها نشان داد نقش بنزین و گازوئیل در تولید این آلاینده بسیار زیاد است. 
وی با بیان اینکه ۲.۲ درصد از آلاینده ها توسط وسایل خانگی تولید می شود خاطرنشان کرد: در این شرایط صرف جویی در مصرف گاز شرط عقلی است اما در آلودگی هوا تأثیری چندانی ندارد، بنابراین نباید تمرکز خود را به این موضوع معطوف کنیم. 
قالیباف با بیان اینکه بخش عمده ای از حل موضوع مستلزم شناخت دقیق و کافی از مسئله است افزود: دو راه حل در زمینه کاهش آلودگی هوا وجود دارد، یک راه این است که اجازه دهیم آلودگی تولید شود و سپس برای حل آن اقدام کنیم اما راه حل دیگر که کارشناسان بر آن تأکید دارند این است که اجازه ندهیم آلاینده ها تولید شوند. 
وی تأکید کرد: باید با برنامه ای مدون دارای پیوست اجتماعی و فرهنگی و اتخاذ تصمیمات بجا و دقیق اقداماتی چون توسعه حمل و نقل عمومی را در دستور کار قرار دهیم. 
شهردار تهران با بیان اینکه امسال و سال آینده ۶۰ کیلومتر تونل مترو درتهران احداث می شود گفت: تا پایان سال ۹۶ تعداد ایستگاه های مترو در حالی به ۱۶۰ ایستگاه افزایش می یابد که شهرداری تهران با شرایط بد اقتصادی روبروست و هیچ همراهی در این حوزه ندارد. 
وی با اشاره به اینکه موتورسیکلت های کاربراتوری سهم زیادی در تولید آلودگی هوا دارند تصریح کرد: یک موتورسیکلت در هر کیلومتر ۱۵ گرم آلاینده تولید می کند، این در حالیست که میزان تولید آلایندگی یک خودرو با استاندارد یورو چهار، ۱.۱۸ است. 
قالیباف گفت: وزن یک خودروی کاربراتوری پیکان یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم است که این خودرو در طول یکسال بیش از یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم آلاینده ۲.۵ میکرونی تولید می کند. 
وی با انتقاد از اجرایی نشدن برخی قوانین در حوزه مقابله با آلودگی هوا نیز اظهار کرد: دولت در سال ۹۰ مصوب کرد تا از تردد برخی خودروها در کلانشهرها ممانعت شود اما متأسفانه این قانون اجرا نشد. 
شهردار تهران خاطرنشان کرد: اردیبهشت ماه سال جاری پس از برگزاری جلسه ای با شورای عالی ترافیک مقرر شد طرح LEZ در محدوده ای از شهر که بیشترین میزان تولید آلودگی را دارد اجرا شود اما اجازه این کار نیز به شهرداری تهران داده نشد. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سایر کشورها نیز با چالش آلودگی هوا روبرو هستند گفت: کاهش آلودگی هوا به اقدامات بستگی دارد نه سخنرانی. 
قالیباف افزود: تا چند سال گذشته تنها شهر تهران درگیر مشکل آلودگی هوا بود اما در حال حاضر شش شهر کشور که شرایط تعدادی از آنها به مراتب بدتر از پایتخت است با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند. 
وی عنوان کرد: متأسفانه منابع و عوامل خطرساز آلودگی بر ما مسلط شده و خود را تثبیت کرده اند. 
شهردار تهران با تأکید بر اینکه نباید با اطلاعات درست آدرس غلط داد افزود: صحبت ها درخصوص ساخت اتوبان، پل، تعداد خودرو درست است، اما نتیجه گیری که از آن می شود اشتباه است. 
قالیباف اظهار کرد: اگر مشکل آلودگی هوا در طول ۲ دهه بوجود آمده با قاطعیت می گویم که در یک دوره ۱۰ ساله قادریم بر آن مسلط شویم و در یک دوره پنج ساله به نقطه مطلوب دست یابیم. 
شهردار تهران خاطرنشان کرد: اگر در طول ۲۰ سال به این مرحله رسیدیم برای بازگشت به نقطه اولیه به ۲۰ سال زمان نیاز نداریم، همانطور که شهرهایی چون مکزیکوسیتی که در مقایسه با تهران از جمعیت بیشتری برخوردار بوده و وضعیت اقتصادی بهتری نیز دارند اما شرایط اقلیمی مشابهی با تهران دارد توانستند مشکل آلودگی خود را حل کند. 
وی گفت: زمانی آلاینده CO یکی از مشکلات جدی شهر تهران بود که با یک تصمیم جدی در طول چند سال این معضل حل شد به گونه ای که امروز مشکلی درخصوص آلاینده CO در شهر تهران وجود ندارد. 
قالیباف با اشاره به اینکه در مقطعی گفته می شد مردم به فرهنگ ترافیک بها نمی دهند یادآور شد: زمانی که در نیروی انتظامی فعالیت می کردم طرحی مدون را به دولت ارائه دادم که هیأت دولت از من درخواست کرد در طول مدت شش ماه تنها یک بند آن را اجرا کنم.
شهردار تهران با بیان اینکه یکی از بندهای طرح، بستن کمربند ایمنی بود گفت: آن زمان به هیأت دولت گفتم به شرطی این موضوع را می پذیرم که هیچ یک از شما در این خصوص مصاحبه ای با رسانه ها نداشته باشید. 
وی خاطرنشان کرد: این طرح ظرف مدت ۲ ماه اجرا و فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی نیز نهادینه شد به گونه ای که امروز بدون وجود پلیس بیش از ۷۵ درصد مردم از کمربند ایمنی استفاده می کنند. 
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.