کارشناس تغذیه: مصرف نمک دریا برای سلامتی زیانبار است

کارشناس بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: در سال های اخیر تبلیغات زیادی در شبکه های اجتماعی برای مصرف نمک دریا صورت گرفته و می گیرد در حالی که این تبلیغات هیچگونه مبنای علمی ندارد و مصرف این نوع نمک برای سلامتی انسان زیانبار است.

زینب همت دار، سه شنبه به ایرنا افزود: نمک دریا دارای ناخالصی های زیادی است و می تواند به سلامت مصرف کنندگان آسیب برساند و بهترین نمک برای استفاده خوراکی، نمک های تصفیه شده یددار است. 
این کارشناس بهبود تغذیه در مورد میزان مصرف نمک، قند و انواع چربی ها گفت: روغن هایی که اسید چرب اشباع و ترانس بالایی دارند برای مصرف های خوراکی مناسب نیستند و با مصرف آنها، احتمال ابتلا به بیماری چربی خون و بیماری های قلبی، عروقی افزایش می یابد . 
او بیان کرد: روغن هایی برای مصرف مناسب هستند که اسید چرب غیر اشباع آنها بالاتر و ترانس آنها کمتر باشد. 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا هم اظهار داشت: متاسفانه مشکل مصرف نمک، قند و چربی در کشور ما در وضعیت خوبی قرار ندارد و از متوسط جهانی بیشتر است و طبق آمار در شهرستان فسا، مرگ و میر ناشی از مشکلات قلبی، عروقی و دیابت نگران کننده است . 
دکتر مجید نجفی با اشاره به موضوع بسیج ملی تغذیه و شعار اصلاح الگوی مصرف نمک، قند و چربی گفت: زمانی که گفته می شود کاری را باید با رویکرد بسیجی انجام داد، بیانگر این است که وضعیت به شکل بحران در آمده است . 
وی، بر لزوم فرهنگ سازی برای رفع این مشکل تاکیدو اظهار کرد: باتوجه به این که مادران درتهیه غذای خانواده نقش اصلی را ایفا می کنند از این رو فرهنگ سازی را باید از آنان آغاز کرد تا شاهد یک زندگی سالم برای آحاد افراد جامعه و کاهش بیماری های ناشی از مصرف زیاد نمک، قند و چربی ها باشیم. 
متخصص داخلی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا نیز بیان کرد: بی تحرکی و مصرف نامناسب غذا از عوامل مهم ایجاد چاقی به شمار می آید و همین امر خطر ابتلا به بیماری های قلبی، عروقی را دو تا سه برابر و زمینه ابتلا به بیماری قند خون (دیابت) را سه تا پنج برابر افزایش می دهد . 
دکتر سید محمد کاظم صادقی افزود: روزانه ۳۰۰ نفر در کشور بر اثر بیماری های قلبی، عروقی جان خود را از دست می دهند که بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این رقم ۳۹ درصد از مرگ و میرهای کشورمان را شامل می شود. 
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.