وزیر جهادکشاورزی: ایران در رتبه 19 تولیدکنندگان آبزیان پرورشی جهان است

وزیر جهاد کشاورزی درپیامی به کنگره بین المللی آبزی پروری خاورمیانه و آسیای مرکزی؛ با بیان اینکه پرورش آبزیان با رشد سالانه هشت درصد، سریع ترین و باثبات ترین نرخ رشد را در تولید پروتئین های جانوری درجهان داشته است آخرین رتبه ایران درمیان تولید آبزیان پرورشی جهان را 19 اعلام کرد.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی امروز(دوشنبه) در پیام خود به کنگره یادشده که توسط حسن صالحی رئیس سازمان شیلات ایران خوانده شد، با یادآوری اینکه ایران در بین تولیدکنندگان آبزیان پرورشی در سال 2013 رتبه نوزدهم را به خود اختصاص داده، آورده است: جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن امکانات فراوان آبی در بخش های صید و صیادی و آبزی پروری توانسته است در سال های اخیر رشد بسیار مطلوبی را در تولید آبزیان تجربه کند. 
حاصل این تجربه کسب مقام نخست صید تن ماهیان در غرب اقیانوس هند و مقام نخست تولید قزل آلای رنگین کمان در آب شیرین جهان است. 
همچنین ایران یکی از کشورهای اصلی تولیدکننده میگوی پرورشی در منطقه بوده و با دارا بودن اراضی مستعد قابلیت پرورش این آبزی را در شمال جنوب کشور دارد. 
در ادامه این پیام آمده است: دنیای امروز ما، با سه چالش عمده کاهش آب شیرین در دسترس، کمبود غذا و تخریب محیط زیست مواجه است به طوری که روزانه انسان های زیادی در جهان به واسطه کمبود مواد غذایی می میرند و نرخ مرگ و میر ناشی از کمبود غذا با افزایش جمعیت شدت می گیرد. 
برای مقابله با چالش های بزرگ بشر، باید شیوه های جدیدی را به کار گیریم تا میزان تولید مواد غذایی افزایش یابد، در حالی که تولید گوشت قرمز و محصولات کشاورزی با برخی محدودیت ها روبه رو است. ظرفیت دریاها که نزدیک به 75 درصد کره زمین را اشغال کرده یکی از توانمندی های بالقوه برای تولید مواد غذایی را در دست بشر قرار داده است. 
در این پیام آمده است: براساس گزارش سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد (فائو) صید جهانی آبزیان به حدی رسیده که با شیوه های کنونی مدیریت ذخایر نمی توان تولید بیشتری را انتظار داشت. همچنین از سوی دیگر، تقاضا برای ماهی و دیگر غذاهای دریایی رو به فزونی است. 
در دو دهه اخیر، پرورش آبزیان با رشد سالانه حدود هشت درصد سریع تری و باثبات ترین نرخ رشد را در تولید پروتئین های جانوری در جهان داشته است. همچنین در سال 2013 میلادی میزان تولید آبزیان پرورشی به 97 میلیون تن رسید که شامل 25 میلیون تن گیاهان آبزی و 72 میلیون تن جانوران آبزی است.
چین به تنهایی بیش از نیمی از تولیدات آبزیان را به خود اختصاص داده و کشورهایی مانند اندونزی، هند، ویتنام و فیلیپین در زمره بزرگ ترین تولیدکنندگان آبزیان پرورشی محسوب می شود. 
در پیام وزیر جهاد کشاورزی آمده است: در راستای ابتکار اخیر سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد موسوم به رشد آبی، ایران به عنوان کشور پیش رو در منطقه برای اجرای برنامه مورد نظر فائو انتخاب شده است. 
ادامه دارد…

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.