رویای آمریکایی تجزیه عراق دستور کار تازه اردوغان

دولت آنکارا در تازه‌ترین ماجراجویی خود با اعزام نیرو به شمال عراق، تلاش می‌کند طرح متوهمانه اعلام شده واشنگتن در مورد تجزیه عراق را عملیاتی کند.

روزنامه کیهان در ستون "گزارش خبری" امروز خود نوشت :
یک هفته‌ای است که دولت ترکیه نقش جنجالی جدیدی را در منطقه برعهده گرفته است و هیچ معلوم نیست که این طرح چه سرانجامی خواهد داشت؛ پیش از این مقامات آمریکایی از جمله «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور این کشور از تجزیه عراق، به سه منطقه کرد‌نشین، سنی‌نشین و شیعه‌نشین حرف می‌زدند و اجرای این طرح را «تنها راه برون‌رفت عراق از بحران داخلی» ذکر می‌کردند. ایالات متحده طی سه سال اخیر براساس همین طرح، مخفیانه از تروریست‌های فعال در عراق، به ویژه داعش، حمایت می‌کرد تا نوعی توازن میان بغداد و تروریست‌ها برقرار بماند اما، هر چند هدف همه فعالیت‌های دیپلماتیک و نظامی آمریکا، حفظ همین توازن بوده است، ولی تحولات میدانی اکنون به سمتی نمی‌رود که آمریکا می‌خواهد؛ شهرهای مهم «رمادی» و «فلوجه» حداکثر طی چند هفته آینده به دست نیروهای دولتی و بسیج مردمی خواهد افتاد و وقوع چنین اتفاقی برای ایالات متحده به منزله یک فاجعه خواهد بود.
به همین خاطر، واشنگتن از آنکارا خواست قبل از آنکه دیر شود، «طرح جایگزین» را به اجرا بگذارد؛ طرحی که قبلاً ترکیه، آمریکا و دولت خودمختار کردستان عراق بر سر آن گفت‌وگوهای مورد نظر را انجام داده‌اند. بنابراین، ماجرای اعزام نیرو توسط آنکارا به استان نینوای عراق، یک ماجراجویی ساده نیست و ترک‌ها در قبال آن، احتمالاً امتیازاتی را از آمریکا در قبال برخی مسائل، از جمله کرد‌های ترکیه، خواهند گرفت. در ارتباط با جایگاه کرد‌ها در سیاست منطقه‌ای آنکارا، «فیلیپ گیرالدی» مقام سابق سیا گفته، ترکیه به این خاطر وارد ماجرای سوریه شده است که بتواند مشکل کرد‌ها را حل و فصل بکند.
ماجرای اعزام نیرو به عراق نه تنها اقدامی معمولی آن طور که آنکارا تلاش می‌کند به افکار عمومی القاء کند، نیست، بلکه از لحاظ حساسیت در حد و اندازه مداخله در سوریه و سرنگونی «سوخو»ی روسیه است که سه هفته قبل اتفاق افتاد.
هر چند اکنون عراق یکپارچه به اقدام ترکیه معترض است و بغداد تلاش می‌‌کند شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای خارجی را با خود همراه کند، اما ترکیه که نسبت به حمایت ناتو و آمریکا دلگرم است، هرگز سیاست‌های مداخله‌جویانه خود را در عراق و دیگر مناطق متوقف نخواهد کرد.
آن طور که خبرگزاری تسنیم نوشته دیروز روسای قوای سه‌گانه عراق طی نشست مشترکی در کاخ «السلام» بغداد، اعلام کردند که از همه ابزارهای مشروع برای دفاع از حاکمیت عراق در مقابل ترکیه بهره می‌گیرند.
هزاران نفر از مردم عراق نیز طی روزهای اخیر در شهرهای مختلف این کشور علیه ترکیه تظاهرات کردند و پرچم آن را به آتش کشیدند. «حسن عبدالهادی» سخنگوی نیروهای بسیج مردمی عراق هم طی بیانیه‌ای، به ترکیه هشدار داد که اگر نیروهایش را از نینوا خارج نکند، باید منتظر پاسخ مناسب باشد. «کریم النوری» و «قیس الخزعلی» از فرماندهان نیروهای بسیج مردمی هم اعلام کردند که آنکارا به دنبال اجرای طرح بایدن برای تجزیه عراق است. «همام حمودی» عضو هیئت رئیسه پارلمان عراق نیز از شورای امنیت و جامعه جهانی خواسته، علیه تجاوز ترکیه، دست به اقدام فوری بزنند. «عمار حکیم» رئیس مجلس اعلای اسلامی نیز موضع بغداد در برابر ترکیه را حکیمانه خوانده و از آنکارا خواسته هر چه سریع‌تر نیروهایش را خارج کند. در میان کشورهای خارجی نیز وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای، استقرار نظامیان ترکیه در شمال عراق را «تجاوز غیرقانونی» خوانده و اعلام کرده که روسیه از حاکمیت و تمامیت ارضی عراق قاطعانه حمایت می‌کند.
با توجه به اتحاد قابل توجه جریان‌های سیاسی، مردمی و مرجعیت عراق با دولت بغداد در این مسئله به نظر می‌رسد اردوغان طرح آمریکایی تجزیه عراق را هم همچون بسیاری از طرح‌های رویاپردازانه‌اش نخواهد توانست به سرانجام برساند.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.