انتقاد آیت الله مکارم شیرازی از سکوت در قبال جنایت های آل سعود

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید نسبت به سکوت مجامع جهانی در قبال جنایت های اخیر آل سعود انتقاد کرد.

وی روز چهارشنبه در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم بیان داشت: دنیای ما از نظر صنایع فوق العاده پیشرفته است ولی در مقابل از نظر اخلاقی و حقوق بشر، از بدترین دوره هاست. 
آیت الله مکارم شیرازی گفت: در زمان حاضر کشوری به نام عربستان سعودی حکومتی قبیله ای برای ۵۰۰ سال قبل دارد که شاهزاده ها تمام منصب ها را دست به دست می گردانند و انتخاباتی در کار نیست و این شاهزاده ها تنها مقامات را دست به دست نمی کنند بلکه منابع اقتصادی نیز در دست آن هاست و ثروت های کلانی در خارج ذخیره کرده اند. 
وی ابراز داشت: آزادی و حقوق بشر در عربستان در حد صفر است، آل سعود یک عالم بزرگوار بی گناه را با شمشیر سر برید و بدن بی جان او را در ملا عام به دار آویخت و از سوی دیگر به کشور یمن حمله کرد و ۱۰ ماه است این کشور را ویران می کند و کسی نیست که از آن ها بپرسد که آیا شما ولی مردم یمن هستید یا آن ها به شما حمله کرده اند که به آن ها تجاوز می کنید؟. 
وزارت کشور عربستان روز شنبه ۱۲ دی از اعدام شیخ باقر نمر النمر رهبر شیعیان این کشور خبر داد. 
شیخ نمر یکی از برجسته ترین زندانیان سیاسی عربستان بود که در تاریخ ۲۳ مهر ۱۳۹۳ به اتهام انتقاد از حکومت عربستان به اعدام محکوم شد. 
دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی عربستان چندی پیش حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر را تایید کردند که این مساله مورد اعتراض علما، اندیشمندان و سازمان های اسلامی و بین المللی قرار گرفت. 
آیت الله مکارم شیرازی افزود: یکی از صادرات کشور عربستان تروریسم است اما کسی در دنیا به آن ها کاری ندارد و حقوق بشر و سازمان ملل کاری به آن کشور ندارد. 
وی ادامه داد: به سفارتخانه عربستان در تهران توسط افراد خودسری که تحت تعقیب هستند حمله شد و سازمان ملل این کار را محکوم کرد اما در یمن به صورت عمدی به سفارت ایران حمله شد و افرادی مجروح شدند و خبری از محکومیت نیست و آمریکا و اروپا کاری به سعودی ها ندارد و این به دلیل حاکمیت دلارهای نفتی است. 
وی اظهار داشت: در دنیایی که مسائل انسانی محکوم دلارهای نفتی باشد از عقب مانده ترین دوران بشر از نظر اخلاقی و انسانی است و کسی که هیچ قانونی را به رسمیت نمی شناسد کیسه ای در دست دارد و به همه پول می دهد و همه سکوت می کنند. 
این مرجع تقلید گفت: دوران فعلی از نظر انسانی و حقوق بشر یکی از عقب مانده ترین دوران هاست و در چنین دورانی جز قوی بودن و متحد بودن راهی نیست وگرنه کسی به حقوق ما اهمیت نمی دهد؛ لذا باید قوی، شجاع و متحد باشیم و با ایستادگی خود مانع از زورگویی دیگران شویم و امیدی به مجامع بشری و قانون های حقوق بشر نیست. 
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این که باید کتابی درباره وضعیت عربستان سعودی و معامله دنیا با این کشور نوشته شود بیان داشت: زمانی که سعودی ها با ما قطع رابطه می کنند عده ای جیره خوار دنبال آن راه می افتند و معتقدیم در چنین شرایطی باید بیش از پیش قوی، متحد و بیدار باشیم و فریب مراکز و مجامع و قانون های روی کاغذ را نخوریم. 
وی همچنین مساله قصاص را مورد توجه قرار داد و افزود: این که دنیای امروز طرفدار رها کردن قصاص است اشتباه بزرگی است چرا که نبود قصاص باعث زیادی قتل و برخی جنایت ها می شود البته قصاص کردن عوارضی دارد و دو طایفه گاه همیشه با هم بد می شوند ولی اگر عفو، گذشت یا تبدیل به دیه صورت گیرد دوستی هایی را شاهد خواهیم بود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.