نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: لاریجانی مقابل تلاش نمایندگان برای افزایش مناطق آزاد ایستاد

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره به توافق مشروط ترکان و نمایندگان برای افزایش مناطق ویژه اقتصادی گفت: رئیس مجلس با افزایش مناطق ویژه اقتصادی مخالفت کرد.

ایرج ندیمی در خصوص توافق ترکان رئیس سازمان منطقه آزاد با مرکز پژوهش ها برای لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: کمیته ای که تشکیل شده بود به این توافق رسیدند که کلیه مناطق ویژه اقتصادی مورد نظر نمایندگان با رعایت دو شرط، به لایحه اضافه شود.
نماینده مردم لاهیجان ادامه داد: بر این اساس سازمان مناطق آزاد موافقت کرد به شرط ایجاد مناطق ویژه اقتصادی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و همچنین از ابتدای برنامه ششم، دولت با ایجاد مناطق جدید ویژه اقتصادی موافقت کند.
نایب رئیس کمیسیون اقتصاد تصریح کرد: در جلسه خصوصی با آقای لاریجانی این توافق را اعلام کردیم اما ایشان اعلام کردند که فقط لایحه دولت را قبول خواهند کرد.
پیش از این دولت در لایحه ای خواستار ایجاد مناطق آزاد بانه، مریوان و … شده بود و نمایندگان با پیشنهادات متعدد در کمیسیون اقتصادی حدود ۸۰ منطقه آزاد دیگر را نیز به این لایحه اضافه کردند.
محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه بررسی این لایحه را بر عهده داشت، اعلام کرد: اضافه کردن ۸۰ منطقه ویژه اقتصادی به این لیست مخالف برنامه پنجم است و نیازمند دو سوم آراء موافق نمایندگان می باشد که این لایحه نتوانست دو سوم آراء موافق را به دست آورد. این امر موجب انتقادات شدید نمایندگانی شد که خواستار تبدیل حوزه های انتخابیه شان به مناطق ویژه و آزاد اقتصادی بودند.
مخالفان این لایحه معتقد بودند مناطق ویژه و آزاد، دروازه واردات هستند و افزایش آن باعث کاهش درآمدهای دولت می شود زیرا واردات و صادرات از این مناطق مشمول معافیت مالیاتی است.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.